Ви є тут

Методика навчання фізичної географії України засобами комп`ютерних технологій.

Автор: 
Безуглий Віталій Вікторович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U004353
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРОЕКТУВАННЯ, СТВОРЕННЯ ТА МЕТОДИКА ЗАСТОСУВАННЯ КОМП'ЮТЕРНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ СИСТЕМИ (КНС)
"ФІЗИЧНА ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ"
2.1. Дидактичні та методичні функції КНС
У Дніпропетровському національному університеті на кафедрі фізичної та економічної географії у рамках держбюджетної теми Міністерства освіти та науки України (№ реєстрації 0194U0022577) з 1996 р. створена та впроваджується у навчальний процес комп'ютерна навчальна система (КНС) "Фізична географія України" [153], яка призначена для навчання студентів основам відповідного курсу.
Головна концепція КНС "Фізична географія України" складається з того, щоб на основі узагальнення результатів різних дидактичних та методичних досліджень створити такий засіб навчання, в якому були б синтезовані та подані у текстовій, картографічній та ілюстративній формах, що доступні широкому колу студентів, теоретичні (загальні поняття, закони, закономірності, наукові концепції тощо) та емпіричні (факти, описи, номенклатура тощо) знання про природні умови та ресурси України.
КНС є нетрадиційним навчальним посібником та являє собою новий вид сучасного засобу навчання географії, який відзначається багатокомпонентністю, своєрідною структурою, змістом, багатофункціональністю тощо.
КНС спроектована таким чином, щоб вона не тільки включала інформацію географічного змісту, але й була спрямована на виконання найважливіших дидактичних функцій: освітньої, виховної (виховувати культуру роботи із комп'ютером та моделями географічної дійсності: картами, графіками, рисунками тощо) та розвиваючої.
Одне з основних призначень КНС - сприяти оволодінню:
* прийомами роботи з географічними джерелами знань (у даному випадку, з самою КНС, картами, графіками, діаграмами, що подані в ній);
* прийомами, які є частиною змісту навчального матеріалу, але підпорядковані його іншому компоненту - знанням (наприклад, прийоми, що пов'язані із засвоєнням географічних понять та уявлень, знань про географічне положення одиничних об'єктів на території України, знань про компоненти природи своєї країни).
У КНС передбачені головні умови засвоєння основних прийомів у будь-якому вигляді: поданий склад (дії, що виконуються у визначеній послідовності) та система завдань, що ускладнюються, за допомогою яких студенти повинні усвідомити та закріпити знання прийому, навчитися застосовувати у подібних та варіативних умовах навчальні завдання, здійснювати їх перенесення у нові умови завдань із перебудовою раніше засвоєного прийому (змінити склад: знаходити нові дії, деякі виключати тощо), узагальнювати та самостійно ними оперувати.
Текст та методичний апарат у КНС націлені на допомогу викладачеві в організації діяльності студентів найраціональнішим шляхом оволодіти знаннями та вміннями. При цьому основний акцент був зроблений не тільки на вирішення завдань отримати якісні знання та уміння, але й на виховання особистості студента, на розвиток його просторових уявлень, самостійності у застосуванні знань та прийомів навчальної роботи у різних навчальних ситуаціях.
Складовою частиною навчання за допомогою КНС є контроль знань, який являє собою вимір та оцінку результатів навчально-пізнавальної діяльності студентів. Контроль знань студентів за допомогою КНС надає можливість дізнатися про наявність "прогалин" у знаннях; визначити помилкове або неточне розуміння вивченого матеріалу; перевірити повноту знань та міцність їх засвоєння, вміння їх застосовувати на практиці; привчити студентів до самоконтролю; стимулювати розумову активність студентів; виробляти у них навички синтезування та систематизації навчального матеріалу; забезпечити оперативний зворотний зв'язок у навчанні; визначити ефективність використання викладачем цієї КНС та внести необхідні коригування у викладання тощо.
У цілому, перевірка та оцінка знань у КНС виконує наступні функції:
- навчальна функція визначає таку організацію оцінювання навчальних досягнень студентів, коли її проведення сприяє повторенню, уточненню та систематизації навчального матеріалу, сприяє самоконтролю (кожний може зіставити свої знання із знаннями тих, хто відповідає), та забезпечує закріплення погано засвоєного матеріалу тощо;
- виховна функція полягає у приученні студентів до систематичної навчальної роботи, в їх дисциплінуванні, виробленні вольових зусиль, допомагає розібратися кожному у своїх знаннях та здібностях. Об'єктивність у виставленні оцінок - також важливий аспект виховання студентів;
- контролююча, що полягає у виявленні стану знань, умінь та навичок як в окремих студентів, так і у всій групі для визначення можливостей подальшого просування у вивченні програмного матеріалу, і у то й же час, служить засобом контролю за ефективністю як викладання, так і вчення;
- розвиваюча функція пов'язана із контролюючою та навчальною функціями, так як при правильній організації контролю має місце й розвиток мислення (в особливості абстрактного та логічного), виховання вольових, моральних та інших якостей особистості;
- діагностуюча функція зводиться до виявлення недоліків у знаннях та вміннях студентів, вірному визначенні причин цього, а також визначення способів підвищення якості навчання тощо;
- методична функція здійснюється особисто викладачем для наступного вдосконалення курсу, корекції всього навчального процесу.
Таким чином, головною особливістю запропонованої до використання КНС є те, що вона є багатофункціональним посібником та покликана виконувати наступні функції навчання:
1) Інформаційна - функція предметного змісту певного, обов'язкового об`єму інформації, яка відповідає навчальним програмам. Основна інформаційна функція КНС полягає у розкритті явищ та об'єктів конкретної території на прикладі України. Інформація у КНС структурована та подана текстом, а також більш ємними зберігачами інформації - картами, графіками, діаграмами, таблицями, рисунками тощо.
2) Функція забезпечення операційної діяльності студентів - виявляється у проце