Ви є тут

Комплексний контроль рівня сформованості англомовної граматичної компетенції майбутніх філологів.

Автор: 
Осідак Вікторія Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U001027
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА КОМПЛЕКСНОГО КОНТРОЛЮ РІВНЯ СФОРМОВАНОСТІ АНГЛОМОВНОЇ ГРАМАТИЧНОЇ
КОМПЕТЕНЦІЇ НА ПЕРШОМУ КУРСІ МОВНИХ ФАКУЛЬТЕТІВ
2.1. Цілі, функції, види та форми комплексного контролю рівня сформованості
англомовної граматичної компетенції
Цілі контролю
У сучасній методиці та педагогіці контроль за оволодінням ІМ і АГК зокрема
здійснюється у відповідності до поставленої мети [141, c. 68-78], яка
підпорядковує собі усі елементи системи навчання і контролю [25, c. 3; 143, c.
21, 192, c. 5; 212].
Цілі комплексного контролю рівня сформованості АГК визначаються згідно з цілями
навчання ІМ, які у свою чергу формують складну ієрархічну структуру в
залежності від етапу формування АГК на першому курсі ВМНЗ. Важливість і
необхідність визначення конкретних цілей комплексного контролю зумовлені тим,
що неоднозначність у визначенні цілей призводить до неоднозначності у виборі
змісту навчання і контролю [53, c. 13; 212].
Загальна мета контролю є системоутворюючим чинником процесу контролю і об’єднує
його елементи в систему [142, c. 3]. Таким чином, контроль рівня сформованості
АГК студентів першого курсу ВМНЗ ми пропонуємо розглянути як окрему систему із
власними структурними елементами.
Провідна мета контролю є адекватною провідній меті навчання ? практичній.
Практичну мету контролю рівня сформованості АГК ми розуміємо як управління
процесом оволодіння АГК шляхом перевірки, аналізу, оцінювання рівня
сформованості АГК майбутніх філологів та констатації отриманих під час контролю
результатів. Крім цього, реалізація провідної мети контролю полягає у тому, що
в процесі оволодіння студентами АГК формується навички самоконтролю, які
включені до провідної мети навчання (у нашому випадку контролю рівня
сформованості АГК) [26, c. 28] та формуються/вдосконалюються одночасно і
паралельно із формуванням/ вдосконаленням навичок і вмінь [21, c. 163; 26, c.
28; 60, c. 67].
Формування АГК у процесі оволодіння ІМ на першому курсі мовних факультетів
носить циклічний характер і здійснюється на рівні окремого етапу заняття,
цілого заняття, теми, семестру/року. Загальні цілі щодо формування КК
конкретизуються на кожному із згаданих рівнів навчання, залишаючись при цьому
органічно взаємообумовленими та взаємозв’язаними [143, c. 22]. Таким же чином
узгоджуються цілі контролю на кожному з рівнів формування АГК. Наприклад, коли
на конкретному етапі уроку студенти оволодівають певною граматичною навичкою,
то метою контролю буде управління процесом засвоєння граматичної навички шляхом
визначення навчальних досягнень студентів у оволодінні цією окремою граматичною
навичкою. Це ж саме матиме місце на всіх інших рівнях навчання – цілі
комплексного контролю рівня сформованості АГК будуть адекватні цілям навчання,
що здійснювались протягом певного відрізку навчання.
Разом із провідними цілями контролю рівня сформованості АГК, які узгоджуються з
практичною метою навчання, ми виділимо підцілі контролю рівня сформованості
АГК, які реалізуються одночасно з реалізацією головних цілей.
Отже підцілями контролю рівня сформованості АГК є:
отримання кількісних показників якості навчання граматики протягом відрізку
навчального процесу;
визначення ефективності застосованих методів і засобів;
сприяння активізації набутих знань, сформованих навичок і вмінь мовлення з
метою іншомовного спілкування;
виявлення прогалин у засвоєнні граматики англійської мови та прогнозування
успіхів у оволодінні ІМ.
«Специфіка досягнення підцілей ... контролю полягає у тому, що дані проведеного
контролю отримуються не прямо, а опосередковано, на основі числових показників
результатів виконання студентами конкретних КЗ з ІМ [143, c. 23]».
Визначені цілі контролю рівня сформованості АГК, як зазначалося раніше,
узгоджуються за своєю суттю з практичною метою навчання ІМ у ВМНЗ. Таким чином,
інші визначені програмою цілі навчання [150, c. 3]: когнітивна,
емоційно-розвиваюча, виховна, освітня, професійна, реалізуються одночасно із
супутніми цілями контролю рівня сформованості АГК. Так, реалізація когнітивної
мети контролю рівня сформованості АГК полягає у формуванні у студентів ВМНЗ
навичок самоконтролю, які дозволяють відстежувати правильність застосування АГК
у власному мовленні; реалізація виховної ? у тому, що виконання КЗ, спрямованих
на визначення рівня сформованості АГК, виховує у студентів дисциплінованість,
самоорганізованість, вольові якості, емоційну врівноваженість, прагнення
досконалого оволодіння ІМ. Емоційно-розвиваюча мета реалізується шляхом
розвитку у студентів емоційно-психологічних властивостей, оскільки виконання КЗ
з граматики потребує застосування інтелектуальних стратегій на достатньо
високому рівні. Реалізація освітньої мети полягає в тому, що під час
самоконтролю як складової і невід’ємної частини контролю студенти вдосконалюють
свою мовленнєву діяльність. Професійна мета реалізується шляхом ознайомлення
студентів із прийомами та методами контролю й оцінки рівня сформованості АГК,
які вони застосовуватимуть у своїй майбутній професійній діяльності.
Досягнення цілей комплексного контролю рівня сформованості АГК зумовлює
реалізацію його специфічних функцій.
Функції контролю
Аналіз спеціальної літератури показав, що проблема функцій контролю у навчанні
іншомовного спілкування неодноразово вирішувалась у багатьох дослідженнях. У
своїх роботах вчені схиляються до визначення домінуюч(ої)их функцій, які могли
б найбільш конкретно відобразити специфіку контролю [143, c. 26].
Так, наприклад, Р.К.Міньяр-Бєлоручев, О.П.Старков виділяють зворотний зв’язок у
якості провідної функції контролю [106, c. 66;173, c. 28]. І.М.Кошман вважає
основними функціями н