Ви є тут

Формування інноваційної стратегії розвитку підприємств целюлозно-паперової промисловості

Автор: 
Ганієва Алла Рашидівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U002488
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВ
ЦЕЛЮЛОЗНО-ПАПЕРОВОЇ
ПРОМИСЛОВОСТІ
2.1. Оцінка зовнішнього середовища діяльності підприємств целюлозно-паперової
промисловості
Відповідно до наведеної вище концептуальної схеми вихідним етапом формування
інноваційної стратегії підприємства є стратегічний аналіз, який включає аналіз
зовнішнього середовища та інноваційного потенціалу.
Основна мета стратегічного аналізу - оцінка ключових впливів на теперішнє і
майбутнє положення організації та визначення їх специфічного впливу на
стратегічний вибір [91, с. 48].
Базою дослідження нами була обрана целюлозно-паперова промисловість, що
обумовлено роллю цієї галузі в функціонуванні сучасного суспільства, а також
характером та тенденціями розвитку галузі.
Целюлозно-паперова галузь пов’язана майже із 70 галузями промисловості, для
яких вона виробляє папір, картон, целюлозу або продукти їх переробки. Папір та
продукти його переробки є матеріалами, на основі яких створюються інформаційні
виробничі фонди (книжки, газети, журнали тощо), які, в свою чергу, забезпечують
умови для виробництва стратегічно важливих ресурсів „нової економіки” –
інформації і знань.
Аналіз зовнішнього середовища є однією з вагомих складових стратегічного
аналізу підприємства.
Для здійснення адекватної оцінки зовнішнього середовища діяльності підприємств
целюлозно-паперової промисловості необхідно адаптувати існуючі методики до
особливостей цієї галузі.
Підходи до аналізу зовнішнього середовища розглядалися в роботах [14, 53, 54,
105, 108, 188, 189, 219, 224, 226].
В залежності від намірів дослідники виділяють загальні фактори зовнішнього
середовища (міжнародні, соціальні, конкурентні, технологічні, ринкові,
політичні, економічні) [124, 226], або розділяють їх на фактори прямого та
непрямого впливу (макросередовище та мікросередовище) [154, 175, 235].
М.Портер ототожнює зовнішнє середовище підприємства з галуззю, в якій воно
функціонує. Для аналізу привабливості галузі М.Портер розробив відому „модель
п’яти сил конкуренції”, яка дозволяє оцінити структуру галузі і можливі зміни в
ній за допомогою „п’яти сил конкуренції” (ринкова влада споживачів, ринкова
влада постачальників, загроза появи замінників продукту, існуюча конкуренція та
потенційна конкуренція, яка може виникнути в даній галузі) [188, 189].
Тому для цілей нашого дослідження ми зосередимо увагу на аналізі як
макросередовища (політичних, економічних, соціальних та технологічних
факторів), так і галузі загалом (загальної атмосфери діяльності на ринку, рівня
конкуренції в галузі, споживачів, рівня технологічних змін в галузі, сировинної
бази галузі, впливу заходів державного регулювання на діяльність підприємств
галузі, екологічних факторів) (рис. 2.1).
Аналіз макросередовища целюлозно-паперової промисловості
Як вже було зазначено, для аналізу макросередовища целюлозно-паперової
промисловості використаємо загально прийнятий перелік факторів, що мають бути
враховані при подібній оцінці: політичні, економічні, соціальні та технологічні
(так званий PEST- аналіз).
Проведений нами аналіз політичного середовища дозволив визначити ряд факторів
впливу на діяльність підприємств целюлозно-паперової промисловості України.
Політична стабілізація в країні обумовлює позитивні зрушення в економіці в
цілому. Зокрема, політична стабільність є одним з факторів, на який звертають
увагу іноземні інвестори при розміщенні інвестицій. Целюлозно-паперова галузь
України не справляється зі своїми проблемами самотужки і зацікавлена в
залученні коштів іноземних інвесторів, а отже цей фактор можна віднести до
сприятливої можливості розвитку галузі.
Євроінтеграція. Прагнення увійти в Європейське співтовариство є безумовно
важливим кроком розвитку економіки України. Однак в той же час є серйозною
загрозою для окремих галузей економіки, зокрема для целюлозно-паперової
промисловості. Так, аналіз показав, що для європейської ЦПП характерне
перенасичення ринку, адже населення в європейських країнах скорочується, а
виробництво паперу навпаки зростає. Основною тенденцією європейського ринку
сьогодні є зниження рентабельності продаж при загальному збільшенні виробництва
основних видів продукції. Подібні тенденції змушують європейських виробників
паперу шукати нові „ненасичені” ринки. Одним з таких ринків є паперовий ринок
України. Тим більше, що в нашій країні окремі види паперової продукції взагалі
не виробляються, а частина з тих, що виробляються, не відповідають зростаючим
вимогам споживачів до якості паперової продукції. На сьогоднішній день потік
європейського експорту стримують митні тарифи, однак потенційне їх зниження або
взагалі відміна несприятливо відіб’ється на українських виробниках паперу. А
тому, щоб підготуватися до цього, необхідно більше уваги приділяти підвищенню
конкурентоспроможності внутрішнього виробництва за рахунок технологічних,
продуктових та інших інновацій.
Економічна група факторів зовнішнього середовища передбачає оцінку темпів
економічного зростання, інфляції, купівельної спроможності населення, зміни
курсу валюти тощо.
За останні роки в Україні спостерігається зростання валового внутрішнього
продукту. Так, в 2003 році рівень ВВП становив 108,5% в порівнянні з попереднім
роком. Зростання економіки є безумовно сприятливою тенденцією для промислових
підприємств, оскільки обумовлює зростання доходів населення і, відповідно,
купівельної спроможності споживачів.
Проведені нами дослідження показали, що характерною особливістю розвитку ЦПП в
провідних країнах світу є пропорційність темпів росту виробництва та споживання
паперу та картону темпам розвитку