Ви є тут

Маркетингова інформаційна система комерційного банку

Автор: 
Жарлінська Раїса Григорівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U003045
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ФОРМУВАННЯ СТРУКТУРИ МАРКЕТИНГОВОЇ
ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ У БАНКІВСЬКІЙ ПРАКТИЦІ

2.1. Маркетингова інформація у системі банківського маркетингу та її роль у
стабілізації діяльності комерційних банків

Запровадження банківського маркетингу та його удосконалення на основі маркетингової інформаційної системи вимагає дослідження основних показників, які характеризують стан банків України.
Передусім, варто зупинитися на аналізі кількості і структури банків в Україні (табл. 2.1).
Як видно з табл. 2.1, останніми роками спостерігається тенденція до зменшення кількості банків за реєстром, що пояснюється кризовими явищами в банківській діяльності, які призводять до банкрутства та ліквідації комерційних банків. За період існування банківської системи ліквідовано з різних причин 85 банків, в т. ч. за 9 місяців 2002 р. - 9 банків.
З прийняттям нового Закону "Про банки і банківську діяльність" відбувається процес зміни організаційно-правової форми банків. Так, державні банки перетворено на акціонерні товариства, з'явилася нова форма - кооперативні банки. І хоча процес формування кооперативних банків тільки започатковано і у Державному реєстрі на 1.10.2002 р. зареєстровано лише 1 кооперативний банк, їх поява загострить конкуренцію та боротьбу за клієнтуру, оскільки вони працюють на принципах товариств взаємного кредиту. За організаційно-правовою формою господарювання на 01.10.2002 р. банки розподілилися так: 157 банків - акціонерні товариства, 24 банки - товариства з обмеженою відповідальністю, 1 банк - кооперативний.
Як свідчать дані табл. 2.1, банками України недостатньо залучається іноземний капітал: лише 20 банків (11%) зареєстровано за участю іноземного капіталу, у тому числі 7 зі 100-відсотковим іноземним капіталом. Відсоток участі

.1

іноземного капіталу в банківській системі України на 01.10.02 р. становить 19, або 975 млн. грн.
Одним із чинників, що істотно впливає на фінансовий стан банків та перспективи їх розвитку, є рівень капіталізації. Капітал банку - головний показник його здатності до подальшого розвитку. Зміцнення ресурсної бази українських банків залежить від зростання обсягів власних капіталів. Упродовж 9 місяців 2002 року капітал комерційних банків збільшився на 1,034 млрд. грн., або на 13%, і станом на 01.10.2002 р. становив 8888 млн. грн. Зростання відбулося за рахунок збільшення обсягу сплаченого статутного капіталу, резервного фонду та фінансового результату поточного року.
Понад 58% капіталу банків сформовано за рахунок сплаченого статутного капіталу, обсяг якого за 9 місяців 2002 року збільшився на 14% і на 01.10.2002 р. досяг 5,223 млрд. грн. Зберігається тенденція до зростання середнього розміру сплаченого статутного капіталу на 1 діючий банк. Станом на 01.10.2002 р. він становив 34,4 млн. грн. і зріс на 15% порівняно з 2001 р. та у 2,9 рази порівняно з 1998 р. Постійно збільшується кількість банків зі статутним капіталом понад 5 млн. євро (табл. 2.2). Якщо у 1998 році їх частка складала 14%, то у 2002 році (станом на 01.07) - 66%.
Таблиця 2.2
Групування банків за розміром сплаченого статутного капіталу
Групи за розміром сплаченого статутного капіталу1998199920002001На 01.07.2002Кількість, од.Питома вага, %Кількість, од.Питома вага, %Кількість, од.Питома вага, %Кількість, од.Питома вага, %Кількість, од.Питома вага, %Усього (млн. євро)178100164100154100153100154100Від 0 до 31397811369724938251510Від 3 до 51582917442854353724Від 5 до 101710138271737246743Понад 10749611624163523 Примітка. Складено за даними Бюлетеня НБУ № 1, 2002 р.; № 7, 2002 р.

Структура балансового капіталу банків не є оптимальною і характеризується такими складовими (станом на 01.10.2002 р.): сплачений капітал - 59,8%, резервний фонд - 6,6%, результат минулих років - 17,8%, результат поточного року - 5,0%, інший капітал - 10,8%, причому за групами банків структура є різною (табл. 2.3). Для порівняння наведемо структуру за аналогічний період минулого року: 56,8%, 7,1%, 20,3%, 2,4% та 13,4% відповідно.
Таблиця 2.3
Структура балансового капіталу станом на 01.10.2002 р. за групами банків (%)
Групи банківБалансовий капіталСплачений статутний капіталРезервний фондРезультат минулих роківРезультат поточного рокуІнший капіталІ група10039,78,531,43,217,2ІІ група10048,3524,33,319,1ІІІ група10063,77,915,56,27,1IV група10078,54,37,90,98,4Усього по банках10059,86,617,85,010,8 Примітка. Складено за матеріалами Бюлетеня НБУ № 10, 2002 р.

Середнє значення нормативу адекватності регулятивного капіталу (Н2) по системі банків на 01.10.2002 р. дорівнювало 19%, нормативу адекватності основного капіталу (Н3) - 13,5%, тобто фактичні значення нормативів у кілька разів перевищували граничні значення (Н2 - 8%, Н3 - 4%).
Аналіз рівня капіталізації банків свідчить про те, що зберігається позитивна динаміка зростання капіталу банків за рахунок збільшення сплаченого статутного капіталу, резервного фонду, фінансового результату, поліпшення ситуації з формування резервів. Проте, для більшості банків актуальною залишається проблема підвищення рівня капіталізації. Виявом цього є зростання капіталу нижчими темпами, ніж збільшення у цьому ж періоді обсягів активів, зобов'язань, вкладів населення. Відношення капіталу до ВВП становить лише 4,3%, тобто у 3-4 рази менше, ніж в економічно розвинутих країнах світу.
Незважаючи на позитивні зрушення в збільшенні обсягів загального, статутного та нормативного капіталу і підвищення загального рівня його концентрації, українські банки так і залишаються невеликими порівняно з більшістю комерційних банків інших країн. Отже, вони не можуть складати гідну конкуренцію на світових ринках. Тому одним з головних завдань банків