Ви є тут

Соціально-педагогічна профілактика наркотичної залежності підлітків засобами фізичного виховання і спорту

Автор: 
Щелкунов Анатолій Олексійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U002114
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ III
СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПРОФІЛАКТИКА НАРКОТИЧНОЇ
ЗАЛЕЖНОСТІ ПІДЛІТКІВ
ЗАСОБАМИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
3.1. Характеристика асоціальної поведінки школярів
В останні роки алкогольна й наркологічна ситуація в Україні стала надзвичайною.
Темпи наркотизації й алкоголізації, вага і масштаби їхніх наслідків створюють
істотну загрозу здоров'ю нації, суспільному ладу і національній безпеці.
Сформована в країні субпопуляція людей, які зловживають алкоголем і
наркотиками, набагато випереджає за темпами зростання популяцію здорових.
За нашими даними, основний вік, у якому діти та підлітки вперше знайомляться з
наркотиками, складає 11-13 років. Результати соціологічних досліджень 1531 учня
у віці 11-17 років свідчать про те, що в оточенні опитаних підлітків є знайомі,
які спробували та зрідка вживали наркотики, вдихали токсичні речовини,
регулярно бували в стані алкогольного сп'яніння. Анонімні дослідження (рис.
3.1.1) довели, що школярі мають знайомих, які пробували наркотичні й токсичні
речовини: від 6,7 % (вік 11 років) до 60,7 % (вік 17 років). За даними
респондентів, приятелі розповідали їм про «щасливий» стан після прийняття
наркотиків і пропонували спробувати.
Під час опитування школярі підтвердили споживання наркотиків хоча б раз у
житті: 2,2 % учнів у віці 11 років; 16,7 % - у віці 14 років; 29,2 % - у віці
17 років. Чітко виражена тенденція зростання кількості осіб, залежних від
наркотичних речовин: половина старшокласників уживають легкі наркотики або
вдихають токсичні речовини.
Рис. 3.1.1. Поширеність шкідливих звичок у школярів різного віку
З усіх опитаних постійно палять від 3,4 % (вік 11 років) до 22,5 % (вік 17
років) учнів. До 15 років спостерігається інтенсивне зростання числа осіб, які
курять. Разом з тим, більшість респондентів (65,2 – 89,3 %) приховують цей вид
асоціальної поведінки.
Серед опитаних дітей і підлітків уживають алкогольні напої від 12,4 % (вік 11
років) до 73,0 % (вік 17 років). Найбільше зростання числа школярів, які
вживають спиртні напої, зафіксований у віці 12-14 років. За нашими даними,
міцні алкогольні напої починають уживати діти 12-літнього віку.
До вживання наркотиків 56,3 % школярів прийшли через цікавість, 20,3 %
обстежених спробували за пропозицією друзів, 12,4 % одержали як безкоштовне
частування, 5,2 % - під впливом загроз, а 4,6 % - наслідуючи інших. Більшість
(71,2 %) учнів знають про шкідливий вплив паління гашишу на організм. Вони
згодні з тим, що вживання цього наркотику викликає звикання і залежність.
За нашими даними, наркотики активно вкорінюються в підліткове середовище. Разом
з тим, близько половини (47,5– 52,6 %) підлітків мало цікавляться питаннями,
пов’язаними з даним негативним явищем.
Пошук наркотиків виявився нескладним: 58,8 % одержали з рук друзів у дворі,
19,7 % - від учнів школи й тільки 8,6 % - від дорослих (рис. 3.1.2).
Рис. 3.1.2. Джерела наркотичних речовин у школярів
Кількість школярів, які не заперечують знайомства з конкретними випадками
споживання наркотиків, склала 67,4 %, що непрямо свідчить про реальний розмах
поширення наркотиків. Насамперед, ця інформація стосується знайомих (39,0 %),
відвідувачів дискотек (23,6 %), у стінах навчального закладу (17,7 %), у своїй
компанії (17,6 %). За нашими даними, тільки 2,1 % опитаних прилучалися до
вживання наркотиків у себе вдома.
Для визначення частотності обговорення теми наркоманії серед дітей і підлітків
респондентів було розподілено на три групи. До першої ввійшли учні, які ніколи
не розмовляють про наркотики. У більшості вікових груп таких респондентів
виявилася більшість (11-12 років – 72,3 %; 13-14 років – 58,2 %; 15-17 років –
42,5 %). До другої групи були віднесені школярі (11-12 років – 18,1 %; 13-14
років – 15,9 %; 15-17 років – 12,3 %), які рідко говорять про наркотики зі
своїми приятелями. До третьої групи належать учні (11-12 років – 9,6 %; 13-14
років – 25,9 %; 15-17 років – 45,2 %), які часто обговорюють тему наркоманії.
Таким чином, тема наркотиків цікавить школярів з „нормативною поведінкою” та
„групи ризику”, але різниця в тематичних оцінках між групами істотна. Нами
виявлено й іншу закономірність: чим частіше в підлітковому середовищі
обговорюється проблема наркоманії, тим менш критично до неї підходять молоді
люди.
За нашими даними, 32,6 % від загальної кількості опитаних знають місця
постійного продажу наркотиків, а 9,6 % учнів упевнені, що наркотики можна
купити скрізь, навіть у своїй школі. Звичайно, найсумніший результат
дослідження – це наявність у дитячому колективі не тільки наркоспоживачів, але
й великої кількості учнів, які вже усвідомили свою залежність від наркотиків.
Таких школярів виявлено 15,7 %, з них лише 48,4% хочуть позбутися наркотичної
залежності.
Картина ставлення учнів до наркотиків була б неповною без пояснення школярами
мотивів відмови. Так, кількість тих, хто відмовився від першої спроби
наркотичної речовини, складає незначний відсоток – 7,3 %. Більшість
респондентів (60,3 %) пояснюють свою відмову від наркотиків „небезпекою для
здоров'я”. 17,2 % – упевнені в собі: вони вирішать всі свої проблеми без
наркотиків. Серед інших мотивів відмови пролунали такі, як: „З наркотиками
немає майбутнього”, „Я не ворог собі”, „Не хочу зіпсувати життя собі, своїм
рідним”, „Хочеться пожити подовше, життя прекрасне”.
Аналіз опитування показав, що більша (73,0 %) частина учнів з „нормативною
поведінкою” відзначає цінність таких факторів, як стан здоров'я, особиста
відповідальність за нього, впевненість в здатності вирішення проблем
самостійно. Істотним компонентом у мотиваційних факторах стало й усвідомлення
т