Ви є тут

Формування художніх смаків учнів основної школи в процесі вивчення літератури рідного краю

Автор: 
Башманівська Любов Андріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U004587
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ХУДОЖНІХ СМАКІВ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ ЗАСОБАМИ ЛІТЕРАТУРИ
(НА МАТЕРІАЛІ ЛІТЕРАТУРНОГО КРАЄЗНАВСТВА ЖИТОМИРЩИНИ)
2.1. Діагностика сучасного стану проблеми в основній школі та система експериментальних уроків з літератури рідного краю за пропонованою методикою
З метою вивчення сучасного стану розвитку художніх смаків та проведення літературно-краєзнавчої роботи в школі, а також умов та факторів, що впливають на її впровадження, було здійснено констатувальні зрізи. Під час експерименту було вивчено практику роботи з літературного краєзнавства вчителів Житомирської, Вінницької та Хмельницької областей і стан сформованості художніх смаків учнів.
Проведений аналіз сучасного стану проблеми засвідчує, що однією із цілей застосування літературного краєзнавства в процесі вивчення літератури є формування художніх смаків учнів, їхніх творчих здібностей, умінь і навичок дослідницької роботи. Вивчення стану досліджуваної проблеми в основній школі проводилось за допомогою таких діагностичних методів:
1. Відвідування уроків та позакласних заходів з літератури рідного краю, спостереження за відповідями учнів.
2. Визначення стану викладання літератури рідного краю і ефективності літературно-краєзнавчої роботи як важливого чинника формування в учнів художніх смаків на основі анкетування.
3. Аналіз змісту літературного краєзнавства, навчальних планів і програм загальноосвітніх шкіл.
4. Бесіди з учнями, під час яких виявляється їхнє ставлення до літератури рідного краю, обізнаність з літературним краєзнавством, їхні художні смаки.
5. Бесіди з учителями, керівниками методичних об'єднань, у процесі яких виявляється їхнє ставлення до проведення літературно-краєзнавчої роботи в школі та розуміння її ролі у формуванні художніх смаків учнів.
6. З'ясування основних труднощів учителів у процесі викладання літератури рідного краю.
Розглянемо результати констатувальних зрізів.
Однією з форм виявлення стану досліджуваної проблеми було обрано анкетування для вчителів. Його метою було виявити, чи використовують вони літературне краєзнавство як засіб формування художніх смаків учнів у процесі вивчення української літератури. Анкетуванням було охоплено 76 учителів Житомирської, Вінницької та Хмельницької областей. Учителям було запропоновано дати відповіді на запитання анкети (див. додаток Б).
За результатами анкетування було зроблено висновок: учителі-словесники хоч і приділяють увагу літературному краєзнавству, використовуючи різні форми, методи та прийоми роботи і шукаючи шляхи активізації пізнавальної діяльності учнів, але тільки частина словесників (28%) систематично проводять таку роботу. Більшість з них не проводить позакласну роботу в школі з літературного краєзнавства. В цілому вчителі згодні з тим, що література рідного краю сприяє патріотичному вихованню, національній свідомості, привчає любити рідний край. Але лише 18% учителів вважають літературу рідного краю також засобом формування художніх смаків учнів і приділяють цій проблемі належну увагу. Причинами такої недостатньої уваги до літературного краєзнавства як засобу формування художніх смаків учнів учителі називають незабезпеченість методичними посібниками з літературного краєзнавства, відсутність конкретних розробок уроків з літератури рідного краю для кожного класу, спрямованих на формування в учнів художніх смаків.
У рамках констатувального зрізу було проведено анкетування (див. додаток В) і серед учнів загальноосвітніх шкіл Житомирської, Вінницької та Хмельницької областей. Було опитано 636 учнів.
Анкетування засвідчило, що учні в цілому мають уявлення про літературу рідного краю, їм подобається збирати усну народну творчість, подобаються уроки-зустрічі з письменниками. Однак лише 19% відповіли, що у них проводяться такі форми роботи. Тому учні слабо обізнані з творчістю письменників-земляків, частина учнів (36%) не могли назвати місцевих письменників та їхні твори і тим більше вибрати для читання справжні мистецькі твори, що говорить про нерозвинені художні смаки через недостатньо проведену роботу вчителями.
У процесі констатувальних зрізів проводились також контрольні зрізи знань, спостереження за відповідями учнів під час відвідування уроків, перевірялись контрольні завдання, письмові роботи, реферати.
Одним із завдань констатувальних зрізів було дослідити, як практично здійснюється принцип навчання літератури рідного краю, наскільки пізнавальна, практично-пошукова робота впливає на формування художніх смаків учнів. У зв'язку з цим запитання і завдання формулювалися так, щоб не тільки виявити знання з літератури рідного краю, а й уміння обґрунтувати, оцінити, зробити самостійні висновки.
Зокрема, проводилась літературна вікторина серед учнів Житомирщини "Чи знаєш ти літературу рідного краю?" (окремо для учнів 5-7 і 8-9 класів) (див. додаток Д).
Результати констатувальних зрізів подаємо у таблицях 2.1 і 2.2.
Таблиця 2.1
Результати констатувальних зрізів (5-7 класи)
ПитанняХарактеристика відповідейПовнаНеповнаНеправильнаВідсутність
відповіді162 (15%)159 (40%)99 (25%)78 (20%)279 (20%)136 (34%)118 (30%)65 (16%)371 (18%)152 (38%)67 (17%)108 (27%)452 (13%)143 (36%)97 (24%)106 (27%)543 (11%)112 (28%)136 (34%)107 (27%)673 (18%)127 (32%)94 (24%)104 (26%)781 (20%)143 (36%)78 (20%)96 (26%)842 (11%)109 (27%)112 (28%)135 (34%)978 (20%)135 (34%)106 (27%)79 (20%)10182 (21%)103 (26%)84 (21%)129 (32%)663 (17%)1319 (33%)991 (25%)1007 (25%)
Таблиця 2.2
Результати констатувальних зрізів (8-9 класи)
ПитанняХарактеристика відповідейПовнаНеповнаНеправильнаВідсутність
відповіді116 (7%)58 (24%)107 (45%)57 (24%)219 (8%)52 (22%)108 (45%)59 (25%)318 (