Ви є тут

Мале й середнє зовнішньоторговельне підприємництво в економіці України.

Автор: 
КАРБОВНИК Софія Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002121
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОСНОВНІ ПРОБЛЕМИ ТА НАПРЯМКИ РОЗВИТКУ ЗОВНІШНЬОТОРГОВЕЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЛИХ І СЕРЕДНІХ ПІДПРИЄМСТВ В УКРАЇНІ
2.1. Стан та особливості розвитку малого й середнього зовнішньоторговельного підприємництва у вітчизняній економіці
В Україні малі й середні підприємства ще досить непевно почуваються на зовнішніх ринках, а результати від їхньої зовнішньоекономічної діяльності не завжди приносять очікуваний ефект.
Роль малого й середнього зовнішньоторговельного підприємництва в економіці країни засвідчує такий кількісний показник, як частка експорту малого й середнього бізнесу в загальному обсязі експорту країни. Так, наприклад, у США на малий бізнес припадає 16% експорту, але необхідно зауважити, що там дуже місткий внутрішній ринок. У Японії на малий бізнес припадає 40% експорту [185, 218]. Поступово зростає й експорт малих і середніх підприємств у Європі, що пов'язано з інтеграційними процесами, створенням єдиного ринку, скасуванням митних бар'єрів. Відбувається інтенсифікація руху товарів, капіталу і робочої сили між країнами ЄС. У Франції, Швейцарії, Італії, Данії частка малих і середніх фірм в експорті складає приблизно 50 % [103, 1], а у Польщі - 48,1% [157, 52]. В Ірландії 56% експорту - це поставки сектору малих і середніх підприємств [103, 1].
Офіційна статистика України таких даних не дає. Тому можливі лише наближені оцінки і співставлення з результатами вибіркових досліджень, які здійснювалися за сприянням різних міжнародних агентств із підтримки розвитку малого бізнесу. У цьому поряд із іншим виявляється недостатня увага з боку органів державної влади до проблем малого й середнього зовнішньоторговельного бізнесу.
Певне уявлення про діяльність суб'єктів українського малого й середнього зовнішньоторговельного підприємництва надають дослідницькі проекти, які здійснюються при підтримці різних міжнародних економічних структур. Так, за результатами проведеного дослідження "The Contribution of Small Businesses to Regional Economic Development in the Ukraine, Belarus and Moldova" в 1998 р. в Україні 15% респондентів - малі підприємства - заявили, що в них є ринки в СНД та в Центральній і Східній Європі, і менше 5 % мають їх в інших країнах [210, 53]. А за даними проведеного дослідження Київським Міжнародним Інститутом соціології в Україні в 1999 році лише 5% респондентів - малі підприємства і 15% - середні відповіли, що здійснюють експортні поставки на міжнародні ринки [53, 97]. А у 2002 році при опитуванні 2480 несільськогосподарських підприємств у 23 обласних центрах України, Києві та Сімферополі у рамках дослідницького проекту "Дослідження підприємницької діяльності в Україні" 22% респондентів відповіли, що здійснювали зовнішньоторговельну діяльність [149, 46]. Найактивнішу участь у зовнішній торгівлі брали промислові підприємства (36%), транспортні компанії (17%), підприємства торгівлі (13%) та будівельні компанії (12%) [149, 46].
Об'єктивно оцінити стан справ у МСЗТП, виходячи з офіційних статистичних джерел, є надзвичайно складно. Проблема полягає у тому, що, як ми вже зазначали у розділі І, відсутні чіткі критерії середніх підприємств, які дозволяли б національній статистиці їх виділяти в окрему структурну групу. Адже відповідно до пункту 2 ст. 2 Закону України від 27.03.91 р. №887-ХІІ "Про підприємства в Україні" до малих підприємств належали новостворювані та діючі підприємства: у промисловості та будівництві - з чисельністю працюючих до 200 осіб; в інших галузях виробничої сфери - з чисельністю працюючих до 50 осіб; у науці і науковому обслуговуванні - з чисельністю працюючих до 100 осіб; у галузях невиробничої сфери - з чисельністю працюючих до 25 осіб; у роздрібній торгівлі - з чисельністю працюючих до 15 осіб.
У 1998 р. Указом Президента "Про державну підтримку малого підприємництва" №456/98 від 12.05.98 р. були встановлені нові критерії для визначення суб'єктів малого підприємництва. До них відносили фізичних та юридичні особи, в яких середньооблікова чисельність працівників за звітний період не перевищує 50 осіб і річний обсяг виторгу від реалізації товарів (робіт, послуг) не перевищує 1 млн грн.
Згідно з Законом України "Про державну підтримку малого підприємництва" №2063-ІІІ від 19.10.2000 р. суб'єктом малого підприємництва вважаються фізичні й юридичні особи, на яких працює до 50 працівників і валовий дохід яких становить до 500 тис євро [67]. Таким чином сталася юридична колізія, коли малі підприємства в сфері промисловості та виробництва з чисельністю працівників від 51-200 осіб включно, у науці і науковому обслуговуванні - з чисельністю працюючих від 51 до 100 чоловік включно лише з огляду на чисельність не є суб'єктами малого підприємництва. Натомість підприємства, які не попадали під визначення малих у сфері роздрібної торгівлі та інших галузях невиробничої сфери, стали суб'єктами малого підприємництва.
Аналіз динаміки МСЗТП складний і тому, що національна статистика не подає даних про експортно-імпортні поставки малого й середнього бізнесу, тому важко визначити частки експорту й імпорту малих і середніх підприємств у їх загальному обсязі.
На нашу думку, для отримання адекватної оцінки МСЗТП необхідно встановити на державному рівні критерії МСЗТП, розробити відповідні форми статистичної звітності для суб'єктів МСЗТП, які б відображали основні показники діяльності малих і середніх підприємств на зовнішніх ринках. Групувати отриману інформацію доцільно було б за формами власності й за видом економічної діяльності. Це дало б змогу здійснювати ґрунтовний науковий аналіз та виробляти рекомендації з метою усунення прорахунків у зовнішньоекономічній політиці стосовно малого й середнього підприємництва.
Не зважаючи на названі вище обставини, спробуємо проаналізувати сучасний стан розвитку МСЗТП в Україні, визначити основні його проблеми та методи їх подолання. Для цього необхідно передусім дослідити структуру зовнішньої торгівлі України, основні засади формування зовнішньоекономічної політики, а також стан та д