Ви є тут

Підприємницька культура в системі факторів підвищення конкурентоспроможності поліграфічних підприємств

Автор: 
Шляхетко Віталій Васильович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U001486
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Аналіз розвитку підприємницької культури у видавничо-поліграфічному
комплексі (ВПК) Львівської області
2.1. Оцінка стану підприємницької культури на поліграфічних підприємствах
Львівської області
У 70-х роках ХХ сторіччя професор Р. Машталір, послуговуючись методами
системних досліджень, обґрунтував необхідність виділення сфери друкарства в
окремий народногосподарський комплекс – видавничо-поліграфічний (на той час в
економіці Союзу передбачалося створити 12 народногосподарських
комплексів) [77]. Виділення економічної системи ВПК за умов командно-планового
режиму в економіці було прогресивним рішенням, оскільки давало можливість
управляти всіма підсистемами комплексу (авторським середовищем, видавництвами,
поліграфією, мережею книгорозповсюдження та читацьким середовищем),
підпорядковуючи їх діяльність досягненню єдиної цілі – задоволення попиту
індивідуального і виробничого споживача та суспільства в цілому. Термін
“видавничо-поліграфічний комплекс” дуже швидко прижився і, за інерцією,
продовжує функціонувати й сьогодні [30].
При розгляді проблематики підприємницької культури, як конкурентної ознаки
виробничої структури, необхідністю стає проведення діагностики і аналізу
культури поліграфічних підприємств Львівської області. В залежності від
специфіки досліджуваних організацій і конкретних завдань діагностики, обрана
певна типологія збору і діагностики інформації. Використання такої моделі дає
можливість вивчити культуру організацій під різними кутами, оцінити її сильні і
слабкі сторони, зрозуміти чи відповідає вона бізнесу і завданням підприємств,
детально вивчити вплив поведінки лідера на підприємницьку культуру і
запропонувати рекомендації для її зміни. Діагностика проводилася згідно
наступних параметрів:
Вимірювання підприємницької культури за допомогою видозміненого та адаптованого
до умов становлення ринку в Україні методу Г. Хофштеде і Д. Болінже.
Вимірювання культури підприємств за допомогою “Інструмента оцінки
організаційної культури” (OCAI).
визначення домінантної культури;
визначення бажаного на майбутнє профілю підприємницької культури.
Вимірювання впливу керівника на побудову підприємницької культури за допомогою
методу “Інструмент оцінки професійних навичок менеджменту” (MSAI).
Аналіз впливу підприємницької культури на ріст показників ефективності
господарювання підприємств.
Кваліметрична оцінка якості культури як фактору підвищення
конкурентоспроможності поліграфічних підприємств.
Оцінка стану наявної підприємницької культури функціонування поліграфічних
підприємств Львівщини, а також оцінка профілю бажаної культури передбачає
проведення анкетного обстеження суб’єктів підприємницької діяльності в
поліграфії регіону. В цьому аспекті важливо вивчити соціальний склад груп
дослідження, а саме керівників підприємств, управлінського персоналу (ІТП,
керівники структурних підрозділів, менеджери і т.п.) і робітників
підприємницьких структур. Об’єктами вивчення підприємницької культури вибрано 4
підприємства ? Стрийську міську друкарню, ВАТ “ЛКФ “Атлас”, ТзОВ “Укрпол”, ТзОВ
“Леопрінт” (табл.2.1), тобто 1 підприємство буде представляти у нашій вибірці
державні підприємства 1 підприємство – відкрите акціонерне підприємство, що
входить до складу Державної акціонерної компанії “Українське
видавничо-поліграфічне об”єднання”і 2 – приватні.
Стрийська міська друкарня – це підприємство державної форми власності і вона
буде репрезентувати групу державних (районних і міських друкарень Львівської
області). Всього у Львівській області станом на 01.01.2002 р. було 19 таких
друкарень, і серед них Стрийська міська займає 3 місце за чисельністю
працюючих, та 3 місце за обсягом виробленої товарної продукції. Кількість
опитаних, що репрезентують Стрийську міську друкарню – 35 чол., і це становить
– 8,49% до загальної кількості працюючих у районних та міських друкарнях
Львівської області.
Особливий інтерес буде представляти співставлення Стрийської міської друкарні
(державної форми власності) із ТзОВ “Укрпол” (м.Стрий) (приватна форма
власності). Ці два підприємства розміщені в одному географічному регіоні
(м.Стрий), практично одинакові за кількістю працюючих – “Укрпол”- 30 чол.,
Стрийська міська – 37 чол., проте “Укрпол” процвітає, а державне підприємство –
животіє. Причина таких значних відмінностей між ними може полягати у
різноманітній організаційній культурі сформованій на підприємствах.
Не менший інтерес для дослідження буде являти співставлення ТзОВ “Укрпол” і
ТзОВ “Леопрінт”, як типових приватних поліграфічних підприємств Львівської
області, що дасть змогу виявити відмінності у стилях лідерства, які пропагують
керівники друкарень, та підприємницькою культурою, що сформована їх зусиллями.
Крім того вдасться виявити взаємозв’язок між культурою підприємства та його
конкурентоспроможністю в умовах становлення ринку.
Книжкова фабрика “Атлас” – це відкрите акціонерне товариство, що входить до
складу Державної акціонерної компанії “Українське видавничо-поліграфічне
об’єднання”. У Львівській області є два підприємства з такою формою власності
“Атлас” і “Видавництво “Вільна Україна”, із чисельністю працюючих на 01.01.2002
р. відповідно 267 і 102 чол. За об’єкт дослідження у ВАТ “ЛКФ “Атлас” обрано
брошурувально-палітурний цех і опитано при цьому 70 чол., що становить 18,97%
до загальної кількості працюючих у підприємствах із даною організаційною формою
у Львівській області.
Таблиця 2.1
Основні характеристики об’єктів дослідження
Підприємство, місто
Форма власності та організаційна форма
Чисельність ПВП