Ви є тут

Розвиток дослідницьких здібностей старшокласників у процесі діяльності Малої академії наук (на матеріалі фізики)

Автор: 
Білоус Світлана Юріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003828
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА РОЗВИТКУ ДОСЛІДНИЦЬКИХ ЗДІБНОСТЕЙ
УЧНІВ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ В МАЛІЙ АКАДЕМІЇ НАУК
2.1. Дидактичні засади створення методичної системи
Аналіз сучасних поглядів на педагогічну систему навчання [19, 133, 143, 239] дав нам змогу узагальнити їх та представити у вигляді схеми рис. 2.1. При цьому ми користалися поняттям педагогічної технології та педагогічної системи в тлумаченні, наданому Г.К.Селевком [239], оскільки, на нашу думку, воно враховує різні підходи. В такому розумінні педагогічна система є змістовним узагальненням.
ПЕДАГОГІЧНА СИСТЕМА

НАУКОВИЙ АСПЕКТ ПРОЦЕСУАЛЬНИЙ АСПЕКТ ПРОЦЕСУАЛЬНО -
ДІЯЛЬНІСНИЙ АСПЕКТ
ВИВЧЕННЯ ТА РОЗРОБКА ОПИС (АЛГОРИТМ) ЗДІЙСНЕННЯ
1) цілей; 1) педагогічного процесу; педагогічного процесу;
2) змісту; 2) сукупність цілей, змісту, ФУНКЦІОНУВАННЯ усіх
3) методів та методів та засобів для особистісних,
засобів досягнення інструментальних,
для проектування планових результатів методологічних,
педагогічного навчання педагогічних
процесу засобів і методів навчання
Рис. 2.1. Складові змісту педагогічної системи

Г.К.Селевко відзначає, що поняття "педагогічна технологія" використовується у освітній практиці на трьох ієрархічних рівнях (що, зазначимо, ніяк не порушує запропонованої нами схеми) [239, с.25-30].
1. Загально-педагогічна (загально-дидактична, загально-виховна) технологія характеризує цілісний процес, при чому можна вважати, що йдеться про більш загальне поняття педагогічної системи, до якої включено не тільки зміст, засоби, методи навчання, а й взаємодію учасників суб'єкт-суб'єктного навчально-виховного процесу.
2. Предметна педагогічна технологія є сукупністю методів та засобів для реалізації змісту виховання у межах одного предмету, класу, вчителя.
3. Локальна (модульна) технологія являє собою технологію окремих частин навчально-виховного процесу (окремих видів діяльності, формування понять, технології уроку, самостійної роботи тощо).
Поняття педагогічної технології предметного та локального рівнів практично цілком перекривається поняттям методик навчання, різниця між цими поняттями визначається лише у більш детальній розробці тих чи інших частин навчально-виховного процесу. Тобто у педагогічних технологіях глибше розробляються процесуальна, кількісна, розрахункова частина, тоді як у методиках - цільова, змістовна, якісна, варіативно-орієнтовна. Інколи у літературі зустрічається плутанина термінологій, але запобігти цьому, як вказує Г.К.Селевко, не вдається. Зазначимо, що, оскільки поняття "педагогічна система" відображає цілісний процес, до якого входять зміст, засоби, методи навчання, а також суб'єкт - суб'єктні взаємовідносини учня з вчителем [239], то воно є більш загальним у порівнянні з поняттям "педагогічна технологія". Це означає, що увесь комплекс елементів педагогічної системи повинен розроблятися на основі структури особистості з урахуванням її здібностей та особливостей, що і складає основу особистісно орієнтованого навчання. Тому надалі будемо користуватися поняттям "педагогічна система".
Відомо також поняття методичної системи, яке, за визначенням О.І.Бугайова і в тлумаченні О.І.Іваницького, поєднує в собі цілі, зміст, форми, методи й засоби навчання конкретного предмету [133, с.247]; при цьому вказується, що "... методична система роботи вчителя виходить з методичної системи навчання і підкреслює особу вчителя" [там же]. Порівняння цього поняття з наведеними підходами впевнює в тому, що методична система навчання разом з методичною системою роботи вчителя є конкретизацією педагогічної системи в тому тлумаченні, яке ми надаємо цьому поняттю, виходячи з термінології Г.К. Селевка. В методичній системі присутні всі названі складові педагогічної системи, але деталізація й розробка їх базується на конкретному навчальному предметі, що відображено на структурно-логічній схемі рис. 2.2.
МЕТОДИЧНА
СИСТЕМА

КОНЦЕПТУАЛЬНА ЗМІСТОВНА ЧАСТИНА ПРОЦЕСУАЛЬНА ЧАСТИНА-
ОСНОВА НАВЧАННЯ ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ПРОЦЕС
НАВЧАННЯ
ЦІЛІ НАВЧАННЯ ЗМІСТ НАВЧ. ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНІСТЬ ДІАГНОСТИКА
МАТЕРІАЛУ НАВЧАЛЬН. ВЧИТЕЛЯ З НАВЧАЛЬНОГО
ПРОЦЕСУ КЕРУВАННЯ ПРОЦЕСУ
ПРОЦЕСОМ
ЗАГАЛЬНІ КОНКРЕТНІ НАВЧАННЯ
НАУКОВЕ
ПІДГРУНТЯ: МЕТОДИ, КЕРОВАНІСТЬ
філософське; ФОРМИ НАВЧ. НАВЧАЛЬНИМ
психологічне; ДІЯЛЬНОСТІ ПРОЦЕСОМ
дидактичне;
соціально -
педагогічне
УЧНЯ ВЧИТЕЛЯ

Рис. 2.2. Структурно-логічна схема методичної системи

Структурно-логічна схема методичної системи (рис. 2.2) включає до себе три основних блоки (концептуальну основу; змістовну частину навчання та процесуальну частину як технологічний процес навчання); в кожний з цих блоків включені відповідні елементи, діалектично пов'язані один з одним. Зауважимо, що процесуальна частина запропонованої нами системи повинна передбачати вихід за межі традиційного класно-урочного навчання, оскільки специфіка дослідницько