Ви є тут

Дидактичні основи розробки змісту шкільного курсу "Географія України"

Автор: 
Гілецький Йосип Романович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U001996
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. МЕТОДИКА РОЗРОБКИ ЗМІСТУ ШКІЛЬНОГО КУРСУ "ГЕОГРАФІЯ УКРАЇНИ"
2.1. Визначення місця шкільного курсу "Географія України" в системі загальної географічної освіти .....................72
2.2. Особливості побудови змісту курсу "Географія
України" .................................................................84
2.3. Методика організації та проведення педагогічного експерименту з реалізації оновленого змісту курсу в навчально-виховному процесі ...........................................................132
2.4. Результати дослідно-експериментальної роботи .......140
Висновки до другого розділу ....................................157
ВИСНОВКИ ........................................................................161
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ .................................168
ДОДАТКИ ....................................................................192
ВСТУП
Актуальність теми. У період розбудови державності України надзвичайно актуальною є проблема реформування змісту загальної середньої освіти. Шкільні предмети суспільно-гуманітарного циклу зазнали кардинальних змін ще на початку 90-х років. Оскільки у шкільних географічних курсах, як і в географічній науці в цілому, розкриваються закономірності геопросторової організації не тільки природи, а й суспільства, то їх зміст також потребував докорінного перегляду й переосмислення.
Зміни в географічній освіті торкнулися як методологічних підходів до висвітлення більшості тем, так і географічних об'єктів, які підлягають більш чи менш детальному вивченню. У змісті загальної освіти особливо актуальним стало втілення українознавчого підходу до вивчення предметів. Одним з найважливіших кроків щодо реалізації його у шкільній географічній освіті було перетворення географії України в основний навчальний курс.
В останнє десятиріччя в географічній науці України відбувається процес переосмислення теоретичних напрацювань вітчизняних і зарубіжних учених минулих поколінь, сучасних провідних науковців із зазначеної галузі знань, які мають світове визнання. Помітних змін зазнали понятійний апарат науки, концептуальні підходи до розгляду та дослідження географією об'єктів і явищ навколишньої дійсності. Нові теоретичні напрацювання, тенденції розвитку географічної науки повинні знайти своє відображення у змісті географії як шкільної навчальної дисципліни.
Першим кроком реалізації нових підходів до вивчення географії було запровадження у 5 класі шкільного курсу "Рідний край", а також надання можливості вчителеві обирати й реалізовувати в навчально-виховному процесі один із двох структурних варіантів змісту предмета. Другий варіант передбачав вивчення географії України протягом двох років. Перші навчальні програми й видані національні підручники рельєфно окреслили проблему відсутності належного дидактичного та методичного обґрунтування структури і змісту курсів географії для загальноосвітніх навчальних закладів. Вони не завжди відповідали віковим особливостям учнів, не були пов'язані між собою єдиною концепцією географічної освіти, не містили всього необхідного теоретичного матеріалу, що мав засвоюватися у школі. Особливо великі проблеми виникли при вивченні нового для національної школи самостійного курсу "Географія України".
Водночас маємо констатувати, що психологічна, педагогічна та методична науки (М.І.Бурда, Н.М.Буринська, С.У.Гончаренко, У.Е.Древс, Б.П.Єсіпов, В.С.Лутай, Ю.І.Мальований) накопичили певний досвід із загальних наукових підходів до відбору та конструювання змісту освіти в цілому. Безпосередньо проблемі дидактичних основ формування змісту шкільних предметів присвячені дослідження Л.Г.Глоби (історія), М.А. Откаленка (шкільний курс загальної географії), В.М.Сотниченка (українська література).
Вивчення географії України як краєзнавчого курсу розглядалося у працях відомих українських географів К.І.Воблого, В.М.Кубійовича, С.Л.Рудницького; як краєзнавчої частини основного курсу "Географія СРСР" - О.Т.Діброви, О.М.Маринича, М.М.Паламарчука; як окремого основного курсу - Л.М. Булави, Я.І.Жупанського, О.В.Заставецької, Ф.Д.Заставного, П.О.Масляка, А.Й. Сиротенка, О.І.Шаблія, П.Г.Шищенка. Особливу увагу у своїх працях вони приділяли також українознавчому підходу у географічній науці та освіті.
Проведений аналіз психолого-педагогічної та методичної літератури показав, що дидактичні основи змісту шкільного курсу "Географія України" ще не були предметом спеціального педагогічного дослідження. У працях з методики вивчення географії зазначена проблема розглядається лише епізодично. Відсутній і грунтовний аналіз теоретичних засад, засобів, технологій розробки змісту шкільного курсу "Географія України". У періодичних фахових виданнях здебільшого також подаються лише приклади висвітлення деяких підходів з даної проблеми. Проте для систематичної, цілеспрямованої роботи педагогів з організації навчально-виховного процесу цього недостатньо.
У школах Івано-Франківської області ми вивчали досвід роботи вчителів щодо реалізації змісту шкільного курсу "Географія України" в навчально-виховному процесі. Виявлено певну невідповідність між його структурою і змістом та завданнями, які цей курс мав розв'язувати, ступенем науковості навчального матеріалу й віковими особливостями учнів, послідовністю і глибиною розкриття окремих тем та усталеною системою організації навчально-виховного процесу. Все це й зумовило вибір теми дисертаційного дослідження "Дидактичні основи розробки змісту шкільного курсу "Географія України".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Роботу виконано в лабораторії географічної освіти Інституту педагогіки Академії педагогічних наук України, яка досліджує проблему "Науково-методичні засади відбору і реалізації змісту географічної освіти в середній загальноосвітній школі" (номер державної реєстрації 0102U000335). Тему узгоджено в Раді з координації наукових досліджень у галузі педагогіки і психології в Україні (протокол №4 від від 26 лютого 20