Ви є тут

Облік в управлінні основною діяльністю готелю

Автор: 
Король Світлана Яківна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U000552
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ ОБЛІКУ ВИТРАТ, ДОХОДІВ І ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ОСНОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ГОТЕЛЮ
2.1. Класифікація витрат основної діяльності готелю
В процесі діяльності готелю витрачаються матеріальні, трудові та фінансові
ресурси, в тому числі витрачаються виробничі запаси, експлуатуються будівлі та
обладнання, відбувається споживання продукції та послуг допоміжних підрозділів
і сторонніх підприємств.
Вартісне вираження таких ресурсів, спожитих в процесі виробництва та реалізації
готельних послуг, складають витрати основної діяльності готелю.
В подвійній системі бухгалтерському обліку витрати відповідають зменшенню
економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов’язань, які
призводять до зменшення власного капіталу (за винятком зменшення капіталу за
рахунок його вилучення або розподілу його власниками) [49].
Готель несе витрати на кожному з етапів операційного циклу (Додаток Г.1).
Витрати пов’язані з забезпеченням підприємства виникають в процесі взаємодії з
постачальниками матеріалів, трудових ресурсів і капіталу. В процесі взаємодії
зі споживачами готельних послуг виникають витрати операційної діяльності, в
тому числі такі, що формують собівартість послуг.
Управління витратами повинно базуватися на чіткому визначенні структури витрат,
пов’язаних з виробництвом і реалізацією послуг та факторів впливу на діяльність
підприємства, на розмір та структуру витрат.
Л.В.Нападовська зазначає, що “з метою більш детального пізнання об’єктів,
основним із яких в управлінському обліку і є затрати, використовується метод
класифікації. Класифікація затрат – це поділ їх на класи на основі певних
загальних ознак об’єктів і закономірностей зв’язків між ними. При цьому, чим
більше виділено ознак класифікації, тим вище ступінь пізнання об’єктів” [90
с.112].
Практика свідчить, що вибір системи класифікації витрат повинен визначатися,
по-перше, галузевими особливостями підприємства, а, по-друге, задачами
управління витратами (рис. 2.1).

Рис. 2.1. Основа побудови системи класифікації витрат готелю
Групування витрат за різними класифікаційними ознаками повинно забезпечувати
можливість управління ними в конкретних виробничих умовах.
В структурі задач управління витратами готелю основними завданнями є:
Складання кошторису (бюджету) готелю і контроль його виконання.
Складання кошторисів окремих служб та готелю в цілому.
Співставлення фактичного та планового рівнів витрат звітного періоду.
Калькулювання собівартості готельних послуг та визначення прибутку:
Визначення повної та виробничої собівартості послуг.
Розрахунок нижньої та верхньої межі цін на готельні послуги.
Дослідження поведінки витрат та прийняття управлінських рішень:
Вибір способу забезпечення виробництва допоміжними послугами (власне
виробництво чи споживання послуг сторонніх підприємств і організацій).
Визначення оптимального рівня завантаженості готелю.
Визначення оптимальної програми реалізації готельних послуг (розробка тарифного
плану, порядку бронювання та відмови від броні).
Розрахунок точки беззбитковості.
Співставлення фактичних витрат різних звітних періодів.
Система класифікації витрат, що склалася і використовувалася у період
централізованого управління економікою, відповідала, в першу чергу, задачі
складання кошторису підприємства та контролю його виконання. На сьогодні
пріоритетними є інші завдання управління витратами.
Оскільки витрати знаходять відображення у фінансовій та податковій звітності,
то класифікація витрат готелю повинна враховувати вимоги
нормативно-законодавчої бази України і забезпечувати фінансовий та
внутрішньогосподарський облік необхідною інформацією для складання звітів та
прийняття управлінських рішень і відображати:
виробничі витрати, які пов’язані зі здійсненням конкретного виду діяльності –
надання місця для тимчасового проживання;
витрати, які виникають в процесі забезпечення роботи номерного фонду;
витрати, які відповідають роботі по організації основної діяльності готелю.
При цьому необхідно виходити з можливості впливу на рівень відповідних витрат,
оптимального співвідношення глибини розробки системи класифікації витрат та
доцільності виділення окремих статей витрат, питомої ваги окремих витрат,
трудомісткість обліку тощо [91 с.64].
Нормативною базою для організації управління і обліку витратами готелю є
Інструкція з планування, обліку і калькулювання собівартості робіт (послуг) на
підприємствах і в організаціях житлово-комунального господарства [92].
Оскільки Інструкція була призначена для використання різними за характером
виробництва підприємствами (водопровідно-каналізаційного, теплового, житлового
господарства та міський електротранспорт), вона в повній мірі не врахувала
специфіку основної діяльності готелю. Інструкція навіть на час видання не
відповідала задачам управління підприємствами галузі в ринкових умовах і мала
дещо спрощений підхід до побудови системи класифікації витрат, змісту статей
калькуляції та порядку визначення собівартості готельних послуг.
Інструкція була розроблена у відповідності до Закону України "Про оподаткування
прибутку підприємств" [93], що зафіксовано у Загальних положеннях до неї. Така
інструкція мала б бути нормативною базою для відображення у податковому обліку
специфічних для галузі витрат, які не відповідають положенням та виходять за
рамки обмежень даного Закону [94].
З набранням чинності Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 “Витрати”
[95] постало питання про його невідповідність нормам Інструкції.
Крім того, у відповідності до нової методології обліку витрат відбулися зміни у
структурі витрат, які у бухгалтерському обліку входять до складу собівартості
реалізованих послуг.