Ви є тут

Вибір стратегії антикризового управління(на прикладі комерційного банку)

Автор: 
Вовк Вікторія Яківна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U003940
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2: АНАЛІЗ ПІДХОДІВ ДО ДІАГНОСТИКИ КРИЗИ У ПРОЦЕСІ РОЗРОБКИ ТА ВИБОРУ СТРАТЕГІЇ
АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛІННЯ

2.1. Діагностика кризи за допомогою моніторингу зовнішнього і внутрішнього середовища комерційного банку

Одним з етапів процесу розробки та вибору стратегії антикризового управління є діагностика наявності й глибини кризи у процесах функціонування і розвитку комерційного банку, як і будь-якого іншого підприємства [Розд. 1.3.]. Під діагностикою кризи розуміють систему цільового фінансового аналізу, основною метою якого є виявлення існуючих проблем і реальних можливостей їх вирішення [48,100]. Серед основних завдань діагностики фахівці [48] визнають оцінку стану банку, як специфічного підприємства, за умови обмеженої інформації, режиму його функціонування та ефективності і, на цій підставі, стабільності роботи, визначення можливих варіантів економічної динаміки, що склалася, виходячи зі структури зв'язків між показниками, що характеризують його діяльність, порівняння отриманих результатів з аналогічними результатами діяльності інших банків та оцінку можливих наслідків управлінських рішень з огляду на їх ефективність. За результатами діагностики приймається рішення про конкретний набір антикризових заходів та розробляється ефективна стратегія антикризового управління.
Основні концептуальні положення діагностики кризи викладені у роботі А.П. Градова та Б.І. Кузіна [167,199]. У даному дослідженні увага акцентується на необхідності моніторингу зовнішнього і внутрішнього середовища бізнесу, з метою своєчасного виявлення сигналів про наближення кризи у процесах функціонування і розвитку будь-якого підприємства, в тому числі і банку, та негайної реакції на ці сигнали. Найбільш доцільним напрямом вирішення проблеми виявлення сигналів про наближення кризових явищ є організація сканування зовнішнього і внутрішнього середовища банку на основі маркетингових досліджень, стратегічного контролю і внутрішньоекономічного аналізу [167,199].
Стосовно проблеми, що розглядається у дисертації, під скануванням будемо розуміти безперервне упорядковане стеження за параметрами зовнішнього і внутрішнього середовища банку, які характеризують ступінь сприяння умов успішному його функціонуванню і розвитку [167,199].
Сканування зовнішнього і внутрішнього середовища здійснюється на основі попередньо розроблених методичних матеріалів, що включають такі основні етапи [167,199]:
1. перелік підлягаючих спостереженню загальних і спеціальних для кожного банку параметрів зовнішнього і внутрішнього середовища;
2. кількісна і якісна оцінка зовнішніх сигналів про стан і динаміку економічної, науково-технічної, екологічної, демографічної, соціально-політичної, правової кон'юнктури в національній економіці і її окремих галузях;
3. кількісна і якісна оцінка внутрішніх сигналів про стан і динаміку стратегічного потенціалу та конкурентного статусу банку, досягнутого рівня конкурентної переваги його розвитку на вітчизняному і світовому ринках;
4. періодичність спостереження за встановленими параметрами стану зовнішнього і внутрішнього середовища банку з метою розмежування істинних сигналів і "фонових шумів";
5. методи аналізу можливих наслідків виявлених у процесі спостереження вихідних економічних явищ і ініційованих ними ланцюгів проміжних економічних явищ, що можуть викликати кризовий стан банку;
6. методи визначення "контрольних точок" у ланцюгах економічних явищ і порядок спостереження за цими точками;
7. методи внутрішньоекономічного аналізу, що узагальнюють результати динаміки значень параметрів зовнішнього і внутрішнього середовища банку й оцінку результатів аналізу з погляду їхнього впливу на досягнення вищої мети фірми;
8. вироблення антикризових управлінських рішень на основі використання результатів спостережень і внутрішньоекономічного аналізу.
Слід зазначити, що сканування зовнішнього і внутрішнього середовища банку належить до тих управлінських задач, за якими ухвалення рішень повинне ґрунтуватися не тільки на якісних, але і кількісних оцінках. За основу системи, що дозволяє сполучити якісний і кількісний аналіз сигналів про наближення кризового стану, може бути прийнятий SPACE-аналіз, який дозволяє визначити стратегічну позицію банку та окремих областей його діяльності [182,210]. SPACE-аналіз (Strategic Position and Action Evaluation), передбачає чотири координати оцінки - FS, CA, ES, IS, де FS визначає фінансовий стан банку, CA - його конкурентні переваги, ES характеризує ступінь стабільності зовнішнього середовища, а IS визначає привабливість (силу) фінансового ринку. Даний метод є засобом стратегічного аналізу та планування, що дає можливість оцінити в цілому привабливість діяльності, здатність конкурувати на ринку та розробити ефективну стратегію антикризового управління, яка б передбачала рекомендації щодо запобігання та подолання кризи.
SPACE-аналіз має вигляд матриці (рис. 2.1), де кожна частина розглядається як сформована з різних елементів або факторів, що повинні оцінюватися окремо. Фактори фінансових можливостей і конкурентних переваг визначають стратегічне положення банку, а фактори можливостей фінансового ринку і стабільності обстановки характеризують стратегічне положення банківської системи в цілому. Слід зауважити, що у матриці SPACE ці фактори ранжировані по шкалі від -10 до +10.

Рис. 2.1 Графічне зображення матриці стратегічного положення комерційного банку [182,210]

Значимість кожного фактору SPACE-аналізу для кожного банку отримується за допомогою кількісних оцінок. Слід зазначити, що використання для цих цілей показників звітності комерційного банку не уявляється можливим. В теорії і практиці відпрацьовані засоби одержання кількісних оцінок у таких випадках за допомогою експертних оцінок.
Одним з найбільш важливих етапів [33,34] використання експертної оцінки є формування експертної групи. У цьому плані представляють інтерес особливо