Ви є тут

Збагачення словникового запасу учнів початкових класів дієслівними формами.

Автор: 
Чепелюк Наталія Іувіналіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U000066
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Методика збагачення словникового складу учнів початкових
класів дієслівною лексикою 72
2.1. Стан лексичної роботи з учнями початкових класів у шкільній
практиці 72
2.2. Характеристика рівнів вживання дієслівних форм учнями 3 (2)-х
класів 91
2.3. Лінгводидактична модель збагачення словникового запасу
молодших школярів дієслівними формами 124

2.4. Змістовий аспект реалізації лінгводидактичної моделі збагачення словникового запасу учнів початкових класів дієслівними формами 135
2.5. Порівняльна характеристика динаміки засвоєння учнями 3 (2)-х
класів дієслівних форм (контрольна та експериментальна групи) 154
Висновки до 2 розділу 172

ВИСНОВКИ 175
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 178
ДОДАТКИ 200

ВСТУП

Актуальність дослідження обумовлюється положеннями сучасних концепцій мовної освіти в Україні щодо підвищення теоретичного і методичного рівнів навчання рідної мови в початковій школі. Пріоритетними напрямками модернізації початкової освіти, що спрямовані на різнобічні за змістом перетворення у навчально-виховній діяльності школи, є глибоке засвоєння мовних норм, формування мовленнєвих умінь і навичок, підвищення рівня культури українського мовлення. Реалізація завдань з удосконалення якості навчання і виховання у початковій школі не можлива без роботи над систематичним і цілеспрямованим збагаченням словникового запасу рідної мови як однієї з провідних умов загального розвитку молодших школярів. Навчання рідної мови в початковій школі передбачає взаємозв'язок вивчення мовного матеріалу та роботи над розвитком усного і писемного мовлення, що забезпечує формування граматичних, орфографічних і мовленнєвих умінь і навичок. Відтак, збагачення словникового запасу молодших школярів відбувається у процесі вивчення граматики, морфології та орфографії. На уроках рідної мови учні оволодівають мовними засобами, а саме, словами та їх формами, вчаться розуміти семантику слів, використовувати лексичні одиниці якомога точно і доречно в мовленнєвій практиці, як у школі, так і в повсякденному спілкуванні.
У процесі розвитку зв'язного мовлення та збагачення лексичного складу в учнів початкових класів важливу роль відіграє формотворча та словотворча робота з дієсловами та вміння оперувати цими словами відповідно до завдань мовного і мовленнєвого характеру, а також у повсякденній комунікативній практиці. Встановлення словотворчих зв'язків дієслова із спорідненими словами та усвідомлення їх семантики слугує в кінцевому результаті основою для більш міцного закріплення у свідомості учня понять, що позначають похідні лексеми. Вагомість та актуальність цього завдання обумовлюється тим, що дієслово є одним із основних компонентів речення, яке сприяє вираженню значення головної ідеї висловлювання, а також забезпечує найбільш точне і вдале його оформлення.
Проблема навчання дітей елементів словотворчого аналізу та збагачення їхнього словникового складу розглядалася науковцями різнопланово: в лінгвістичному (Булаховський Л.А., Горпинич В.О., Ковалик І.І, Плющ М.Я., Русанівський В.М. та ін.), психологічному (Виготський Л.С., Гальперін П.Я., Ельконін Д.Б., Леонтьєв О.О. та ін.), психофізіологічному (Кольцова М.М., Красногорський М.І., Павлов І.П. та ін.), лінгводидактичному (Арушанова А.Г., Рамзаєва Т.Г., Потоцька Т.Ф., Хорошковська О.Н. та ін.) аспектах. Науковці виявили механізми оволодіння дітьми основами словотворення та визначили педагогічні умови його формування.
Практика вивчення підрозділу "Будова слова", аналіз словотворчих умінь та аналіз активного і пасивного словника щодо вживання, розуміння значень дієслівних форм учнями початкових класів, аналіз методичної літератури та чинних державних документів засвідчив недостатню увагу до формотворчої та словотворчої роботи в початковому курсі української мови, а також вкрай обмежені ряди самостійно дібраних дітьми спільнокореневих дієслів, наявність значного числа відхилень від словотворчої норми у процесі конструювання похідних лексем із заданим значенням за допомогою дієслівних афіксів. Робота щодо ознайомлення учнів початкових класів із утворенням дієслів за допомогою різноманітних формотворчих та словотворчих засобів проводиться не завжди систематично і цілеспрямовано, хоча чинні програми та підручники містять матеріал щодо вживання й розуміння дітьми афіксальних дієслів. Необхідність вивчення умов, за яких діти вживають та розуміють дієслівні форми, зумовили вибір теми дослідження "Збагачення словникового запасу учнів початкових класів дієслівними формами".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Наукове дослідження виконувалося відповідно до тематичного плану Південного наукового центру АПН України (м. Одеса) "Лінгводидактичні засади мовної освіти в навчально-виховних закладах різного типу" (№ 019711006237). Автором досліджувався аспект збагачення словникового складу учнів початкових класів.
Об'єкт дослідження - навчально-мовленнєва діяльність учнів початкових класів.
Предмет дослідження - процес збагачення словникового запасу молодших школярів дієслівними формами.
Мета дослідження - розробити, теоретично обгрунтувати та експериментально апробувати методику збагачення словникового запасу молодших школярів дієслівними формами.
Гіпотеза дослідження - словниковий з