Ви є тут

Облік і аналіз фінансових результатів в управлінні діяльністю підприємств громадського харчування.

Автор: 
Калайтан Тетяна Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U000204
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ ОБЛІКУ ТА АНАЛІЗУ ФІНАНСОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ У ГРОМАДСЬКОМУ
ХАРЧУВАННІ
2.1. Трансформація обліку фінансових результатів у громадському харчуванні в
сучасних умовах господарювання
Вирішення сучасних завдань, що стоять перед обліком фінансових результатів у
громадському харчуванні повинно відбуватись на такій теоретико-методичній базі,
в якій через призму методологічних засад відображалася б специфіка діяльності
підприємств даної галузі, і яка була б адекватною практичним запитам
аналітичного забезпечення менеджменту.
Розглянемо принципові моменти, що характеризуватимуть набуття обліком якісного
рівня, який відповідатиме зазначеним вище вимогам.
Визначальним у формуванні інформації про фінансові результати та
результатоформуючі показники є те, що воно повинно здійснюватися з дотриманням
принципів ведення обліку і складання фінансової звітності на методологічній
основі відповідно до П(С)БО.
Передумовою визначення фінансового результату від реалізації продукції і
товарів у часі є фіксація моментів відповідності наявних (фактичних) умов
визнання доходів і витрат критеріям, які встановлені П(С)БО 15 “Дохід” і П(С)БО
16”Витрати” та перевірка дотримання принципу нарахування та відповідності
доходів і витрат (рис.2.1).
Згідно цього принципу фінансовий результат звітного періоду визначається шляхом
порівняння доходу цього ж періоду з витратами, що були здійснені для отримання
цих доходів. У бухгалтерському обліку та фінансовій звітності доходи і витрати
відображаються в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або
сплати грошових коштів, тобто витрати визнаються у тому періоді, в якому вони
виникли. Таким чином, при визначенні фінансового результату за операцією,
момент
визнання доходу виступає моментом визнання пов'язаних з ним витрат, включаючи
оцінку майбутніх витрат. У громадському харчуванні майбутніми витратами, які
оцінюються і нараховуються, є витрати пов'язані з гарантійними термінами
зберігання продукції і товарів. Якщо майбутні витрати не можна достовірно
оцінити, визнання доходу відкладається доти, поки сума таких витрат буде
найбільш достовірно оцінена або фактично понесена.
Витрати визнаються та відображаються в обліку і звітності в тому періоді, в
якому вони були здійснені, якщо не можливо прямо пов'язати з доходами певного
періоду. Зауважимо, що у громадському харчуванні фізичний проміжок часу від
виготовлення продукції до її реалізації повинен бути як найменшим і відповідно
корелювати з усіма понесеними витратами. Тим самим підсилиться якісний зміст
моменту визнання доходів і витрат, а отже і визначення фінансового результату.
Неменш важливим є зворотній вплив достовірності вимірювання витрат, які були
або будуть понесені в зв'язку з операцією, на визнання доходу від продажу. Так,
якщо такі витрати неможливо достовірно виміряти, дохід від продажу не
визнається. Перевірка виконання даної умови повинна знаходитися в сфері
контролю за реалізацією продукції громадського харчування, що не облікована і
по якій відсутні документи, які підтверджують витрати.
У визнанні доходу від реалізації продукції важливим є визначення моменту, коли
ризики й вигоди, пов'язані з правом власності на продукцію, передаються
покупцю. Підприємство може передавати юридичне право власності і володіння
продукцією покупцю, але зберегти значні ризики і вигоди, пов'язані з власністю
на продукцію, чи взагалі їх не передавати. За таких обставин дохід від
реалізації продукції не визнається. Він визнається, якщо підприємство зберігає
незначні ризики і вигоди, або повністю передає їх покупцеві при переході
юридичного права власності на продукцію або володіння продукцією до покупця.
Дохід також буде визнаватися навіть при не переході права власності та
володіння покупцеві, але за умови повної передачі йому ризиків і вигод.
Для реалізації продукції громадського харчування характерним є таке:
страви реалізуються безпосередньо клієнтам-споживачам із традиційним отриманням
виручки після завершення процесу їх споживання або отримання продукції на руки,
чи доставки за місцем замовлення клієнта;
кулінарна продукція підприємств громадського харчування може відпускатися іншим
підприємствам торгівлі і громадського харчування на умовах оплати до відпуску,
після відпуску, у тому числі після її продажу іншими підприємствами з можливим
поверненням продукції першому підприємству, включаючи випадки як її
неякісності, так і втрати якості в межах гарантійних термінів зберігання.
Очевидним є те, що при реалізації продукції безпосередньо клієнту дохід
визнаватиметься у всіх випадках, оскільки клієнт володіє продукцією і йому або
передаються усі ризики, або у продавця залишаються незначні ризики. На випадок
повернення продукції, у разі незадоволення нею, ризики страхуються її заміною
або виплатою покупцеві компенсації за умови, що можна достовірно оцінити
майбутнє повернення. Останнє визнається за умови дії гарантійних зобов'язань.
У випадку реалізації продукції громадського харчування іншим підприємствам
доходами не визнаються згідно з П(С)БО 15, суми попередньої та авансової
оплати, оскільки не відбувається ні перехід права власності або володіння
продукцією до покупця, ні передавання йому ризиків і вигод, пов'язаних з
власністю на продукцію.
Якщо одержання доходу від реалізації залежить від доходу, який отримає
покупець, від власної реалізації цієї продукції (від консигнаційного продажу),
то дохід не визнаватиметься навіть при переході права власності або володіння,
оскільки не відбувається передавання зазначених ризиків. Дохід у разі
консигнаційного продажу визнається постачальником, коли