Ви є тут

Паблік рілейшнз як чинник політичної культури у сфері міжнародних відносин

Автор: 
Шевченко Олена Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002256
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПОЛІТИЧНО-КУЛЬТУРНИЙ ВИМІР ПАБЛІК РІЛЕЙШНЗ У МІЖНАРОДНИХ ВІДНОСИНАХ
2.1. Політичні технології формування міжнародного іміджу країни

В цьому розділі відповідно до його завдань маємо намір використати елементи структурно-функціонального аналізу основних складових розглядуваного аспекту дослідження.
В сфері зовнішньої політики одним з важливих напрямків забезпечення національних інтересів є діяльність з роз'яснення міжнародній громадськості та урядам зарубіжних країн мети та основних завдань державної політики країни, її позиції щодо значимих подій міжнародного життя. Тенденції зміни дипломатичної діяльності підтверджують актуальність всебічного використання інформаційних ресурсів як ключового завдання зовнішньополітичного відомства. Інформаційно-роз'яснювальна робота в країні перебування та позиціонування зовнішньої політики в міжнародних інформаційних потоках є чинником політичної культури, що формує рівень співробітництва суб'єктів міжнародних відносин.
В міжнародних відносинах зовнішньополітична комунікація - це процес передачі інформації у системі міжнародного співтовариства між окремими, а також між суспільними групами та індивідами. Кожна політична система і кожна держава розгортає власну систему і мережу зовнішньополітичної комунікації відповідно до національних інтересів. Ця мережа розвивається паралельно з політичними структурами, економічною базою і інфраструктурою комунікації. Зовнішньополітична комунікація поєднує в собі політичний аналіз та інформаційний моніторинг дво- і багатосторонніх відносин та передбачає моделювання ситуації і прогнозування певних наслідків. Саме такі комунікації і "...пов'язані із зовнішньою політикою держав, вони відтворюють систему зовнішніх відносин і враховують зовнішньополітичні інтереси, політико-психологічну культуру лідерів держав, традиції і ціннісні орієнтації суспільства, нормативно-правову систему і, нарешті, культурну самобутність. Зовнішньополітичні комунікації на рівні держави мають відповідати як внутрішній, так і зовнішній ситуації і забезпечувати інтереси країни в міжнародному співтоваристві" [150].
Становище держави у системі міжнародних відносин залежить від інформації, яка надходить через міжнародні інформаційні потоки та інформує про ситуацію в самій системі (державі) або в окремих її компонентах. До важливих проблем формування міжнародного іміджу відносяться: інформаційне забезпечення політичної системи міжнародних відносин, аналіз і прогнозування розвитку подій. Для системи міжнародних відносин необхідними і першочерговими стають зовнішньополітична комунікація та інформаційно-аналітичне забезпечення.
Майже вся інформаційно-аналітична діяльність пов'язана з тим, щоб передбачити певні тенденції і зробити завчасні дії до виникнення небезпечної ситуації. Мета такої діяльності полягає в тому, щоб забезпечити національні інтереси країни у міжнародному співробітництві, захистити інформаційні зв'язки з іншими державами, заявити про свою позицію у світі, отримати інформацію про будь-яку іншу країну.
Зрозуміло, що невід'ємними складовими формування об'єктивного міжнародного іміджу країни є чітко сформована інформаційна робота за кордоном та національна ПР-кампанія, що здійснюється всередині. Необхідною умовою для успішної реалізації програми є наявність єдиного ідеологічного (контролюючого) центру та спеціально створених установ. Здійснення інформаційно-роз'яснювальної роботи урядових структур зарубіжних країн має свою специфіку.
Так, у Великій Британії функції державного органу, до компетенції якого входить інформаційно-роз'яснювальна робота за кордоном та поліпшення міжнародного іміджу країни, виконує національна британська телерадіокомпанія BBC, зокрема, її Всесвітня служба. ВВС була заснована у 1927 році відповідно до Королівського указу і є підзвітною Раді дванадцяти губернаторів, які призначаються Королевою. Телерадіокомпанія активно працює як у внутрішньому інформаційному полі країни, так і поза її межами, в напрямку висвітлення актуальних питань політичного життя Великої Британії, пропагування британських національних цінностей, формування прихильного ставлення до країни та поліпшення її міжнародного іміджу [151].
Специфіка всесвітньої служби ВВС полягає в тім, що її фінансування здійснюється з бюджету МЗС Великобританії (Форін Офіс) за окремою статтею видатків. Зокрема, у 2000 році сума виділених коштів зросла на 14,5 млн. фунтів стерлінгів порівняно з попередніми роками і становила 175,5 млн.ф.ст. У 2001-2002 рр. на потреби інформаційно-роз'яснювальної роботи за кордоном було заплановано близько 178 млн.ф.ст.
Відносини між британським зовнішньополітичним відомством та Всесвітньою службою регулюються спеціальною угодою про розповсюдження інформації, укладеною ними в 1999 році. Основними засадами, на яких базуються відносини сторін, є такі: всесвітня служба має повну свободу журналістської діяльності; Форін Офіс визначає напрями розповсюдження інформації за кордоном шляхом постановки чітко окреслених завдань; ВВС обирає найбільш ефективний спосіб виконання завдань; фінансування Всесвітньої служби здійснюється на стабільній основі шляхом укладання середньо-термінових угод з урядом із залученням коштів, отриманих телерадіокомпанією від надання ліцензій на використання ефірного простору [152].
Відповідно до положень угоди 1999 р., МЗС та Всесвітня служба ВВС щороку оцінюють результати співпраці, визначаючи пріоритетні напрями на майбутнє та цільові аудиторії впливу. Крім англійської мови, Всесвітня служба також веде мовлення 43 іншими мовами, охоплюючи приблизно 150-мільйонну аудиторію (з червня 1992 року в її складі працює українська служба).
Греція. Центральним державним органом Греції, до функцій якого входить здійснення ПР-політики в країні та поза її межами, а також підготовка матеріалів інформаційного характеру про країну та проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи за кордоном, є Міністерство преси Греції. Воно співпрацює із зарубі