Ви є тут

Лікувальна фізична культура у фізичній реабілітації школярів 11-13 років з хронічними бронхітами та пневмоніями в умовах загальноосвітньої школи

Автор: 
Чепурна Віта Сергіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U004260
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕНь
2.1. Методи досліджень
Для рішення поставлених завдань використовувались наступні методи дослідження:
1. Аналіз і узагальнення літературних джерел.
2. Анкетування.
3. Антропометричні дослідження.
4. Медично-біологічні методи.
5. Педагогічні методи.
6. Комп'ютерне моделювання.
7. Методи математичної статистики.
Аналіз літературних джерел
Аналіз літературних джерел припускав вивчення спеціальної літератури про
застосування немедикаментозних методів лікування, різноманітних оздоровчих
методик лікування для хворих з хронічними захворюваннями легенів, зокрема,
робіт вітчизняних і зарубіжних фахівців у цій галузі. Аналіз літературних даних
дозволив виявити ряд питань, які були пов'язані з застосуванням нетрадиційних
методик оздоровчої гімнастики, визначити ряд питань, які потребують рішення з
метою підвищення ефективності оздоровчого процесу, намітити шляхи досліджень.
Анкетування
Метод анкетування застосовувався з метою отримання додаткових даних про
школярів, які були віднесені до спеціальної і основної груп з фізичного
виховання. Було розроблено два види анкет: анкета №1 для школярів, які
займалися у спеціальній медичній групі з фізичного виховання, тобто для хворих
дітей, і анкета №2 для школярів, які займалися в основній групі з фізичного
виховання, тобто для практично здорових. Анкетування проводилося шляхом
заповнення спеціально розроблених анкет безпосередньо самими школярами.
Рівень самооцінки здоров'я та мотивації до занять фізичною культурою визначався
за допомогою опитувальних анкет, які складалися з 16 запитань для школярів
спеціальної медичної групи (табл.2.1) і 12 запитань для школярів основної групи
з фізичної культури (табл.2.2). Учням пропонувалося оцінити своє самопочуття до
того, як вони почали відвідувати фізкультурно-оздоровчі заняття (спеціальна
медична група) або уроки з фізичної культури (основна група з фізичної
культури), та безпосередньо після проведення курсу занять. На запитання були
передбачені відповіді “так”, “ні”, або треба було підкреслити потрібний варіант
відповіді.
Таблиця 2.1
Анкета № 1
№п/п
Показники
Ім'я
Вік (скільки років)
Клас
Чи є у Вас бажання займатися фізичною культурою?
а) ні
б)так
Чи займаєтесь Ви фізичною культурою? (підкресліть)
а) ні
б)так (ранкова гімнастика, біг, плавання, загартувальні процедури)
Що заважає Вам займатися фізичною культурою?
а) відсутність вільного часу
б) втома після занять
в) у вільний час відпочиваю
г) свій варіант відповіді
Чи займаєтесь Ви спортом?
а) ні
б) займаюсь зараз (вид спорту, стаж)
закінчення таблиці 2.1
Чи є у Вас скарги на кашель?
а) ні
б) так
Чи є у Вас скарги на задишку?
а) при помірних фізичних навантаженнях
б) при великих фізичних навантаженнях (підкреслити)
10
Чи є у Вас скарги на головний біль?
а) ні
б) так
11
Чи є у Вас запаморочення?
а) ні
б) так
12
Чи є у Вас скарги на біль у ділянці серця?
а) ні
б) так
13
Чи є у Вас скарги на біль у ділянці хребта?
а) ні
б) так
14
Чи є у Вас скарги на біль у ділянці шлунку?
а) ні
б) так
15
Чи є у Вас скарги на біль у ділянці печінки?
а) ні
б) так
16
Чи Ви стомлюєтесь?
а) ні
б) так
Таблиця 2.2
Анкета № 2
№п/п
Показники
Прізвище, ім'я та по-батькові
Вік (скільки років)
Клас
Чи є у Вас бажання займатися фізичною культурою?
а) ні
б)так
Чи займаєтесь Ви фізичною культурою?
закінчення таблиці 2.2
Чи займаєтесь Ви спортом?
а) ні
б) займаюсь зараз (вид спорту, стаж)
Як Ви оцінюєте своє самопочуття?
(добре, задовільне, погане) (підкреслити)
Чи є у Вас скарги на біль у ділянці серця?
Чи є у Вас скарги на біль у ділянці хребта?
Чи є у Вас скарги на біль у ділянці шлунку?
10
Чи є у Вас скарги на біль у ділянці печінки?
11
Чи є у Вас скарги на головний біль?
12
Чи Ви стомлюєтесь?
Антропометричні дослідження
Антропометричні виміри школярів проводилися по уніфікованій методиці, з метою
визначення рівня фізичного розвитку кожного учня. Вимірювалися наступні
антропометричні показники: довжина тіла, маса тіла, окружність грудної клітки
(вдих, видих, пауза) [163].
Визначаючи довжину тіла, враховували, що вона протягом доби змінюється,
надвечір вона може зменшитися на 1-2 см. Довжина тіла вимірювалася за допомогою
ростоміра.
Маса тіла визначалася за допомогою медичних вагів важільної системи, що
забезпечували точність зважування до 50 г.
Окружність грудної клітки вимірювали сантиметровою стрічкою. Окружність грудної
клітки вимірювали у трьох станах (у трьох фазах): при максимальному вдиху,
повному видиху і під час паузи. Обчислювалась і різниця між об'ємом грудної
клітки на вдиху та видиху, тобто екскурсія грудної клітки.
Життєва ємність легенів (ЖЄЛ) визначалася за допомогою сухого спірометра.
Обстежуваний попередньо виконував 2-3 рази пробні глибокі вдихи та видихи.
Потім, зробивши максимально глибокий вдих, плавно і повільно робив максимально
глибокий видих у мундштук спірометра. З проміжком у 15 с робилися три залікових
вимірювання, враховувалась краща спроба.
Незважаючи на порівняну легкість вимірювання жєл, оцінка одержаних результатів
вимагала спеціальних обчислень. Оцінку, наскільки фактична жєл (ФЖЄЛ)
відповідала обстежуваному, одержали при порівнянні її з належною величиною ЖЄЛ
(НЖЄЛ). Вона розраховувалась для кожного школяра з урахуванням його основних
індивідуальних особливостей – статі, віку, довжини і маси тіла. Для розрахунку
належної жєл, спочатку визначали показники належного основного обміну (НОО).
Знаючи НОО, розраховували НЖЄЛ за формулою:
НЖЄЛ = НОО · k, (2.1)
де k – коефіцієнт (табл. 2.3 ).
Таблиця 2.3
Коефіцієнти для розрахунку величини нжєл за належним основним обміном у
школя