Ви є тут

Педагогічні умови формування інженерного стилю мислення учнів технічного ліцею засобами інформатики

Автор: 
Чернишов Дмитро Олексійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U002199
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ІНЖЕНЕРНОГО СТИЛЮ МИСЛЕННЯ УЧНІВ ТЕХНІЧНОГО ЛІЦЕЮ ЗАСОБАМИ ІНФОРМАТИКИ 95
2.1. Інтеграція процесів цілеспрямованого формування і самоформування інженерного стилю мислення учнів технічного ліцею 95
2.2. Забезпечення інженерної спрямованості курсу інформатики в технічному ліцеї 121
2.3. Створення раціональної послідовності тренувальних інженерно-технічних задач з використанням комп'ютера 138
ВИСНОВКИ щодо другого розділу 170
ВИСНОВОК 172
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 176
ДОДАТКИ 198
ВСТУП
Перехід України до нових умов господарювання потребує розкриття творчого потенціалу кожної людини в будь-якій сфері діяльності і насамперед у технічній. У свою чергу це вимагає формування інженерного мислення.
Інженерне мислення в сучасній науці розглядається як процес відображення у свідомості людини технічних процесів і об'єктів, їх моделей або природних аналогів, принципів їх побудови і роботи з використанням технічних понять і образів, оперування цими поняттями та образами (М.Шубас). Доведено, що формування інженерного стилю мислення доцільно починати вже в шкільні роки (Т.Кудрявцев, В.Моляко).
Найбільш сприятливі можливості для формування інженерного стилю мислення школярів створюють середні навчальні заклади нового типу, які покликані підготувати інтелектуальну еліту країни. Важливе місце серед них займають технічні ліцеї, специфічність призначення яких полягає в ранньому виявленні та розвитку технічних здібностей учнів, в активізації процесу формування інженерного мислення і особливо на заняттях з інформатики.
Доведено, що інформатика - це одна з фундаментальних галузей сучасного наукового знання, що забезпечує системно-інформаційний підхід до аналізу навколишнього світу. Інтегруючи свої можливості з предметами природничо-математичного і технологічного профілів, інформатика сприяє розвитку технічних здібностей та інженерного стилю мислення школярів (М.Зиновкіна).
Аналіз психолого-педагогічної літератури, дисертаційних робіт з проблеми формування інженерного стилю мислення дозволив дійти висновку, що різним її аспектам вченими приділяється значна увага.
Поняття "стиль мислення" в його узагальненому змісті найбільш повно розглянуто в роботах Ю.Сенька, Ю.Сачкова, М.Шубаса.
Психологічному аспекту формування стилю мислення школярів присвячені дослідження Л.Божович, Г.Костюка, О.Матюшкіна, С.Рубінштейна, В.Шадрикова.
Різні аспекти розвитку інженерного (технічного) мислення висвітлюються в роботах П.Атутова, О.Добриної, М.Зиновкіної, І.Калошиної, С.Комарова, Т.Кудрявцева, І.Мартинюка, В.Моляка, Л.Фаустової, Е.Чугунової.
Вивчення проблем викладання курсу інформатики, інформатизації освіти проводилися Д.Богдановою, С.Домановою, М.Жалдаком, Т.Кувалдіною, А.Кузнецовим, Л.Мікеровою, Ф.Осьманською, В.Поповим, В.Руденко.
Особливості організації педагогічного процесу в середніх навчальних закладах нового типу досліджуються в працях В.Алфімова, Т.Болотіної, Н.Двізової, Т.Дев'яткіної, Б.Мавріна, І.Медакової, В.Паламарчук, І.Переверзєва, Н.Тамарської, В.Теленика.
Проблеми інформатизації різних галузей суспільного життя вивчали закордонні учені Н.Вінер, А.Урсул, К.Черрі, К.Шеннон, У.Ешбі та інші.
Останнім часом з'явився ряд дисертаційних досліджень, у яких учені розглядають проблему професійної спрямованості навчально-виховного процесу середньої школи, серед яких С.Вершинін, П.Гращенко, В.Козлов, Л.Масленнікова, С.Омельченко, Д.Перченок, В.Сахарова, Р.Чуйко, Ю.Шуберт тощо.
Дослідження цих педагогів і психологів вносять багато цінного в розробку означеної проблеми. Водночас залишаються не розкритими питання педагогічних умов формування інженерного стилю мислення у специфічної категорії старшокласників - учнів 10-11 класів ліцеїв технічного профілю в процесі вивчення курсу інформатики. Під педагогічними умовами розуміється сукупність обставин, в яких протікає процес формування інженерного стилю мислення.
Протиріччя між потребою педагогічної практики в науковому та навчально-методичному забезпеченні процесу формування інженерного стилю мислення учнів технічного ліцею засобами інформатики, з одного боку, і відсутністю необхідних теоретичних положень, які б відповідали цій потребі в цілому, з іншого боку, дозволяє констатувати наявність проблеми. Це й обумовило вибір теми дослідження: "Педагогічні умови формування інженерного стилю мислення учнів технічного ліцею засобами інформатики".
Зв'язок роботи з науковими програмами і планами. Дисертаційну роботу виконано відповідно до тематичного плану наукових досліджень кафедри педагогіки і психології Донецького національного університету (державний реєстраційний номер ДР 01910051511) і державної програми "Творча обдарованість".
Об'єкт дослідження - процес формування інженерного стилю мислення в учнів технічного ліцею.
Предмет дослідження - педагогічні умови формування інженерного стилю мислення учнів технічного ліцею засобами інформатики.
Мета дослідження - теоретичне обгрунтування та експериментальна перевірка педагогічних умов формування інженерного стилю мислення учнів технічного ліцею засобами інформатики.
Завдання дослідження:
* визначити сутність і специфіку формування інженерного стилю мислення засобами інформатики;
* проаналізувати педагогічні умови формування інженерного стилю мислення засобами інформатики;
* розробити та експериментально перевірити інженерно спрямований курс інформатики для ліцеїв технічного профілю;
* підготувати методичні рекомендації щодо формування інженерного стилю мислення в учнів технічного ліцею засобами інформатики.
Гіпотеза дослідження: формування в учнів технічного ліцею інженерного стилю мислення засобами інформатики буде ефективним при дотриманні таких педагогічних умов:
* організації інтегрованого процесу цілеспрямованого формування і самоформування інженерного стилю мислення на основі співробітництва викладача інформатики і учнів;
* забезпечення спрямовано