Ви є тут

Підготовка майбутніх вчителів трудового навчання до естетичного виховання учнів основної школи.

Автор: 
Разумна Галина Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U000640
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Процес підготовки майбутніх вчителів трудового навчання до естетичного
виховання учнів
2.1. Естетичне виховання майбутніх вчителів трудового навчання
Процес підготовки майбутніх вчителів трудового навчання до естетичного
виховання учнів є педагогічним процесом, який здійснюється у педагогічному
оточенні, тобто у педагогічній системі, тому дидактичними умовами його
існування будуть умови саме педагогічні. Із урахуванням того, що підготовку
майбутніх вчителів трудового навчання ми будемо здійснювати у педагогічній
системі, тому для виділення цих умов у нашому дослідженні доцільно використання
системного підходу, так як згідно з теорією Н.Кузьміної, будь-який педагогічний
процес з позицій системного підходу розглядається як педагогічна система, яка
складається із “взаємопов’язаних структурних і функціональних компонентів,
підлеглим цілям виховання й навчання підростаючого покоління і дорослих
людей”[105,10].
Структурні компоненти – це основні базові характеристики педагогічних систем,
сукупність яких створює факт їх наявності й відмінності від інших (не
педагогічних) систем. Але щоб їх виділити треба проаналізувати коли створюється
педагогічна система.
Н.Кузьміна відзначає, що :
1. Педагогічні системи створюються лише там і тоді, де і коли у наявності
свідома потреба суспільства у вихованні або навчанні, підготовки обумовлених
категорій людей (дітей, підлітків, дорослих). Педагогічні системи відрізняються
між собою цілями і разом із тим їх об’єднає загальна ціль: передача знань,
досвіду, виховання певних якостей особистості, поведінки, відношень. Тому,
педагогічна ціль – це важливий компонент всякої педагогічної системи,
обумовлюючий сам факт її створення. З урахуванням цього ми можемо визначити
першу педагогічну умову, яка відповідає нашому дослідженню, що лише тоді, коли
на інженерно-педагогічних факультетах буде поставлена ціль підготовки студентів
до естетичного виховання учнів будуть підготовлені майбутні вчителі трудового
навчання до естетичного виховання учнів.
2. Педагогічна система виникає лише тоді, коли у суспільстві накопичена
зумовлена інформація, яка повинна стати предметом засвоєння тими чи іншими
людьми. Тому другим компонентом усякої педагогічної системи є навчальна і
наукова інформація, заради якої створюється система. Відповідно нашого
дослідження другою педагогічною умовою є визначення того, що естетичне
виховання буде здійснюватися лише тоді, коли у зміст навчання предметів за
фахом будуть включені питання з естетичного виховання у спеціальних
дисциплінах.
3. Педагогічна система може виникнути лише тоді, коли знайдені способи
досягнення цілей, тобто знайдені засоби, форми й методи педагогічного впливу
(або засоби педагогічної комунікації) на даний контингент, що навчається, які
дозволяють у відношенні до них реалізувати цілі, які стоять перед цією
педагогічною системою.
Таким чином, наявність засобів педагогічної комунікації – обов’язковий
компонент усякої педагогічної системи. Даний структурний компонент педагогічної
системи дозволяє нам виділити третю педагогічну умову щодо нашого дослідження:
- наявність методів, форм і засобів підготовки майбутніх учителів трудового
навчання до естетичного виховання учнів.
4. Усяка педагогічна система може виникнути як така лише при наявності
обумовленого контингенту людей, які відчувають потребу у визначеній підготовці,
освіті, вихованні. Тому, обов’язковим компонентом усякої педагогічної системи є
ті, що навчаються. З урахуванням цього компоненту четвертою педагогічною умовою
у підготовці майбутніх учителів трудового навчання до естетичного виховання
учнів є наявність студентів інженерно-педагогічного факультету педагогічних
закладів освіти.
5. Педагогічна система як така може виникнути лише тоді, коли є педагоги, що
відповідають цілям системи, які володіють визначеною інформацією, засобами
комунікації, які озброєні психологічними знаннями щодо об’єкта педагогічного
впливу.
Успішність діяльності педагогічних систем визначається складом педагогів, які у
них працюють. У залежності від цілей системи, контингенту, що навчаються,
своєрідності інформації, склад педагогів у різних педагогічних системах
відрізняється. Загальним є наявність педагогів як обов’язкового компонента
всякої системи. Тому п’ятою педагогічною умовою щодо підготовки майбутніх
учителів трудового навчання до естетичного виховання учнів – це є наявність
викладачів дисциплін за фахом.
Компоненти які були перелічені необхідні й достатні для створення педагогічної
системи. У випадку виключення будь якого з них – немає системи [105]. Умови
визначаються цілями, які стоять перед системою, і змістом, який їм відповідає,
засобів діяльності, кваліфікації педагогів і підготовленістю тих хто
навчається.
Результат підготовки майбутніх вчителів трудового навчання до естетичного
виховання учнів буде пов’язаний з новосполученням у системі знань, навичок,
вмінь, світогляді, естетичних якостях особистості тих, хто навчається. Це буде
психологічний результат. Він може бути досягнутим тільки на основі
функціональних результатів, які були втілені у конструкціях навчальної
інформації у вигляді навчальних планів, програм, навчальних посібників і
підручників, які адресовані керівникам педагогічних систем, педагогам і тим хто
навчається. Психологічний результат буде також залежати від якості таких
функціональних результатів, як якість лекцій, семінарських, практичних,
лабораторних занять.
Аналіз стану практики навчання, попереднє констатуюче дослідження процесу
підготовки майбутніх вчителів