Ви є тут

Інноваційні форми організації громадянського виховання старшокласників у позакласній роботi

Автор: 
Кендзьор Петро Іванович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U004665
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ФОРМ ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ
2.1. Методика організації формуючого етапу педагогічного експерименту
Спираючись на викладені теоретичні засади, та власний педагогічний досвід, нами визначено, що проектні технології громадянського виховання у позакласній роботі сприяють ефективному формуванню громадянських компетентностей старшокласників. Це дало нам змогу активно використовувати різноманітні форми громадянського виховання учнівської молоді та прослідкувати їх вплив на старшокласників. Зокрема, мова йде про узагальнення досвіду використання таких проектувальних педагогічних технологій як проект "Громадянин" (залучення школярів до конкретної соціальної дії у місцевій громаді); проект "Слідами історії" (організація історико-пошукової діяльності школярів); проект "Аргументована дискусія" (організація суспільно-політичних дискусій старшокласників).
Важливим завданням нашого педагогічного дослідження було теоретичне обгрунтування та практичне застосування конкретних інноваційних форм громадянського виховання старшокласників у позакласній роботі. Відповідно до цього, метою експерименту стало визначення ступеня позитивного впливу реалізації інноваційних форм на становлення громадянських компетентностей старшокласників у позакласній роботі.
У ході експериментальної частини дослідження перевірялися основні положення робочої гіпотези, котра полягає у припущенні, що концептуальні засади громадянського виховання складають єдине ціле із адекватним застосуванням у позакласній роботі форм, методів та педагогічних технологій, що мають інноваційний характер і сприяють процесу цілеспрямованого та комплексного формування громадянської самосвідомості старшокласників, систематичному їх залученню до осмисленої громадянської активності.
Експериментальне дослідження було проведене за такими основними етапами: підготовка організаційно-методичного забезпечення проведення експерименту; проведення експерименту; перевірка надійності дослідження за допомогою повторних експериментів; перевірка валідності результатів за допомогою експертних оцінок науковців та педагогів, які працювали за цими методиками; підведення підсумків.
Визначаючи форму організації педагогічного експерименту, ми брали до уваги той факт, що у сфері виховання при проведенні практичних досліджень створити штучні лабораторні умови надзвичайно важко. У цьому плані ми дотримувались позицій українських науковців І. Беха та О.Кононко, котрі зазначають, що природний експеримент слід здійснювати таким чином, щоб у досліджуваних не виникла підозра, що їх вивчають, тобто у звичній для учнів обстановці: під час гри, навчання, праці [7, 38]. Тому формою проведення педагогічного дослідження нами обрано природний експеримент, специфіка якого найбільше відповідає характеру здійснюваної у його ході практичної роботи.
Дослідницько-експериментальна робота відбувалася на основі власного педагогічного досвіду, здобутого під час роботи в ЗОШ №75 м.Львова, а також у ході організації та проведення різноманітних виховних заходів для школярів на всеукраїнському рівні. Експеримент проводився у рамках виховних заходів для учнівської молоді, що були організовані Всеукраїнською асоціацією викладачів історії та суспільних дисциплін "Нова Доба" за підтримки Міністерства освіти і науки України. Перелік цих заходів подається у табл. 2.1, 2.2, 2.3.

Таблиця 2.1
Суспільні акції школярів України "Громадянин"
Тема / ДатаКількість проектівКількість учасниківСуспільна акція школярів України - 20013924219Суспільна акція школярів України - 20021671432Суспільна акція школярів України - 20032232987
Таблиця 2.2
Історичні конкурси учнівських пошукових робіт "Слідами історії"
ТемаДата проведенняКількість
робітКількість учасниківІсторія моєї школи. 1997 - 1998 н.р.4642011Історична пам'ятка - спогад, застереження, пізнання.1999 - 2000 н.р.6981348ХХ століття. Доля Людини. 2001- 2002 н.р7051247Дорогами переселень. Історія міграцій в Україні.2003 - 2004 н.р5271215
Таблиця 2.3
Суспільно-політичні дискусії старшокласників України
ТемаДата проведенняКількість
робітКількість
учасниківЛюдина - Час - Пам'ятник.1999382477Громадянин і влада у минулому, сьогоденні, майбутньому.2001267352
Оскільки у зазначених вище заходах у різні роки брала участь значна кількість школярів із різних навчальних закладів України, а також, беручи до уваги той факт, що обрана форма природного експерименту не завжди може дати результати достатньо високої вірогідності, наша увага була зосереджена на співпраці із окремими загальноосвітніми та позашкільними закладами, де здійснювалося регулярне використання досліджуваної нами методики громадянського виховання у позакласній роботі із старшокласниками. Тобто, на базі цих навчально-виховних закладів ми мали можливість визначати результати педагогічного експерименту. Зокрема, педагогічними майданчиками нашого експерименту були навчально-виховні заклади України, зазначені в таблиці 2.4. Експериментом було охоплено 1394 старшокласників.
т. Чорноморське єєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєєє