Ви є тут

Організаційно-методичне забезпечення управління інноваційною діяльністю загальноосвітніх навчальних закладів в умовах великого міста

Автор: 
Малихіна Валентина Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000157
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Модель Організаційно-методичнОГО забезпечення управління загальноосвітніми
навчальними закладами в умовах великого міста
2.1. Концептуальні аспекти організаційно-методичного забезпечення управління
інноваційною діяльністю ЗНЗ в умовах великого міста
Швидкі зміни соціально-економічної ситуації в державі, перехід до ринкових
відносин, прискорені процеси комерціалізації, активізація інноваційної політики
в усіх галузях господарства викликали відповідні зміни і в сфері освіти. ЗНЗ
все більш активно залучаються до інноваційної діяльності, зростає кількість
педагогічних інновацій, які впроваджуються педагогічними працівниками в
навчально-виховну та управлінську діяльність.
Дослідження стану управління цією діяльністю на рівні керівників ЗНЗ,
працівників РМК, керівників районних та шкільних методичних об’єднань, аналіз
бази даних педагогічних інновацій, що здійснювались в ЗНЗ міста Харкова,
засвідчує, що інноваційні процеси мають здебільшого стихійний, некерований
характер: науково обґрунтоване управління цими процесами у ЗНЗ не відповідає
сучасним вимогам. Тому перед нами постала проблема створити систему
організаційно-методичного забезпечення управління інноваційною діяльністю ЗНЗ
науково-методичним центром міського управління освіти, яка б забезпечила
перехід упровадження та застосування інновацій у навчально-виховний процес від
стихійного, ситуативного до системного, науково обґрунтованого, керованого. До
міських органів управління освітою віднесено: управління освіти Харківської
міської ради, міський Науково-методичний центр, управління освіти районних у
місті Харкові рад, районні методичні кабінети.
Однією з основних функцій міського та районних управлінь освіти на сучасному
етапі реформування галузі є формування інноваційної політики на рівні міста
(району), адміністративний контроль, оцінювання результатів впровадження
інновацій з наступним виданням відповідних наказів й розпоряджень.
Роль міського Науково-методичного центру полягає у створені системи
організаційно-методичного забезпечення управління інноваційною діяльністю ЗНЗ;
підготовці освітян до роботи в інноваційному освітньому просторі; координації
діяльності міських, районних органів управління освітою, ЗНЗ, ВНЗ, наукових та
культурних установ з питань інноваційної діяльності; діагностичній та
прогностичній роботі, контролі за результатами інноваційного пошуку. Здійснення
цих функцій має забезпечити створення науково обгрунтованої системи
організаційно-методичного забезпечення управління інноваційною діяльністю ЗНЗ
великого міста з метою прискорення процесів їх входження до інноваційного
середовища, підвищення професіоналізму педагогічних працівників і керівників
ЗНЗ з питань інноваційної діяльності.
Проведене дослідження стану організаційно-методичного забезпечення управління
інноваційною діяльністю ЗНЗ м. Харкова засвідчило необхідність створення моделі
організаційно-методичного забезпечення управління інноваційною діяльністю ЗНЗ в
умовах великого міста.
Розробку моделі ми розпочали після того, як створили в ідеальному варіанті
проект і як виникла потреба в рефлексивному осмисленні запланованого змісту,
форм, засобів, реалізація яких може привести до бажаних результатів.
Модель є специфічною, своєрідною формою і одночасно способом наукового
пізнання, яка виконує у цьому процесі спеціальні функції. Моделлю є будь-яка
система, яка відтворює реально існуючу і знаходиться в певних відносинах з
іншою системою, тобто оригіналом. При розробці моделі ми дотримувались певних
умов:
* між моделлю та оригіналом має бути подібність, форма якої чітко визначена і
зафіксована (умова відбиття або уточненої аналогії).
* модель у процесі наукового пізнання виступає заміщувачем об’єкту, який
вивчається (умова репрезентації).
* вивчення моделі дозволяє отримати інформацію про оригінал (умова
екстраполяції) [228].
Згідно із загальноприйнятою класифікацією, в основі якої лежать ознаки: спосіб
або форма репрезентації та ступінь подібності моделі об’єкту, який вона
відтворює, моделі поділяються на матеріальні та уявні [227]. До матеріальних
дослідники відносять моделі, сконструйовані людиною штучно або взяті з
оточуючого світу як зразок. При цьому відношення моделі до об’єкту, як і всі
зміни в них, існують об’єктивно, незалежно від свідомості людини. Від
дослідника залежить лише вибір відповідної моделі, знання умов подібності та
використання цих знань під час вибору моделі. Другий тип моделей, уявні,
відрізняються тим, що вони конструюються лише в уяві дослідника і виконують
функції ідеальних, уявних конструкцій. Тому оперування уявними моделями має
форму уявного експерименту, а самі моделі є уявним знаряддям і способом.
Різниця між матеріальними та уявними моделями має виключно гносеологічний
характер і пов’язана з тим, чи є моделі матеріальними аналогами явищ, які
вивчаються, чи уявляють собою уявні образи останніх. Розроблену нами модель за
наведеними ознаками можна віднести до матеріальних.
Побудова моделі організаційно-методичного забезпечення управління інноваційною
діяльністю ЗНЗ здійснювалась на основі аналізу й узагальнення наукових
досліджень з проблеми управління інноваційною діяльністю ЗНЗ та практичного
досвіду роботи автора. Нами враховано результати наукових досліджень
І.М.Богданової [13], Л.М.Ващенко [24], Л.І.Даниленко [35; 36], Л.М.Калініном
[60], Л.М.Карамушки [66], В.І.Маслова [117], В.Ф.Паламарчук [141],
М.М.Поташника [174], В.С.Пікельної [151; 155; 156], В.О.Тюріної [209] та ін. з
основних аспектів управління ЗНЗ у сучасних умовах. Оригінальні моделі
упр