Ви є тут

"Ідея державотворення в суспільно-політичному житті України в першій половині ХІХ століття: історіографія проблеми".

Автор: 
Конта Ростислав Михайлович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U002128
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Археографічна база проблематики
в контексті історіографічного дослідження
2.1. Державотворчі ідеї
в масонських ложах та білядекабристських організаціях
Таємні організації на території України в першій половині ХІХ ст. можна поділити на масонські ложі, білядекабристські товариства, декабристські організації, а також Кирило-Мефодіївське товариство, що в цілому відповідає хронологічному принципу їх виникнення та діяльності. Українська державотворча ідея набувала різної форми в залежності від організаційної форми таємного товариства. Але потрібно враховувати також той факт, що повної трансформації таємних товариств Україні у напрямку від масонських лож до Кирило-Мефодіївського товариства не було. Попередні організації в деяких випадках залишалися та існували паралельно, запозичуючи форми організаційної побудови та атрибути попередніх таємних товариств. Так, наприклад, масонські ложі в Україні існували також і в період діяльності Кирило-Мефодіївського товариства. Українська ідея державотворення, розвиваючись та проходячи через всі ці організаційні форми, виходить на якісно новий рівень висуваючи гасло незалежної української держави.
Складним залишаються питання висвітлення діяльності масонських лож в Україні в досліджуваний період та їхніх державотворчих поглядів, оскільки, враховуючи конспіративний характер цих організацій, мало залишилося документальних свідчень діяльності масонів. Тому, при дослідженні поставленої проблеми, дисертант значну увагу приділяє працям, які досліджують діяльність масонів в першій половині ХІХ ст.
Масонство в тому вигляді, в якому воно дійшло до наших днів, тобто як дружнє та братерське об'єднання людей, що має на меті особисте духовне та моральне вдосконалення, виникло на початку ХVIII ст.159 Корені масонства сягають середньовічних гільдій і цехів, у числі яких була корпорація людей, які займались будівельним мистецтвом та залишили після себе великі готичні собори в Західній Європі. Ця корпорація користувалась значними привілеями, а її члени називали себе "вільними каменярами" (Free-Masons), звідки й походить їхня назва. Масони ведуть своє походження від будівельників храму Соломона, що насправді історично не обґрунтовано. Сьогодні є багато праць, у яких по-різному висвітлюється питання масонських організації: одні твердять, що масони, займаючись духовним та моральним самовдосконаленням покращують суспільство та людство взагалі, інші, навпаки, говорять про те, що "ідеологія масонства - це ідеологія вибраних людей, що передбачає їх панування над людством".160 Існує також думка, що гасло духовного єднання та морального вдосконалення масонства є досить лицемірним, оскільки ця організація само по собі не була монолітною ні ідейно, ні організаційно.161 Загалом масонство по-різному оцінюється в літературі, оскільки воно являє собою одне з найбільш складних історико-культурних явищ та займає особливу нішу в суспільно-політичному русі країни.
У Росії масонство з'явилося на початку 30-х рр. ХVIII ст. В Україну масонські організації в основному прийшли з Росії та Польщі, хоча були ложі, які приходили на Україну безпосередньо з західноєвропейських країн. Перша масонська ложа в Україні під назвою "Трьох братів" була заснована польським шляхтичем в 1742р. на Волині. Першою ложею, що прийшла з Росії була ложа "Безсмертя", яка була заснована в 1784 році російськими офіцерами.162 Але вважається, що ця ложа також перебувала під польським впливом, оскільки була підпорядкована Великому Сходу Польському. Діяльність масонських лож можна умовно поділити на польську зону впливу - Правобережжя та російську - Лівобережжя. Починаючи з цього часу кількість масонських лож в Україні збільшується.
У кінці ХVІІІ ст. були відомі ложа "Трьох Колон" у Києві, військова ложа "Мінерви", а також "Марс" та "Добрий пастир" в Кременчуці, житомирські ложа "Розвіяного мороку", одеська "Друзі природи" та ін. В роки правління Олександра І Росія була вкрита мережею таємних товариств, які своєю метою ставили знищення кріпацтва та зміну політичного ладу. Велика частина зазначених організацій вибрала тереном своєї діяльності територію України.163
С. Єфремов говорячи про універсальність масонських організацій визнає той факт, що в кінці свого існування масонство в Україні набуває національних рис.164 Діяльність масонства на Україні було також відгуком на розквіт масонських організацій в Польщі та заснування Великого Сходу Польського. Але в цей період масонство в Україні не отримало значного поширення.165 Польських вплив на українське масонство найбільш помітно спостерігався на правобережжі, куди поляки вносили "національну ідею, пробуджуючи таким чином навіть українське національне самовизначення".166 У 1794 р. Великий Схід Польський припинив своє існування, а з ним і занепало масонство в Україні, яке в цей період, на думку С. Єфремова повністю залежало від польського. З відродженням Великого Сходу Польського в 1814 р., який поширював свій вплив на українські землі, активізувалась діяльність масонських організацій в Україні. Основним завданням польських масонських організацій було відродження незалежної Польщі у попередніх кордонах. Україна ж поляками вважалася невід'ємною частиною Польщі. Цим і пояснюється поширення польських масонських організацій в Україні. Масонство, що прийшло в Україну з Росії, було прихильником московського централізму і відстоювало власні інтереси. Хоча з цього приводу серед істориків точаться суперечки. Так, зокрема, В. Семевський вважає, що російське масонство було повною протилежністю польському: воно було аполітичним та займалося питаннями духовного вдосконалення людини. На противагу цьому твердженню сучасна українська дослідниця масонства О. Крижановська стверджує, що "в Росії масонство майже відразу спрямувало свою діяльність у політичне русло".167 Особливості соціального та економічного життя в Україні направляли місцеве масонство, навіть проти його волі, в політичне русло, надаючи йому національних ознак.168
У таких складни