Ви є тут

Забезпечення якості продукції на основі соціального управління якістю роботи

Автор: 
Решміділова Світлана Леонідівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U002614
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
РОЗРОБКА ПРИНЦИПОВИХ ПІДХОДІВ ДО СОЦІАЛЬНОГО
УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ РОБОТИ
2.1. Дослідження динаміки впливу якісних показників роботи
на якість продукції та ефективність виробництва

Життєздатність підприємства залежить від споживачів його продукції, що визначає необхідність врахування і подальшого задоволення їхніх теперішніх і майбутніх потреб. Одним з найбільш ефективних шляхів забезпечення високої якості продукції є впровадження міжнародних стандартів ISO 9000: 2000.
Стандарти ISO серії 9000: 2000 мають яскраво виразний ринковий характер, якому притаманна орієнтація на споживача [44-46]. Вони відповідають сучасній філософії управління якістю і містять у собі сучасне розуміння системи менеджменту якості. У дод. А.1 наведено принципи управління якістю, які є базисом концепції зазначених стандартів ISO. Основу концепції нової версії стандартів ISO серії 9000 складає процесний підхід (рис. 2.1).

Рис. 2.1 Модель системи управління якістю, в основу якої покладено процес

Це й обумовлює докорінну відмінність цих стандартів від МС ISO серії 9000 версії 1987 року та 1994 року, для яких характерний елементний підхід. Слід зазначити, що загальна концепція процесу вперше була викладена в стандарті ISO 9001: 94. Однак вона не отримала належного розвитку в стандартах ISO 9001, ISO 9003 та ISO 9004 і як наслідок, не застосовувалась в практиці проектування систем якості.
В сучасних умовах ринку стандарти ISO серії 9000: 2000 є загальноприйнятою основою для розвитку підприємств та досягнення їхньої ділової досконалості. До кінця 1999 року не менше 300 тисяч підприємств у світі розробили, впровадили і сертифікували системи менеджменту якості, що відповідали вимогам стандартів ISO 9000. Дані останніх років свідчать про зростаючу динаміку приросту числа підприємств, які пройшли первинний етап цих робіт. На сьогодні число підприємств, які сертифікували системи менеджменту якості в Росії, досягає 300, в Україні - 100 і в Білорусі - близько 30 [163, с. 53].
Отже, застосування стандартів знаходиться на стадії розвитку. Проте сьогодні поступово посилюється інтерес до їхнього практичного застосування, яке спирається на глобальний позитивний досвід їхнього ефективного використання, включаючи вітчизняні підприємства. Про посилення роботи держави у цьому напрямку свідчать відповідні нормативні документи [107, 121, 137, 138].
Розпочато підготовку фахівців у вищих навчальних закладах різних рівнів. Створено український інститут якості [107], який повинен стати організаційно-методичним центром, що допомагатиме підприємствам створювати та впроваджувати системи управління якістю і навколишнім середовищем; здійснювати моніторинг впровадження їх у країні; сприяти впровадженню на підприємствах сучасних методів управління якістю, які базуються на вимогах міжнародних стандартів серії ISO 9000 та ISO 14000 і на загальному менеджменті якості (TQM); сприяти участі підприємств у національних і європейських конкурсах та інших заходах з питань якості.
У 2001 році Держстандартом та іншими організаціями було проведено понад 100 різних конференцій, навчальних семінарів, круглих столів з питань якості, в яких взяли участь приблизно 15 тисяч фахівців [88, с. 33]. Під егідою ISO та ІЕС пройшли два регіональні семінари з питань якості та безпеки електротехнічних виробів і впровадження систем якості відповідно до стандартів ISO 9000 версії 2000 року. Досягнуто домовленості з керівництвом цих міжнародних організацій про розширення цієї практики у 2002 році.
Отже, впровадження стандартизованої системи управління якістю слід вважати стратегічним рішенням підприємства. Тому на підприємствах, які хочуть не тільки зберегтися в умовах жорсткої конкуренції, але й досягти успіхів у бізнесі, необхідно, починаючи з вищого керівництва і закінчуючи рядовими співробітниками, проводити цілеспрямовану діяльність, яка пов'язана з використанням сучасних методів управління якістю, покращанням організаційної структури, підвищенням кваліфікації. Наслідком стане підвищення якості та конкурентоспроможності продукції, вихід на нові ринки збуту, збільшення прибутків підприємств.
Для підтвердження висновку про необхідність впровадження стандартизованих систем якості на базі ISO серії 9000 версії 2000 року слід проаналізувати якісні результати діяльності та фінансові показники роботи підприємств м. Хмельницького. Дослідження проводились на п'яти провідних підприємствах міста:
- ЗАТ "Хмельницька макаронна фабрика",
- КП Хмельницька кондитерська фабрика "Кондфіл",
- ВАТ "Укрелектроапарат",
- ВАТ "Темп",
- ВО "Новатор".
ЗАТ "Хмельницька макаронна фабрика" є лідируючим та найбільш прогресивним колективним підприємством по виробництву макаронних виробів в Україні. Сьогодні на фабриці виготовляється понад 30 найменувань продукції, якість якої відповідає зарубіжним аналогам; частка українського ринку макаронних виробів становить біля 20%. Наведені факти говорять про те, що на фабриці на протязі останніх років застосовуються методи управління, забезпечення і покращання якості, рекомендовані Європейською моделлю ділової досконалості.
Пошуки шляхів покращання якості своєї продукції привели колектив фабрики до необхідності застосування процесного підходу до управління якістю, вивчення і впровадження системи якості на базі міжнародних стандартів ISO серії 9001: 2000. В новій системі якості для досягнення найвищих результатів діяльності за основу взята концепція постійного поліпшення.
Програма поліпшення охоплює організаційну та виробничу системи, технологічні процеси та персонал підприємства. При цьому політика якості передбачає орієнтацію на максимальне задоволення потреб споживачів, вдосконалення методів управління та контролю за якістю, технічне переозброєння, забезпечення стабільної якості виробів за рахунок підвищення професійного рівня працюючих, стимулювання творчих процесів розвитку, створення спр