Ви є тут

Економіко-організаційні фактори забезпечення якості на промислових підприємствах

Автор: 
Ткачук Людмила Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U001104
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ЕКОНОМІКО-ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ФАКТОРІВ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ
2.1. Аналітичне обґрунтування категорії „якість функціонування підприємства”
Як показали результати аналізу наукових джерел з проблеми якості,
багатоаспектність підходів до розгляду даної категорії традиційно зводиться до
її ідентифікації з позицій досягнення відповідного рівня із суб’єктивних
позицій, вимог ринку, або відповідність призначенню. Всі інші варіації
дефініцій зводяться до орієнтації на очікування споживача, що є аналогічним
підходом за сутністю. Такий підхід є класичним політекономічним трактуванням
якості як однієї з економічних категорій суспільного життя, виходячи з
домінантності фактора конкурентного ринку. За всієї логіки ринкового
господарства, що не може, звісно, ігноруватися принципово, водночас такий
підхід об’єктивно обмежує, на нашу думку, глибину філософського трактування
категорії якості з огляду на відсутність у вищевідзначеній точці зору таких
виключно важливих аспектів, як організаційні структурні компоненти
репрезентативного підприємства, а також інституційний характер функціонування
будь-якої економічної організації. Як вже відзначалося, в сучасній теорії
економіки якості економіко-організаційні та інституційні аспекти проблеми
залишилися фактично поза увагою.
Ми вважаємо, що якість продукції (а саме такими є переважні концептуальні
підходи економічної теорії) в загальній моделі її досягнення та підтримання не
можуть розглядатися ізольовано від інших структурних елементів підприємства.
Якість продукції є лише однією з таких складових, і за логікою функціонування
підприємства дана категорія є лише похідною від цілого комплексу якісних
показників, які можуть мати або ж не мати кількісної інтерпретації. Так,
останнє виглядає найрельєфніше при розгляді питань якості, наприклад, в розрізі
проблематики досконалості філософії фірми, персоналу або управління як
функціонального процесу менеджменту. В даному разі мова може йти лише про
аналітичну інтерпретацію якісних процесів, що мають ситуативне віддзеркалення
за конкретних тимчасових або ж суб’єктивних умов.
Визнання комплексності поняття якість з точки зору функціонування окремого
підприємства дає підстави виділити як окрему економічну категорію показник
„якість функціонування підприємства” (ЯФП) – це сукупність економічних,
організаційних, технічних і соціально-психологічних елементів, які
функціонально впливають на ефективність виробничо-господарської діяльності
підприємства. Звідси управління ЯФП об’єктивно є безперервним процесом, що
охоплює всі напрямки функціонування виробничо-економічної системи. Авторський
погляд на елементну структуру подібної інтегративної сукупності, об’єднаної
логікою функціонування підприємства як універсальної організації, представлений
на рис. 2.1.
Якість
взаємовідносин з
постачальниками, сировини і
матеріалів
Якість
праці і персоналу
Якість
документації і нормативного забезпечення
Якість
інформативного забезпечення
Якість
функціонування підприємства
Якість
управління і
керівництва

Якість
організації та засобів
виробництва
Якість
контролю
Рис. 2.1. Структурний склад категорії „якість функціонування підприємства”
Серед економіко-організаційних складових елементів ЯФП нами виділені:
якість організації і засобів виробництва – включає в себе управління запасами,
забезпечення ритмічності виробництва, скорочення кількості невиконаних або
відкладених замовлень, економічна досконалість засобів виробництва;
якість управління і керівництва – передбачає ефективне використання ресурсів,
які є в розпорядженні підприємства і спрямовуються на купівлю сировини,
предметів праці, засобів виробництва, робочої сили, управління витратами на
попередження дефектів, оцінювання рівня якості, мінімізація збитків від браку
за рахунок дефектів і рекламацій, децентралізація управління, розвиток
горизонтальних зв’язків, залучення персоналу до процесів вдосконалення і
управління, делегування повноважень і т.д.;
якість інформаційного забезпечення - пов’язана із вдосконаленням міжособових і
організаційних комунікацій, чітким спрямуванням інформаційних потоків,
застосуванням сучасних інформаційних технологій;
якість документації і нормативного забезпечення - відповідність вимогам,
точність, своєчасність справочинства;
якість контролю - організація ефективного контролю на всіх етапах виробничого
процесу, встановлення чітких стандартів, роз’яснення вимог до роботи, залучення
працівників;
якість праці і персоналу - підбір, навчання, перепідготовка кадрів відповідної
кваліфікації, згуртованість працівників, впровадження ефективного мотиваційного
механізму, професійно-освітній рівень персоналу, підвищення продуктивності
праці, форми і системи оплати праці, розробка ефективного механізму
стимулювання;
якість взаємовідносин з постачальниками, сировини і матеріалів - ефективність
кооперації з постачальниками та якість вхідної сировини та дотримання умов
постачання.
Результати дослідження автора на прикладі підприємств - об’єктів дослідження
показали, що при оцінюванні ЯФП необхідно розділяти елементний структурний
склад (за формалізованим описом елементної структури) та фактори забезпечення
ЯФП. Така диференціація обумовлена тим, що реально окремі елементи ЯФП мають
істотно різний вплив на формування кінцевої ефективності якості підприємства.
До цього слід додати, що функціональна природа факторів впливу певною мірою
відрізняється від елементів ЯФП. Отже, запропоновано аналізувати категорію
управління ЯФП з точки зо