Ви є тут

Організація маркетингових досліджень підприємствами на ринку продуктів харчування

Автор: 
Васюткіна Наталія Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U003078
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МАРКЕТИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РИНКУ ПРОДУКТІВ ХАРЧУВАННЯ В УКРАЇНІ
2.1. Обґрунтування програми проведення маркетингового дослідження
При проведенні маркетингових досліджень планування відіграє найважливішу роль, оскільки від того, наскільки якісно й ретельно сплановане маркетингове дослідження, залежить корисність одержаних результатів, можливість їх ефективного використання в практиці маркетингової діяльності підприємства. Інтенсивне впровадження маркетингового інструментарію в усі сфери економічного життя зумовлює теоретичний і практичний інтерес до алгоритмізації планування діяльності по різних напрямках маркетингу, при цьому пріоритетне значення серед подібних алгоритмів планування, безсумнівно, належить розробці обґрунтованої діяльності щодо проведення маркетингових досліджень [21]. Разом з тим в економічній літературі відсутня єдина повна схема проведення маркетингових досліджень, яка б враховувала найбільш широкий і новітній маркетинговий інструментарій. Таку ситуацію можна пояснити, по-перше, значною залежністю алгоритму проведення конкретного маркетингового дослідження від його цілей і завдань; по-друге, свідомим спрощенням схеми планування маркетингових досліджень з огляду на практичну доцільність; по-третє, постійним поповненням прийомів і методів проведення досліджень новими передовими розробками. Поточні потреби вітчизняних підприємств, особливо ринкова діяльність вітчизняних товаровиробників, свідчать про необхідність розробки обґрунтованої схеми планування маркетингових досліджень.
У цілому процес підготовки і проведення маркетингового дослідження можна подати у вигляді основних етапів, наведених на рис.2.1.

Рис. 2.1. Основні етапи проведення маркетингового дослідження
Вихідним етапом у плані проведення маркетингового дослідження є визначення маркетингової проблеми, що у свою чергу, передбачає формулювання об'єкта та предмета даного дослідження. Виконання цієї операції орієнтує на збір і аналіз конкретної інформації, потрібної для ухвалення управлінського рішення, а чітка картина проблемної ситуації і постановка адекватних завдань є необхідними умовами проведення ефективного дослідження. Під об'єктом дослідження розуміють обмежену предметно, у часі та просторі реальність, тобто досліджувану "генеральну сукупність": географічний ринок, визначена група споживачів, конкретна система, внутрішнє середовище підприємства і т.д. Предметом дослідження можуть бути конкретні товари, послуги, потенціал або імідж підприємства, тобто відповідно до чого планується ухвалення управлінського рішення на основі результатів маркетингового дослідження.
Відповідно до нашого маркетингового дослідження, основною маркетинговою проблемою є суттєвий дисбаланс між попитом і пропозицією продовольчих товарів, який виявляється у великих розбіжностях між дійсною й бажаною структурою споживання продовольчих товарів і в невідповідності основних споживчих характеристик продовольчих товарів, представлених на ринку, вимогам і потребам споживачів. Зазначимо, що протягом останнього десятиріччя пильну увагу аналітиків привертає системна криза економіки України, що супроводжується зменшенням споживання населенням продовольчих товарів. Сучасний стан ринку продуктів харчування характеризується низкою особливостей, зокрема:
- значним посиленням загальної незбалансованості між попитом населення та пропозицією продовольчих товарів;
- прискоренням розвитку негативних диспропорцій у структурі асортименту попиту та пропозиції продуктів харчування;
- низьким рівнем відповідності якості продовольства вимогам споживачів;
- прискореним зростанням роздрібних цін на продовольчі товари за умови зниження їхніх якісних характеристик.
Наявність перелічених вище тенденцій розвитку ринку продовольчих товарів дозволяють нам констатувати існування маркетингової проблеми - невідповідності між попитом і пропозицією на ринку. Відповідно до визначеної маркетингової проблеми можемо сформувати об'єкт дослідження - це ринок продовольчих товарів в Україні та його регіональний сегмент - ринок продуктів харчування м. Києва та Київської області з особливостями й тенденціями розвитку, характеристиками представленої на ринку асортиментної структури продовольчих товарів, характеристиками учасників ринку - споживачів, виробників і переробників продукції АПК, підприємств оптової та роздрібної торгівлі продуктами харчування.
Предметом маркетингового дослідження є процеси організації та проведення маркетингових досліджень підприємствами-учасниками регіонального ринку продовольчих товарів у м. Києві та Київській області.
Після успішної реалізації першого етапу досліджень, на якому визначені маркетингова проблема, об'єкт і предмет дослідження, починається опрацювання подальших розділів програми маркетингового дослідження, а саме - формування цілей і завдань дослідження. Огляд наукової літератури з питань маркетингових досліджень дозволив нам визначити, що цілі та завдання дослідження мають бути суто орієнтовані на одержання інформації, необхідної для вирішення поставленої маркетингової проблеми. При цьому мета дослідження відображає його кінцевий результат, а завдання формулюють ті питання, відповіді на які необхідно одержати для реалізації поставленої мети. Різноманіття маркетингових проблем визначає і безліч можливих дослідницьких цілей. Найбільш поширеною є класифікація можливих дослідницьких цілей на чотири групи: розвідувальні цілі, описові цілі, аналітико-експериментальні цілі та виправдувальні цілі.
Розвідувальні цілі висуваються в тому випадку, якщо про об'єкт дослідження є дуже мало інформації. Вони спрямовані на збір попередньої інформації, необхідної для уточнення проблеми і формулювання різних гіпотез.
Описові цілі ставляться, коли існує потреба в детальному, систематизованому описі реальної маркетингової ситуації в цілому або окремих її аспектів.
Аналітико-експериментальні цілі висув