Ви є тут

Інтеграція західноєвропейських художніх течій в образотворчому мистецтві Львова першої третини ХХ ст.

Автор: 
Лупій Тетяна Григорівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
3402U002610
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОСНОВНІ ЧИННИКИ ІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ ЛЬВОВА КІНЦЯ ХІХ -ПОЧАТКУ ХХ СТ.
2.1. Роль художньої критики та літературно-мистецьких
видань.
Культурне життя Львова першої третини ХХ ст. було наповнене мистецькими шуканнями, боротьбою суджень, часто полярних, про шляхи розвитку сучасного образотворчого мистецтва. Безперечно, цей процес вимагав об'єктивного осмислення та теоретичного обгрунтування. Цю роль взяла на себе художня критика. Вона формувалася в середовищі художників, любителів мистецтва, журналістів, університетської професури, тобто в різноманітному за професійним складом та відношенню до мистецтва колі інтелігенції. Серед них була лише невелика кількість істориків та критиків мистецтва, які професійно досліджували різні його галузі в історичному контексті та аналізували сучасні художні процеси. Такими вченими були М.Голубець, В.Залозецький, М.Драган, В.Січинський.
В тогочасній західноукраїнській культурі чільне місце посідала літературна критика, яка піднімала соціально-політичні проблеми, в той час, як мистецька - була спрямована на аналіз естетичних вартостей художніх творів. Літературна критика мала публіцистичне спрямування, а художня - носила просвітницький характер і основне своє завдання вбачала в необхідності популяризації мистецтва, аналізі художніх явищ сучасності в контексті процесів, що відбувалися в мистецькому житті Європи.
В першій третині ХХ ст. у Львові видавалася невелика кількість періодичних видань, які мали мистецьке спрямування та давали інформацію про події у мистецтві Галичини і за її межами. Своє покликання вони бачили у налагодженні взаємостосунків між художником, глядачем і критиком.
Першим у Львові мистецьким журналом був "Артистичний вісник", започаткований І.Трушем та С.Людкевичем у 1905 р. Крім Львова, вісник виходив в Перемишлі і був присвячений пластичному мистецтву, театрові, музиці. Літературно-критичні статті І.Труша та І.Франка, що друкувалися у цьому часописі фактично започаткували мистецтвознавчу критику у Львові, яка до того часу майже не розвивалась. Приступаючи до видання вісника, І.Труш мав чітко окреслену програму, визначені завдання і мету. Про це він висловлювався у передмові до першого номера - "Від редакції", в статтях "Дві роботи" та "Наш журнал і суспільство", де торкнувся основних напрямків діяльності журналу і його ролі в українському суспільстві. Він зазначив, що настав час і виникла потреба ознайомити читачів з духовною творчістю рідного народу, з духовним світом інших культурних народів в галузі мистецтва. "Отсю велику і разючу прогалину треба було вже давно виповнити та допомогти нашій суспільності вийти з духовної парафіяльщини і в тім напрямі... редакція буде старатися, щоб журнал став головним огнивом у розвою нашої музики і пластичних штук. Журнал стане на наш погляд пожаданним органом для всіх інтелігентних українців... усіх артистів, музиків, композиторів, драматичних акторів, усіх малярів, різьбярів, артистичних сніцарів, усіх любителів штуки коротко сказати - для усіх, кого хоч крихітку цікавить сучасний рух в артистичнім світі та хто хоче про всякі нові здобутки та течії на полі артистичної творчості людського духа інформуватися". [131] 1)
І.Труш ставив перед журналом і науково-освітнє завдання, маючи намір подавати "поучаючі і доступно оброблені статті" [131] 2), зосереджуючи основну увагу на тих видах і жанрах мистецтва, які розвивалися на Україні як в минулому, так і на даному відрізку часу.
Широко інформуючи читачів про новини та мистецькі події, що відбувалися в Галичині, І.Труш не обмежувався лише місцевими проблемами. Він робить огляд світового мистецтва, його історії та аналізує сучасний стан його розвитку. Журнал висвітлював також і художнє життя Східної України, сприяючи обміну інформацією, творчими досягненнями, виробленню спільних естетичних основ мистецької діяльності.
Одним з основних завдань, яке ставила перед собою редколегія "Артистичного вісника", було виховання високих художньо-естетичних смаків серед громадськості, піднесення та відродження української культури та виведення її на світову мистецьку арену. З особливою увагою І.Труш відбирав пропоновані до друку статті. Він вважав, що у віснику мають бути висловлені і критичні думки та положення, полемічні матеріали, які б сприяли розвиткові художньої критики. " Поважаючи все, що добре і гарне, вітаючи з радість все що нове і гідне, щоб його піднести і показати широкому загалови, але і пятнувати

1. [131] І.Труш. Від редакції //Артистичний вісник. - 1905. - №1. - С.1.
2. [131] Там само.

безпощадно критичним методом усе, що стоїть на дорозі до духовного розвою нашої нації, все, що стоїть опором на дорозі до тої висоти, де горить огонь чистої штуки, великих духовних інтересів" [131] 1). Отже, питання об'єктивного висвітлення мистецької дійсності було основним при формуванні кожного числа "Артистичного вісника".
Свої статті в журналі публікував І.Франко, музикознавчі розвідки - Ф.Колесса та С.Людкевич, про національний архітектурний стиль писав Г.Хоткевич. Серед авторів, залучених до співпраці було чимало визначних імен, які користувалися загальним визнанням та славилися дослідницькою діяльністю в ділянці мистецтва. Крім згаданих, тут друкувалися М.Лисенко, Н.Вахнянин, Ю.Панькевич, О.Бережницький, І.Петрушевич, О.Кобилянська, М.Грушевська та інші. На сторінках "Артистичного вісника" друкувалися переклади праць визначних зарубіжних філософів та письменників - Ніцше, Гете, Шіллера, О.Гансона та інші матеріали-переклади з питань літератури та мистецтва.
Матеріали були різноманітні за жанрами. Тут містилися грунтовні наукові дослідження та розвідки, критичні замітки, есе, монографічні статті про видатних та маловідомих діячів літератури, музики та мистецтва, огляди виставок та рецензії на них. Подавалася хроніка мистецького та громадського життя, огляд нових видань з мистецтва як в Україні, так