Ви є тут

Управління підприємствами готельного господарства різних форм господарювання

Автор: 
Марущак Тетяна Петрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U001916
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНО – ЕКОНОМІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ УТВОРЕННЯ, ФУНКЦІОНУВАННЯ ТА УПРАВЛІННЯ
ПІДПРИЄМСТВАМИ ГОТЕЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА РІЗНИХ ФОРМ ГОСПОДАРЮВАННЯ.
2.1. Сучасний стан розвитку підприємств готельного господарства різних форм
господарювання.
Приватизація залишається в сфері впливу різноманітних політичних і
корпоративних інтересів. Моделі приватизації в готельному господарстві України
є своєрідною спробою віднайти компроміс між цими інтересами. Загалом по
Україні, за оцінкою експертів понад 80% приватизованих підприємств
контролюється їх працівниками [46, c.80]. Модель сертифікатної приватизації, що
діяла до 1999р., забезпечувала швидкі темпи роздержавлення, але не вирішувала
іншого важливого питання- підвищення ефективності функціонування підприємства.
Як правило, трудові колективи приватизованих підприємств готельного
господарства не відчувають себе повноцінними власниками майна, хоча вони такими
є, про це свідчить той факт, що працівники більше дбають про свої
короткострокові інтереси, недостатньо уваги приділяючи довгостроковим цілям
підприємства. На нашу думку, це пов’язано з певною психологічною установкою,
яка склалася ще на період існування планової економіки, де людина прагнула
одного- виконувати свою частку роботи і отримувати гарантовану заробітну
платню. Але в умовах функціонування ринкової економіки, власникам
приватизованого підприємства інколи потрібно бути готовими ризикувати, приймати
рішення, не зважаючи на сьогодення, можливо, жертвувати особистими інтересами
заради майбутнього розвитку підприємства. Водночас ті підприємства, що
визначились з ефективним власником, успішно адаптуються на ринку.
Таблиця 2.1.
Динаміка показників рентабельності підприємств готельного господарства різних
форм господарювання:
Форма господарювання
Роки
Відхилення, в.п.
1998
1999
2000
За 1998-1999
За 1998-2000
Державна
86,9
26,4
13,8
-60,5
-73,10
ВАТ
ЗАТ
ТОВ
36,1
42,8
40,7
10,5
12,2
11,4
12,6
13,3
13,1
-25,6
-30,6
-29,3
-23,5
-29,5
-27,6
Приватна
29,3
55,0
35,3
25,7
6,0
Комунальна
19,8
19,8
Інша
7,0
13,0
14,0
6,0
7,0
Дані таблиці 2.1. свідчать про те, що протягом 1998 - 2000р. на підприємствах
готельного господарства відбулися істотні зміни. Так, у 1998р., державні
підприємства готельного господарства мали найбільший показник рентабельності
(86,9%), який протягом наступних двох років постійно знижувався (26,4% у 1999р.
та 13,8% у 2000р.) Рентабельність підприємств колективної форми власності також
змінювалась – від 39,9% у 1998р. знизилась до 11,4% у 1999р., але вже у 2000р.
цей показник почав зростати, досягнувши 13%. Рентабельність приватних готелів
різко зросла протягом 1999р. – з 29,3% до 55%, але вже у 2000р. знизилась до
35,3%. Комунальні готелі були збитковими у 1998р та у 2000р., тільки у 1999р.
їх рентабельність дорівнювала 19,8%. Готелі іншої форми власності також
характеризуються коливанням рівня рентабельності протягом останніх трьох
років.
Готельна сфера Києва тісним чином пов’язана з туристичною індустрією міста.
Основні показники діяльності готелів - їхня завантаженість і, як наслідок,
доход, залежить від кількості туристів, що прибули до міста. До речі, загалом
по Україні кількість туристів, що прибули в країну, у 2000 році збільшилась на
6,3% – 10,9 млн. чол. у 1999р та 11, 6 млн.чол у 2000р. Зростає і роль
внутрішнього туризму.
Таблиця 2.2.
Кількість обслугованих туристів на підприємствах готельного господарства м.
Києва. ( за даними Управління готельного господарства м. Києва)
Форма власності
Кількість обслугованих туристів
1998р
1999р.
2000р.
чол.
чол.
чол.
Державні
203748
32,7
222684
34,4
64372
38,7
Колективні
402112
64,6
406514
62,7
404728
59,2
Приватні
12390
2,0
13408
2,1
8891
1,2
Комунальні
2344
0,4
2572
0,4
2416
0,4
Інші
2256
0,3
2940
0,4
3560
0,5
Разом
622850
100
648118
100
683967
100
Як свідчать дані таблиці 2.2., за останні три роки найбільшу кількість туристів
обслуговували готелі колективної форми власності. Але слід відзначити, що
державні готелі з кожним роком обслуговують все більшу кількість туристів –
32,7% у 1998р., 34,4% у 1999р. та 38,7% у 2000р. На підприємствах готельного
господарства колективної форми власності, що обслуговують найбільший відсоток
туристів загалом за три роки, цей показник тим не менш поступово знижувався
протягом 1998-2000років – 64,6% у 1998р., 62,7% у 1999р., 59,2% у 2000р.
Приватні підприємства готельного господарства обслуговували у 1998р 2%
туристів, у 1999р –2,1%, а у 2000р. цей показник знизився до 1,2% Комунальні
готелі та готелі іншої форми власності обслуговували лише 0,3-0,5% відсотків
туристів. З метою порівняльного аналізу проведено структуризацію підприємств
готельного господарства за організаційно - правовими формами, формами
власності.
Як відображено на рисунку 2.1., в м. Києві функціонує 82 підприємства
готельного господарства. З них: з державною формою власності-39 (47,6%), з
колективною формою власності - 35 (42,7%), приватних підприємств - 4 (4,9%),
комунальних підприємств - 2 (2,4%), інших - 2 (2,4%).
1-державні підприємства; 2-колективні підприємства; 3-приватні підприємства;
4-комунальні підприємства; 5-інші підприємства готельного господарства;
Рис.2.1. Структура готельного господарства м. Києва
Для порівняння: в столиці Росії Москві в 1998 році нараховувалось 179
підприємств готельного господарства. З них: з муніципальною власністю-18
підприємств (10,23%), приватизованих за участю іноземного капіталу-10 (6,25%),
з колективною власністю - 48 (27,3%), відом