Ви є тут

Формування у молодих сімей навичок усвідомленого батьківства засобами соціально-педагогічної підтримки в Північній Ірландії.

Автор: 
Буніна Лариса Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004252
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЗМІСТ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ РОБОТИ ЩОДО ПІДГОТОВКИ МОЛОДИХ СІМЕЙ ДО УСВІДОМЛЕНОГО БАТЬКІВСТВА В ПІВНІЧНІЙ ІРЛАНДІЇ
2.1. Досвід служб підтримки молодих сімей та раннього дитинства в Північній Ірландії
Корені розвитку особистості лежать перш за все в сімейному вихованні. Сім'я є "найважливішим чинником у виробленні світогляду, системи соціальних установок і формування життєвих планів" [34, 81]. Сьогодні в усьому світі сім'ї відводиться пріоритетне місце як інституту, що здійснює первинну й головну соціалізацію дитини й володіє унікальними засобами, найширшим діапазоном впливу на формування й розвиток особистості [37, 42]. У зв'язку з цим сім'ю слід розглядати не тільки як осередок суспільства, необхідний для зберігання наявних у ньому відносин, але і як головний чинник реалізації природних задатків і здібностей особистості, прилучення її до культури.
Північноірландська родина є багатофункціональною соціальною одиницею. Це зумовлено перш за все історичними умовами.
У 1969 році в країні розпочався воєнний конфлікт, результатом якого стала руйнація, бідність, 3 тис. загиблих і більше 12 тис. поранених, а також переселення мирного населення в інші райони [276].
У 1994 році воєнні дії було припинено, і перед країною постали проблеми повернення до мирного життя. Європейський союз виділив фінансові кошти в розмірі 800 млн. доларів на встановлення миру в країні, 70 млн. з яких було направлено на охорону й розвиток дитинства, створення служб підтримки маленьких дітей і молодих батьків [278]. Спочатку не було визначено чітких цілей з цього питання, а також щодо того, у яких районах буде створено подібні служби і як вони будуть функціонувати. Для розв'язання цієї проблеми на карту країни було нанесено все дитяче населення з виділенням регіонів найбільш несприятливих у соціальному аспекті. Потім експертна комісія оцінила роботу вже наявних служб у цих регіонах. З'ясувалося, що найбільш несприятливими виявилися сільські райони. У зв'язку з цим було розроблено низку програм і проектів, направлених на підтримку цих регіонів ("Діти Північної Ірландії", "Рівноправність і права людини", "Початок життя" та ін.). Підвищення якості й покращення доступу до освіти з питань дитинства стали першочерговим завданням для Північної Ірландії. Політика стосовно дитинства й опіка тісно пов'язані з культурними, релігійними й соціальними переконаннями щодо маленьких дітей, ролі сім'ї й держави.
Спираючись на результати досліджень "Supporting Quality" (Якісна підтримка), проведених у цій країні з метою визначення проблем і труднощів, з якими стикаються батьки в процесі виховання дитини, ми виявили, що батьки, особливо молоді, потребують знань і певних навичок саме в перші роки життя дитини, оскільки це пов'язано з недостатньою обізнаністю в питаннях відповідного харчування, медичного догляду, навчання, а також обмеження фізіологічних, психологічних і педагогічних знань щодо розвитку дитини на різних вікових етапах. Беручи до уваги результати цього дослідження, громадськість і держава поставили перед собою завдання створення громадських та державних організацій, соціальних служб, які б займалися підтримкою молодих сімей та дітей раннього віку. Також було наголошено, що необхідною умовою успішного розвитку дитини в сім'ї є підготовка батьків до усвідомленого батьківства, засвоєння ними знань з педагогіки, психології, фізіології, а також умінь і навичок щодо використання цих знань у повсякденному житті [170].
У Північній Ірландії цілеспрямовано формують педагогічну культуру батьків шляхом розробки й впровадження спеціальних програм. Ці програми спрямовані на те, щоб забезпечити потреби сучасної молодої сім'ї, використовуючи науковий підхід у вихованні й навчанні, а також допомагають в установленні взаємозв'язків з усією державною системою виховання, вимагаючи єдності педагогічного впливу батьків, громади, соціальних служб, освітніх та інших організацій. Соціальні служби є тією сполучною ланкою, яка дає відповідь, як і де шукати підтримки в кризових ситуаціях, що виникають у процесі виховання маленької дитини. З цією метою в країні розроблено кілька проектів: "Sure Start", "High Scope", "Downpatrick", "Rural Childcare Project", "Community Development Project"
та ін., спільна ідея яких ґрунтується на системі перевірених і загальноприйнятих цінностей і норм північноірландської сім'ї, направлених на те, щоб навчити батьків основних навичок щодо догляду за своїми дітьми, їх розвитку й навчанню, правильного медико-санітарного обслуговування й харчування, використовувати принципи теорії соціального навчання для зміни небажаної поведінки. Основний принцип зводиться до того, що поведінка дитини може бути пояснена й змінена відповідно до реакції й контролю батьків за нею.
Служби підтримки молодих сімей та раннього дитинства в Північній Ірландії спрямовані на різнобічний розвиток дитини та надання якісних послуг молодим сім'ям з метою створення найкращих умов для повноцінного розвитку дитини з раннього віку.
Аналіз документів дозволяє зробити висновок, що політика держави в цьому напрямку на сучасному етапі націлена на:
* підвищення якості послуг, що надаються;
* створення різноманітних служб та програм з підтримки молодих сімей;
* активізацію залучення батьків до цієї галузі;
* надання більшої автономії освітнім інституціям на місцях та підсилення ролі громад [262].
Відмінною особливістю системи підтримки дітей раннього віку й молодих сімей у Північній Ірландії є те, що практично всі програми, які діють на території країни, не є державними. Вони зазвичай розробляються громадськими організаціями, а держава делегує всі повноваження цим організаціям щодо впровадження програм.
NIPPA (Northern Ireland Pre-School Provision Association) - найбільша громадська організація, яка була заснована в 1965 році. Вона опікується проблемами надання послуг батькам у створенні найбільш сприятливих умов для повноцінного розвитку дитини на різних етапах її життєдіяль