Ви є тут

Прийняття управлінських рішень: процесний підхід

Автор: 
Беседовський Олексій Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U004595
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ФОРМУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ НА ЗАСАДАХ ПРОЦЕСНОГО ПІДХОДУ
2.1. Формалізація моделей процесного уявлення діяльності підприємства й управління його бізнес-процесами

У даному розділі будуть розроблені моделі БП для управління ними, наведений розгляд процесу прийняття управлінських рішень як БП підприємства, що визначається як управлінський БП.
Згідно з процесним підходом до управління діяльність організації представляється як потік процесів. Кожен процес повинен мати тільки одного відповідального, наділеного необхідними ресурсами, правом приймати рішення й відповідати за результат. Це приводить до формування горизонтальної структури управління й підвищує оперативність прийняття й реалізації рішень. Вона підвищує ефективність діяльності менеджерів середньої і вищої ланки, тому що вони не відволікаються на вирішення дрібних поточних питань, а зайняті завданнями свого рівня.
При цьому положення процесної моделі організації справедливі й для внутрішніх процесів - діяльність кожного співробітника повинна бути спрямована на те, щоб більшою мірою задовольнити вимоги споживача результатів процесу при менших витратах. У першу чергу це стосується діяльності персоналу управління - АУП підприємства.
Кожен БП при декомпозиції може бути розбитий на деяку кількість підпроцесів (БП, робіт), виконання яких приводить до одержання на виході БП продукції із заданими параметрами.
Метою БП є задоволення вимог клієнтів, яких можна розділити на п'ять різних типів: перший тип - це первинні клієнти, ті, які одержують первинний вихід (результат); другий тип становлять вторинні клієнти, які перебувають поза процесом і одержують вторинні виходи (результати); третій тип - непрямі клієнти, які не одержують первинного виходу, але є наступними в ланцюжку, тому пізніший за часом вихід відображається на них. Четвертий тип клієнтів - зовнішні клієнти (за межами компанії), які одержують вихід процесу, - дистриб'ютори, агенти, роздрібні продавці, інші організації й т.д. П'ятий тип - зовнішні непрямі клієнти, конкретно - споживачі [128].
Стан підприємств України в існуючих умовах вимагає переходу до аналізу їхнього функціонування з позицій процесного підходу, а це, в свою чергу, вимагає виділення наскрізних БП підприємства й управління ними.
На основі алгоритму типового БП, що наведений в роботі [52], був розроблений алгоритм для виділення й визначення характеристик наскрізного БП (рис. 2.1).
Алгоритм представляє схему виділення наскрізних БП на підприємстві й характеризує основні етапи роботи працівників підприємства по створенню нового (або реорганізацію існуючого) БП.
Як відзначалося в підрозділі 1.3, наскрізний БП відображає всі стадії формування готової продукції на підприємстві. Причому на відміну від основного БП наскрізний включає також управлінські й забезпечувальні БП, що є необхідним при розгляді всього комплексу внутрішніх факторів, які впливають на формування вартості готової продукції.
Наскрізний БП - БП, що містить у собі сукупність основних, забезпечувальних та управлінських БП, спрямованих на повний цикл перетворення вхідних ресурсів у вихід (результат) і взаємозалежний із зовнішніми постачальниками й клієнтами. Як вхідні ресурси виступають: сировина, матеріали, напівфабрикати тощо. У якості вихідних (результатів) - готова продукція, інформація про виріб і підприємство тощо.
Схему взаємодії основних, управлінських і забезпечувальних БП у наскрізному БП можна представити в такий спосіб (рис. 2.2) [91].

Рис. 2.1. Алгоритм розробки наскрізного БП
Рис. 2.2. Схема взаємодії різних БП у наскрізному БП підприємства
Наскрізний БП містить у собі всі етапи виробництва - від постачання до збуту продукції необхідною сировиною і матеріалами, до реалізації виробленої продукції клієнтові, що дозволяє розглядати його цикл у просторі та часі, а також обумовлюється особливостями конкретного виробництва. Функціонування будь-якого процесу (у тому числі й БП) регулюється організаційною структурою підприємства, складовою частиною якого він є.
Таким чином, дослідження наскрізного процесу, розглянутого в роботі, використовує його уявлення у вигляді багаторівневої структури процесів, елементами якої є основні, управлінські, забезпечувальні БП, й описується за допомогою наступних загальних характеристик: простір, час, організація, технологія, результат, клієнти (рис. 2.3) [91].

Рис. 2.3. Схема взаємодії БП підприємства
Таке уявлення наскрізного БП дозволяє визначити взаємодію між різними типами БП і вплив кожної з наведених загальних характеристик на протікання БП і його ефективність.
Як видно із запропонованої на рис. 2.3 схеми, управлінські БП за допомогою організації здійснюють управлінський вплив на основні і забезпечувальні БП. У свою чергу забезпечувальні БП через технологію забезпечують протікання основних БП.
Основні й забезпечувальні БП, в свою чергу, також впливають на управлінські БП. Облік цього приводить до схеми, представленої на рис. 2.4. У якості управлінського БП розглянута модель прийняття рішень [133], результати (вихід) застосування якої у вигляді заходів надходять на входи інших БП підприємства.
На рис. 2.3 показано, що управлінські БП взаємодіють з основними за допомогою організації, забезпечувальні - за допомогою технологій; протікання процесів відбувається в просторі, обумовленому організацією й використовуваними технологіями; у часі, обумовленому початком і закінченням БП, а також іншими БП. Результат БП, що наведений на рис. 2.3, характеризує вихід наскрізного БП у двох формах, які оцінюються у вартісному вираженні: продуктах (послугах) і інформації.

Рис. 2.4. Схема функціонування підприємства як сукупності БП

Одним із основних показників для оцінки результату є вартість. Вартість БП може бути визначена на основі витратного механізму, тобто собівартості, і на основі дохідного механізму - визначення ринкової варто