Ви є тут

Контроль громадян над лідерами в теорії демократії Р.Даля.

Автор: 
Скоблик Наталія Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U004608
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ВИНИКНЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ КОНТРОЛЮ ГРОМАДЯН НАД ЛІДЕРАМИ У ПРАЦЯХ Р.ДАЛЯ 1940-х - ПОЧАТКУ 1960-х РОКІВ

2.1. Контекст формування політолоґічних поглядів Р.Даля 1940-х - поч.1960-х рр.
Роберт Даль походив із небагатої сім'ї, яка проживала на Середньому Заході США, що славився популістськими і лівими демократичними традиціями [198, 223]. Він народився 17 грудня 1915 р. у маленькому містечку Інвуд (з населенням менше 1 тисячі чоловік) в Айові, яка була тоді переважно сільськогосподарським штатом. Батько Р. Даля, який працював лікарем у фермерському середовищі, сам був сином північнодакотських фермерів, імміґрантів з Норвегії. Мати Роберта Даля походила з Анґлії та Шотландії. Тому себе він вважав "досить типовою сумішшю з американського тигеля" [154, 43; 155, 68].
Дитячі і юні роки майбутній політолог провів у маленьких містах малозаселених північних територій США, у тому числі на Алясці. Дорослішання у невеликому аляскському містечку Скаґвей глибоко вплинуло на життєві погляди Р.Даля. Важка фізична праця на доках і залізниці впродовж кожного літа поряд з людьми, для яких ця праця була постійною, викликала у нього зацікавлення проблемами робітничого контролю і економічної демократії. Виростаючи у малому містечку, Р.Даль також отримав враження, якими пояснюється його особливий інтерес до проблем розвитку демократії на місцевому рівні і в невеликих країнах [154, 43-44; 155, 68-69].
Все це була перша сукупність життєвих вражень та досвіду, які вплинули на спрямованість науково-дослідницької діяльності Р.Даля. Другою сукупністю життєвих вражень, які сприяли формуванню майбутнього вченого, був, за його визнанням, "гострий політичний та ідеолоґічний конфлікт, характерний для Європи і Сполучених Штатів 1930-х років" [155, 69].
У той час Роберт спочатку був студентом Університету Вашингтона в місті Сіеттл (штат Вашингтон) на північному заході США [154, 44], а потім ? у 1936-40 роках ? він навчався і проходив практику як "студент-докторант" (аспірант) при кафедрі державного управління престижного Йєльського університету (м.Нью-Гейвен, шт.Коннектикут) на північному сході країни [155, 69-70].
"Новий курс" Ф.Д.Рузвельта, цей "широкомасштабний рух з метою подолання великої депресії, полегшення важких соціальних проблем країни і зміни структури вільнореґульованої американської економіки 1920-х рр.", був у тридцятих роках у центрі суперечок: праві називали цю політику "соціалістичною" і руйнівною для "фундаментальних американських свобод", а ліві вказували на збереження капіталістичних інституцій та нерівний розподіл багатства й влади [294, 702]. У той час, згадував Р.Даль, "було неможливо водночас цікавитись політикою і бути осторонь критичних питань політичної ідеолоґії". Політика "нового курсу" завершилась на той час, коли він написав упродовж 1939-40 рр. дисертацію на тему "Соціалістичні проґрами і демократична політика: аналіз", розглянувши різні соціалістичні проґрами та висловивши гіпотезу про "ринковий соціалізм" як демократичну альтернативу системам нереґульованого капіталізму й авторитарного планування. Хоча на межі 1930-40-х рр. багато хто у західному світі (насамперед у Європі) засумнівався у життєздатності демократичних ідеалів і демократичних політичних режимів, але тоді ж зміцніло переконання Р.Даля у тому, що "природа економічного ладу ? капіталістичного, соціалістичного чи будь-якого іншого ? має підпорядковуватись первинним цінностям демократії" [155, 69; 140, 22].
Третя група життєвих вражень, які вплинули на академічну працю вченого, були пов'язані з кількарічною роботою у Вашингтоні, в різних органах федерального уряду. Після перших двох семестрів навчання в рамках "докторської" (аспірантської) програми Йєльського університету Р.Даль працював протягом наступного навчального року (1937-38 рр.) інтерном (практикантом) в Національному управлінні трудових відносин. Переповнений ентузіазму зробити кар'єру управлінця федерального рівня, він після захисту докторської дисертації знову прибув у Вашингтон, щоб працювати в урядових орґанах, які займалися економічною мобілізацією для воєнних потреб. Саме тоді, у 1940-43 рр., Р.Даль здобув практичні знання "про можливості і межі центрального економічного планування у демократичній системі", використані ним для написання, у співавторстві з Ч.Ліндбломом, однієї з перших книг Р.Даля ? "Політика, економіка і добробут", а також ? статті "Наука державного управління: три проблеми" [92; 87]. Однак, до початку 1943 р. Р.Даль також несподівано збагнув, що кар'єра бюрократа йому не до вподоби [154, 44; 155, 69-70].
Четверта група життєвих вражень Р.Даля була пов'язана зі службою в армії у 1943-45 рр. Впродовж осені 1944 р. і зими 1944/45 рр. він, як командир розвідувального взводу, воював у Воґезьких горах, а День перемоги зустрів у австрійських Альпах. Після цього Р.Даль служив у спецпідрозділі з денацифікації німецької банківської системи. Цьому призначенню сприяла, на його погляд, наявність у нього ступеня "доктора філософії з державного управління". Під впливом воєнних вражень Р.Даль не лише відчув ще більшу повагу до простих людей, надзвичайні здібності і якості яких розкривалися під час боїв, а й зробив остаточний життєвий вибір щодо кар'єри ? він усе-таки вирішив стати університетським викладачем і науковцем. Після закінчення війни Р.Даль вважав свій обов'язок виконаним, тим більше що вдома на нього чекали дружина і двоє дітей. Тому наприкінці 1945 р. йому було дозволено повернутися в США [154, 44; 155, 70].
Після повернення у Сполучені Штати Р.Даль відшукав своїх колишніх наукових наставників з Йєльського університету, які й запропонували йому викладацьку посаду. Так, з березня 1946 р. Р.Даль почав працювати викладачем кафедри політології Йєльського університету [208, III].
Обравши кар'єру вченого і викладача у цьому престижному університеті, Р.Даль, за власним визнанням, прийняв одне з найкращих рішень у своєму житті. У будь-якому іншому виді діяльності, за його пере