Ви є тут

Комп'ютеризація праці вчителя фізичного виховання

Автор: 
Шандригось Віктор Іванович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
0402U003285
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ, КОНТИНГЕНТ І МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Поставлені перед дослідженням завдання вирішувались на підставі вивчення науково-методичної літератури, узагальнення передового практичного досвіду з використанням наступних методів дослідження:
1. Теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури.
2. Метод соціологічного опитування.
3. Педагогічні спостереження.
4. Педагогічний експеримент.
5. Метод педагогічних контрольних випробувань (тести).
6. Біологічні методи.
7. Методи математичної статистики.

2.1.1. Теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури
Аналіз науково-методичної і спеціальної літератури проводився впродовж дослідницької роботи з метою порівняння поглядів авторів на основні питання теми дисертації і, дозволив сформулювати проблему, визначити рівень актуальності питань, які вирішувались в процесі дослідження, визначити напрямки роботи, теоретично обґрунтувати мету і завдання роботи, визначити шляхи їх вирішення, проаналізувати з позиції напрацьованих даних результати власних досліджень.
Аналізувалась науково-методична література щодо організації навчальної роботи вчителя фізичної культури, яка включає планування навчального матеріалу, диференційований підхід до навчання, організацію уроку фізичної культури, дозування фізичних навантажень на заняттях та педагогічний контроль. Аналіз літератури дозволив ознайомитися з комп'ютерними технологіями, призначеними для роботи у галузі фізичного виховання і спорту, зокрема для роботи із школярами. Поряд із підбором методів оцінки фізичного стану школярів для створення комп'ютерної програми проаналізовано найбільш поширені та доступні для практичного використання біологічні методи визначення функціональних можливостей, фізичного розвитку, системи тестування рухових здібностей молодших школярів та алгоритми розробки оціночних шкал.

2.1.2. Метод соціологічного опитування
Анкетування вчителів фізичної культури проводилось з метою визначення стану запровадження комп'ютерних технологій у навчальному процесі, визначення підходів до оптимізації структури і змісту комп'ютерної підготовки вчителів фізичного виховання.
Методом дослідження було анонімне анкетування. Дослідження проводилось протягом 1999-2000 навчального року. Анкетування вчителів фізичного виховання здійснювалось через інститут удосконалення вчителів м. Тернополя та на базі загальноосвітніх шкіл Тернопільської області.
Анкета для вчителів фізичного виховання (додаток А) складалася з трьох частин: 1) запитання з альтернативною відповіддю; 2) прямі запитання; 3) запитання із вибором відповіді. Перша частина анкети визначала стаж і кваліфікацію вчителів фізичного виховання, а також міру усвідомлення необхідності знань і вмінь володіння комп'ютером та використання комп'ютерних технологій на практиці. Друга частина анкети з'ясовувала, які саме причини заважають учителю фізичного виховання використовувати комп'ютерні технології в процесі фізичного виховання школярів. І, зрештою, третя частина анкети містила контрольні питання, які допомагали з'ясувати практичне значення комп'ютерних програм у процесі фізичного виховання.
В дослідженні прийняли участь 109 учителів фізичної культури (табл. 2.1), серед яких з вищою категорією-48% вчителів, з першою-24%, з другою-11%, спеціалістів-17%. Мають стаж роботи менше 5 років-17% респондентів, до десяти-17%, більше десяти-66%. Представники Тернопільської області склали 51% від загальної кількості вчителів, м. Тернополя-49%.
Таблиця 2.1
Характеристика професійної кваліфікації респондентів (n=109)
Кваліфікація вчителя фізичної культуриСтаж,
рокиТернопільТернопільська областьВсьогоВища категорія
1 категорія
2 категорія
спеціаліст<50002022029615Вища категорія
1 категорія
2 категорія
спеціаліст< 100005169110022Вища категорія
1 категорія
2 категорія
спеціаліст> 1014385211718000202Всього 5455109 Склад контингенту опитаних показує, що нашими респондентами були досвідчені фахівці, а тому їх відповіді мають високу "вартість" щодо визначення необхідності комп'ютеризації процесу фізичного виховання у школі. Результати анкетування (рис. 2.1) свідчать про те, що 77% спортивних педагогів вважають знання комп'ютерної техніки (№1) та вміння користуватись персональним комп'ютером (№2) професійно значимими, до того ж 70% фахівців хотіли б набути умінь володіння комп'ютером (№8) і використання комп'ютерних навчальних або діагностичних програм в процесі фізичного виховання школярів. Комп'ютерні технології вже використовують 4% вчителів фізичної культури (№4). Причини, які заважають впровадженню комп'ютерних технологій у навчальний процес, вчителі фізичної культури назвали такі: недостатня забезпеченість навчальних закладів комп'ютерами-71% відповідей (№6), брак знань комп'ютерної техніки-77% (№1); невміння вчителів працювати з комп'ютерною технікою-71% (№7); обмежена кількість комп'ютерних навчальних і діагностичних програм-лише 47% респондентів зустрічали будь-які комп'ютерні програми (№3).
Рис. 2.1. Ставлення вчителів фізичної культури до комп'ютеризації процесу фізичного виховання школярів
Примітка:
1. Чи потрібні вчителю фізичної культури знання комп'ютерної техніки?
2. Чи потрібні вчителю фізичної культури вміння користуватись персональним комп'ютером?
3. Чи зустрічали Ви будь-які комп'ютерні програми (технології)?
4. Чи використовуєте Ви у своїй практиці комп'ютерні технології?
5. Чи вважаєте Ви потрібним використання комп'ютерних технологій для своєї роботи?
6. Чи є в школі комп'ютерний клас?
7. Чи вмієте Ви працювати з комп'ютерною технікою?
8. Чи використовували б Ви комп'ютерні програми у роботі з дітьми?
9. Чи вважаєте Ви, що комп'ютеризація праці вчителя фізичного виховання допоможе оптимізувати фізичне виховання школярів?
В цілому аналіз відповідей на перший блок питань анкети показав, що