Ви є тут

Вплив етнопсихологічних життєвих орієнтацій на самоактуалізацію студентської молоді.

Автор: 
Боднар Марія Богданівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U003065
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЗМІСТ ЕТНОПСИХОЛОГІЧНИХ ЖИТТЄВИХ ОРІЄНТАЦІЙ ТА САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
2.1. Структурна модель підвищення самоактуалізації студентства
Виходячи з теоретичного аналізу, ми прогнозували наявність взаємозв'язку між розвитком етнопсихологічних життєвих орієнтацій та можливостями підвищення самоактуалізації студентської молоді. Передбачається, що з підвищенням рівня самоактуалізації буде зростати усвідомлення своєї належності до етносу та відповідальність як за своє життя, так і за майбутнє країни. Об'єктивація ставлення до себе сприятиме більш глибокому розумінню власної ролі у світопобудові. Щоб перевірити це припущення, було заплановано емпіричне дослідження, яке здійснювалось упродовж трьох етапів.
На першому етапі (1998-1999рр.) теоретично обґрунтовувалась та аналізувалась проблема дослідження, вивчалась наукова література, розроблялась загальна концепція дослідження, окреслювалась гіпотеза, формулювались завдання, деталізувались процедура та методики експериментальної роботи.
На другому етапі (1999-2001рр.) було розроблено та експериментально впроваджено модель підвищення самоактуалізації студентської молоді в контексті розвитку етнопсихологічного компоненту життєвих орієнтацій. Було проведено констатуючий експеримент, що передбачав вивчення рівня самоактуалізації студентства різних регіонів України, з'ясування особливостей вияву самоактуалізації за окремими шкалами, дослідження змісту етнопсихологічних особливостей у структурі життєвих орієнтацій. Деталізувалась інформаційно-тренінгова програма підвищення самоактуалізації студентської молоді.
На третьому етапі (2001-2003рр.) було здійснено перевірку ефективності розробленої моделі психологічного зростання молоді, проводилась обробка та систематизація результатів дослідження та їх узагальнення.
З метою з'ясування впливу можливих етнопсихологічних особливостей студентства різних регіонів України на самоактуалізацію нами проведено дослідження на базі ІДГУ, КГПІ, МГПІ, до якого залучено 330 респондентів. Ці навчальні заклади обрано нами не випадково, адже кожен зазначений регіон, знаходячись на окраїнах титульного етносу, зазнав відчутного впливу інших етносів: на Кременеччині - польського, в м. Ізмаїлі - російського, румунського, болгарського, в м. Мукачево - угорського.
Розробляючи структурну модель підвищення рівня самоактуалізації студентської молоді, ми передбачили такі взаємопов'язані етапи роботи:
1. Діагностика етнопсихологічних життєвих орієнтацій. Студентам запропоновано анкету, яка включала 9 питань, частина з яких у модифікованій формі запозичена з методик О. Нельги [116], а частина - авторська. Зміст анкети розкривається в додатку А. Респонденти повинні були відповісти на такі питання: 1) що Ви включаєте в поняття "моя Батьківщина"? (варіанти відповідей: "країна дитинства"(мала Батьківщина), "країна проживання"(Батьківщина осідлості), "земля предків" (етнічна Батьківщина); 2) що Ви включаєте в поняття "територія Батьківщини"? (варіанти відповідей: "національна Батьківщина"(вся Україна), "інтербатьківщина"(весь колишній СРСР), "мегабатьківщина"(вся планета Земля); 3) які почуття викликає у Вас приналежність до своєї етнічності? (варіанти відповідей: соціальна захищеність, соціальна незахищеність; духовна рівновага, душевний спокій; духовна нерівновага, душевне занепокоєння; гордість і самоповага; незадоволення, бажання змінити національну приналежність; фізична безпека, фізична небезпека; зверхність над іншими націями; важко відповісти); 4) як Ви оцінюєте Ваш рівень приналежності до свого етносу? (варіанти відповідей: високий, середній, низький); 5) чи відчуваєте Ви відповідальність за долю багатонаціональної країни? (варіанти відповідей: так, ні, важко відповісти); 6) чи пов'язуєте Ви своє майбутнє з Україною? (варіанти відповідей: так, ні, поки що вагаюсь); 7) який образ супроводжував Вас з глибокого дитинства? (варіанти відповідей: "щедра родюча Земля", "суворі недоступні Гори", "тихе ласкаве Море", "дрімучий таємничий Ліс"); 8) хто, на Вашу думку, домінує у житті сім'ї й оберігає домашнє вогнище? (варіанти відповідей: мати, батько, старше покоління, важко сказати); 9) які риси найбільш характерні для людей, що належать до Вашого етносу? (варіанти відповідей: агресивність, озлобленість; сердечність, емоційність; раціоналізм, логічність; волелюбність, нескореність; хазяйновитість, працелюбність; невойовничість, миролюбність; меншовартість, безелітність; релігійність, милосердність; індивідуалізм, одноосібність; колективізм, братство).
Ми передбачали, що етнопсихологічні відмінності стосуватимуться як когнітивного, так і афективного компонентів етнічного і виявлятимуться у розумінні змісту понять "моя Батьківщина" та "територія Батьківщини", у характеристиці палітри почуттів, що їх викликає приналежність до свого етносу, у самооцінці рівня приналежності до етносу, оцінці відповідальності за долю країни, у прогнозі зв'язку власного майбутнього з Україною, в оцінці значущості характерних рис українця, у виявах підсвідомих архетипних образів етнічного.
З метою більш глибокого виявлення не цілком усвідомлюваних особливостей етнопсихологічних життєвих орієнтацій ми застосували проективну методику - психомалюнок "Символи українського етносу". Як відомо, перші графічні психодіагностичні тести набули поширення у західній психології на початку 50-х років минулого століття. Найбільш відомими вважають "Автопортрет", "Малюнок сім'ї", "Будинок-дерево-людина". Психомалюнок застосовувався як з метою психодіагностики, так і психокорекції. Проблема застосування графічних методів знайшла відображення у працях О.Потьомкіної, Є.Романової, Г.Хоментаускаса. Методика цілісного аналізу комплексу тематичних малюнків розкрита в дослідженнях Т.Яценко [212;213;214]. У сучасних працях розкривається полівалентність змісту символіки тематичних психомалюнків (П.Теслюк), обгрунтовується доцільність застосування проективни