Ви є тут

Маркетинговий механізм стимулювання продажу товарів (на прикладі швейної промисловості)

Автор: 
Майборода Ольга Олексіівна,
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
3402U001758
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СТИМУЛЮВАННЯ ПРОДАЖУ ТОВАРІВ ШВЕЙНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ В ПРОЦЕСІ ФОРМУВАННЯ РИНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ

2.1. Легка промисловість в економіці України.

Легка промисловість є однією з найстаріших галузей української національної економіки. Ще деякий час тому вона практично повністю забезпечувала потребу населення України в товарах першої необхідності і завдяки швидкому обігу капіталу була надійним джерелом наповнення державного і місцевих бюджетів. Ця галузь, у якій працювало більше півмільйона працездатного населення України, виробляла у вартісному обчисленні близько 40% непродовольчих товарів. Завдяки високій рентабельності виробництва товарів легкої промисловості, яка становила від 20 до 40%, прибутками підприємств галузі постійно дотувались інші галузі народного господарства, а в багатьох районах та областях підприємства легкої промисловості забезпечували в значній мірі надходження до місцевих бюджетів та утримання соціальної сфери [38, с5]. Виробництво продукції промисловості основними галузями в теперішній час представлено на рис. 2.1.
Через відсутність продуманої і цілеспрямованої державної політики, спрямованої на захист вітчизняного товаровиробника та пом'якшення наслідків входження підприємств у ринкову економіку, в останні роки ця галузь пережила глибоку кризу.

Рис.2.1 Виробництво продукції промисловості основними галузями України в 2000 р. [82, с.56]

Темпи виробництва до попереднього року у цій галузі характеризуються такими даними: 1992 р. - 98,8%, 1993 р. - 100,7%, 1994 р. - 70,5%, 1995 р. - 47,9%, 1996 р. - 74,8%, 1997р. - 73,1%, 1998 р. - 82%, 1999 р. - 87,7%. У 2000 році стабільно високі щомісячні темпи приросту продукції до попереднього року були характерними для підприємств легкої промисловості. Приріст виробництва за рік становив 39,0% проти 5,7% у 1999 р. Більш ніж наполовину зріс випуск продукції в текстильній промисловості: на 41,7% - в швейнії, на 25,0% - шкіряній, хутряній і взуттєвій. Значне зростання випуску продукції на підприємствах легкої промисловості дозволило перевищити рівень 1995 р. на 19,5%. Підприємства легкої промисловості у 2000 р. збільшили обсяг виробництва продукції проти 1999 р. на 39%.
На сьогодні легка промисловість - це 25 галузей, підприємства яких мають швидкий оборот капіталу. Потужності легкої промисловості України спроможні виробляти близько 1 млрд. м тканин, понад 3 млрд. дм 2 шкіряних товарів, 150 млн. пар взуття, більш ніж 325,8 млн. пар панчішно-шкарпеткових виробів, 200 млн. одиниць одягу, понад 200 млн. одиниць трикотажних виробів, 200 млн. штук порцелянового посуду, 2 млн. м натуральних вовняних класичних килимів та іншої продукції.
Галузь спроможна забезпечити завантаження близько півмільйона працюючих безпосередньо, і, при умові такого завантаження, дати роботу ще мільйону працюючих в агропромисловому, хімічному та машинобудівному комплексах країни, сферах оптової та роздрібної торгівлі й побутових послуг населенню. Рентабельність легкої промисловості (відношення прибутку від реалізації до повної собівартості реалізованої продукції, %) представлено на рис. 2.2. Ці можливості зовсім не гіпотетичні, а фактичні, але в попередній період відбувався й процес зниження наявних потужностей. Сьогодні галузь вже починає виходити з найтяжчої кризи. За даними статистики, обсяг виробництва галузі в першому півріччі 1999 р. скоротився і склав 3,1% в основному за рахунок значного скорочення випуску тканин - у червні їх було вироблено лише 38%, а за перше півріччя 2000 р. - менше половини від рівня аналогічного періоду 1999 р. З початку 2000 року в галузі щомісяця не працювало кожне третє підприємство. Поряд із цим відбувся приріст обсягів продажу товарів у трикотажній, швейній та хутряній промисловості, виробів з натуральних та штучних шкір, нетканих матеріалів.

Рис. 2.2 Рентабельність легкої промисловості, % [81, с.151]
За 1990 -1999 рр. частка легкої промисловості в обсязі промислового виробництва України скоротилася майже в 7 разів. Виробництво панчішно - шкарпеткових виробів становить 10%, тканин - 7%, взуття - 5%, трикотажних виробів - 2% від рівня 1990 р. По окремих видах дитячого асортименту зменшення досягло від 10 до 100 і більше разів.
Виробництво швейних виробів в Україні за видами по роках представлені в табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Виробництво швейних виробів за видами
(млн. шт.)
Виріб19651970197519801985199019951996199819992000Пальта і півпальта7,512,211,711,79,711,21,41,52,11,72,1Плащі2,64,82,02,41,40,90,30,20,20,20,3Костюми14,816,916,215,210,711,81,31,21,21,21,5Піджаки----0,70,81,61,73,23,33,7Сукні22,239,549,255,958,460,43,22,71,91,82,4Брюки21,225,329,828,523,323,94,45,97,07,412,5Спідниці0,81,42,53,34,45,81,82,23,13,05,0Блузки---3,04,79,23,12,64,45,07,1Куртки--10,612,610,111,42,52,12,62,93,9Сорочки30,535,545,847,146,448,29,74,54,73,24,1
Звітність групового асортименту за 2000-2001 рр. дана на рис. 2.3.
Рис. 2.3 Реалізація швейних виробів у 2000-2001 рр. (тис.шт.)

Практично згорнуте виробництво товарів, що задовольняють специфічні потреби населення, яке проживає в сільській місцевості і працює в галузях агропромислового комплексу, малозабезпечених верств населення, особливо громадян похилого віку. Тенденція вимивання товарів "дешевого" асортименту за 7 років досягла екстремального стану.
Якщо в 1990 р. легка промисловість випускала на кожного жителя України близько 20 м тканин усіх видів, 9 пар панчіх та шкарпеток, 3,5 пари взуття, 6 одиниць трикотажних виробів, то 2000 році галузь випускала: тканин - лише 2,5 м, панчішно-шкарпеткових виробів - 2,2 пари, взуття - 0,3 пари, трикотажного одягу - 0,5 одиниці.
Чисельність працюючих у легкій промисловості за останні 5 років скоротилась майже на 1/3 ( табл. 2.3 ).
Таблиця 2.3
Чисельність промислово-виробничого персоналу в2000 р. відно