Ви є тут

Професійна підготовка студентів вищих професійних училищ в умовах модульної технології навчання.

Автор: 
Костельна Любов Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U001877
129 грн
Додати в кошик

Вміст

розділ 2.2.). Це і стало теоретичною основою для розробки експериментальних технологій модульної організації вивчення професійних дисциплін (в подальшому - модульна технологія) у ВПУ.
До того ж треба відзначити, що в нашому дослідженні в поняття "модульна технологія" (МТ) входить загальна організація процесу навчання та модульна програма (МП), яка розкриває цілі, зміст навчання і діяльність студентів із оволодіння цим змістом.
Розглянемо реалізацію теоретичних основ в експериментальній модульній технології.
Принцип модульності в нашій технології виявляється через зміст, організаційні форми і методи навчання. За цим принципом зміст навчальних програм будується за модулями, які призначені для досягнення конкретної дидактичної мети. Цей принцип у різних дослідженнях трактується по-різному. На початковій стадії розвитку модульне навчання в США та Англії трактувалося як набір різних матеріалів, які є основою для індивідуального навчання. З подальшим розвитком ідей модульного навчання одержав поширення і принцип модульності. Він все більше потребує вираження самостійної групи ідей, які передаються педагогічними каналами.
Як ми зазначили в підрозділі 2.2., саме поняття модуля у різних дослідників має різне трактування. В нашому дослідженні модуль може бути і організаційною формою, коли відповідно до нього організовується діяльність студентів, а також засобом навчання, коли його зміст використовують студенти для оволодіння навчальним матеріалом. Такий підхід ми знайшли в роботах Т. Алексеєнко, Г. Мишковської, Л. Романишиної, В. Сушанка та взяли його за основу.
Враховуючи проаналізовані підходи до принципу модульності в нашому дослідженні він забезпечується такими практичними правилами:
* навчальний матеріал модуля повинен бути закінченим блоком, щоб на його основі можна було конструювати єдиний зміст навчання;
* навчальний матеріал потрібно складати так, щоб він у вигляді модуля забезпечував підготовку студентів до конкретних видів професійної діяльності та контроль за її виконанням;
* для досягнення мети навчання в модулі слід поєднувати навчальний матеріал з різними видами і формами навчальної діяльності студентів.
Тому модуль - це основа модульного навчання. Він є закінченим блоком інформації, містить програму дій та методичне керівництво і самокерівництво, що забезпечує досягнення дидактичної мети. Принцип модульності, як показав наш аналіз, пов'язаний із загальнодидактичними принципами єдності навчання і виховання, комплексності. Модуль комплексує зміст і методи з оволодіння цим змістом, створює сприятливі умови для самостійної пізнавальної діяльності, основу якої становить єдність навчання і виховання.
Принцип структуризації змісту навчання на відокремлені елементи вимагає розглядати навчальний матеріал у межах модуля не тільки як єдину цілісність, спрямовану на вирішення інтегрованої дидактичної мети, але і як структуризований, що складається з відокремлених елементів. В нашому дослідженні - це навчальні елементи (НЕ) першого і другого рядів. Для оволодіння на діяльнісному рівні кожним НЕ передбачається конкретний метод чи прийом і контроль якості його засвоєння. Цей принцип, на відміну від програмованого навчання вимагає перед кожним навчальним елементом ставити певну дидактичну мету, а зміст навчання повинен забезпечити її досягнення. Навчальні елементи в нашому дослідженні можуть бути взаємопов'язані чи самостійні, але обов'язково повинні контролюватися.
При розробці технології і декомпозиції модуля на відокремлені навчальні елементи ми дотримувались таких правил:
* в дидактичній меті виділяли структуру окремих теоретичних і практичних професійно-орієнтованих задач і завдань;
* кожен навчальний елемент вимагав досягнення своєї конкретної мети і контролювався в системі рейтингового контролю;
* за кожен навчальний елемент першого ряду студент повинен бути оцінений в теоретичному і практичному плані.
Розглянутий принцип обґрунтовується загальнодидактичними принципами системності і послідовності у навчанні, бо відповідно до них будується пізнавальна самостійна діяльність учнів. Розроблена система різнорівневого рейтингового контролю створює більш сприятливі умови стосовно традиційного навчання для реалізації загальнодидактичних принципів міцності і оперативності знань.
Принцип динамічності забезпечує вільну зміну змісту модулів з урахуванням динаміки розвитку змісту професійно-технічної освіти і державного замовлення. З цією метою навчальний матеріал будується так, щоб розділи змінної частини (навчальні елементи) могли бути досить незалежними один від одного і дозволили б змінювати, доповнювати і розвивати навчальний матеріал кожного елемента шляхом його поділу. Для реалізації принципу динамічності модульного навчання ми дотримуємось таких педагогічних правил:
* навчальні елементи кожного модуля могли б легко змінюватись чи доповнюватися;
* модуль повинен бути таким, щоб його елементи легко можна було би змінити.
Облік даного принципу в професійно-технічному навчанні обґрунтовується актуальністю загальнодидактичного принципу зв'язку теорії з практикою і виробничою діяльністю, цілеспрямованістю навчання. Ступінь реалізації цього принципу тісно пов'язаний з формуванням професійної компетентності випускників ВПУ.
Принцип методу діяльності - один із основних у нашому дослідженні. Він вимагає, щоб студенти ВПУ оволоділи матеріалом на діяльнісному рівні на базі системи дійових знань. У системі професійно-технічної освіти є проблеми недостатнього формування дійових знань. У нашій технології ми пропонуємо вирішити її так: для виховання самостійного, творчого підходу до вирішення задач необхідно переорієнтувати навчальну діяльність з шуканого результату на метод діяльності, який призводить до досягнення результату.
Оперативні знання будуть набуті тоді, коли студенти в ході самостійного вирішення професійних завдань і задач проявляють ініціативу, винахідливість, здібність використовувати знання в ситуаціях,