Ви є тут

Правове регулювання виникнення трудових правовідносин з науково-педагогічними працівниками

Автор: 
Гоц Ольга Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U003646
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ ВИНИКНЕННЯ ТРУДОВИХ ПРАВОВІДНОСИН З НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИМИ ПРАЦІВНИКАМИ
2.1. Загальна характеристика умов та підстав виникнення трудових правовідносин з науково-педагогічними працівниками
Утворення вищих навчальних закладів різного ступеню акредитації та форм власності у нашій державі і пов'язане з цим значне зростання кількості науково-педагогічних працівників, основними функціями яких є підготовка кадрів вищої кваліфікації і проведення науково-дослідних робіт, обумовило появу цілого комплексу спеціальних норм, які поряд із загальними нормами трудового права регулюють трудові відносини цієї категорії працівників.
Вказані спеціальні норми входять складовою частиною до єдиної системи трудового права і їм притаманні загальні принципи трудового права.
Норми трудового права регулюють поведінку громадян як учасників трудових відносин. Трудові відносини приймають форму трудових правовідносин у тій мірі, в якій вони регулюються правовими нормами держави. При цьому слід сказати, що регулювання нормами права любих суспільних відносин, у тому числі й трудових, можливо остільки, оскільки ці відносини виражаються в актах вольової поведінки людей.
Впливаючи на вольову поведінку людей нормами права, держава встановлює ті норми поведінки, які можуть вимагати один від одного учасники суспільних відносин.
Трудові правовідносини в Україні виникають між працівниками з однієї сторони й роботодавцями з іншої.
Встановлена й підтримувана державою можливість для однієї особи вимагати відповідної поведінки від другої особи називається правомочністю (суб'єктивним правом). Всякій правомочності однієї особи завжди відповідає належна поведінка іншої особи, яка називається юридичним обов'язком. Тому слід сказати, що наявність правомочності у однієї особи обов'язково означає наявність юридичного обов'язку у іншої особи.
Питання теорії трудових правовідносин є предметом самостійного дослідження і у даній роботі вони спеціально не розглядались. Необхідно докладніше зупинитися лише на специфічних для науково-педагогічних працівників умовах і підставах виникнення трудових правовідносин.
Але для цього, думається, слід спочатку визначитись з поняттям юридичного факту та його значенням у механізмі виникнення трудових правовідносин.
У юридичній науці існують декілька теорій щодо правової природи юридичних фактів.
Одні вчені (С.С. Алексєєв, С.Ф. Кечек'ян, П.Д. Пилипенко) визначають їх як конкретні життєві обставини, з якими норми права пов'язують юридичні наслідки, тобто виникнення, зміну чи припинення правовідносин [5, с. 152; 58, с. 161; 110, с. 13].
Інші автори (М.П. Карпушин) більш розширено трактують цю позицію й під юридичними фактами розуміють явища реальної дійсності з наявністю або відсутністю яких норма права пов'язує юридичні наслідки, тобто виникнення, зміну чи припинення правовідносин (прав та обов'язків у правосуб'єктних осіб) [54, с. 5].
О.І. Процевський зазначає, що під юридичним фактом треба розуміти обставини, з настанням яких норми права пов'язують різні юридичні наслідки, а не тільки виникнення, зміну чи припинення конкретних правовідносин. Юридичні наслідки, на його думку, можуть виражатись як у виникненні, зміні або припиненні правовідносин, так і в набутті певних прав та обов'язків [145, с. 81].
Таким чином, юридичні факти у трудовому праві - це конкретні обставини дійсності, які визнаються правовими і з наявністю або відсутністю яких норми трудового права пов'язують різні юридичні наслідки.
Спираючись на загальну теорію юридичних фактів та враховуючи особливості, притаманні юридичним фактам трудового права, умови й підстави виникнення трудових правовідносин можна поділити на такі основні категорії:
- нормативні умови;
- правосуб'єктні умови;
- фактична основа виникнення правовідносин [68, с. 5].
Юридичні підстави й умови виникнення трудових правовідносин з науково-педагогічними працівниками взаємопов'язані одні з одними й лише у сукупності тягнуть за собою виникнення трудових правовідносин та з юридичної точки зору несуть різне правове навантаження. Різниця між ними у тому, що поділ юридичних фактів на підстави та умови проводиться за критерієм значимості для правових наслідків, які спричиняються ними. Крім того, умови й підстави виконують конкретно визначені, законодавчо встановлені для кожного з них правові функції у механізмі становлення трудових правовідносин з науково-педагогічними працівниками. Тут слід сказати, що така класифікація є умовною, адже, як зазначає С.С. Алексєєв, у теоретичному відношенні вона дозволяє розкрити конкретну функцію відповідного явища в механізмі правового регулювання [4, с. 176].
Таким чином умови виникнення трудових правовідносин з науково-педагогічними працівниками - це закріплені в нормах трудового права та відповідного законодавства правові вимоги щодо порядку наймання громадян на науково-педагогічну роботу. Серед них, як вже зазначалось, можна виділити нормативні та правосуб'єктні умови виникнення трудових правовідносин.
Нормативні умови виникнення трудових відносин з науково-педагогічними працівниками - це відповідні норми трудового права та законодавства, за допомогою яких встановлюється правова регламентація виникнення даних правовідносин та які обумовлюють можливість і правомірність наймання особи на науково-педагогічну роботу. Відомо, що норми трудового права не тільки регламентують коло суспільних відносин, на які поширюється їх дія, але й містять вказівку на низку обставин, з числа яких лише окремі можуть відігравати роль фактів, що викликають самостійні правові наслідки. Норма права створює юридичну можливість виникнення, зміни чи припинення трудових правовідносин, вказує на ті конкретні умови, обставини, при наявності яких правовий зв'язок приходить у рух.
Так, Закони України "Про освіту" [139], "Про вищу освіту" [131] та деякі інші відповідні нормативні акти виникнення трудових правовідносин з науково-педагогічни