Ви є тут

Формування комплексу продажів на підприємствах харчової промисловості.

Автор: 
Федорова Юлія Костянтинівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000310
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ПРОДАЖІВ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
2.1. Дослідження стану і тенденцій розвитку ринку продовольчих товарів України
Продовольчі товари займають важливе місце в загальній сукупності товарів, тому
що задовольняють фізіологічні потреби людини. Харчова промисловість як галузь,
що виробляє продовольчі товари, забезпечує населення необхідними продуктами
харчування, завдяки чому підтримується його життєдіяльність, здоров'я і
працездатність. Вона забезпечує продовольчу безпеку країни, стабілізує ситуацію
на споживчому ринку, збільшує надходження в бюджет, а також багато в чому
формує соціальний стан суспільства, впливає на добробут і настрій людей. Тим
самим харчова промисловість має не лише економічне, але й велике соціальне
значення та є стратегічною галуззю народного господарства України.
Продовольчі товари в Україні випускають більш 22 тис. підприємств різних форм
власності, на яких працюють більше мільйона чоловік. За оцінкою Державного
департаменту продовольства вони складають чверть усіх підприємств країни.
Харчова промисловість України включає 25 підгалузей, а номенклатура її
продукції перевищує 3 тис. найменувань [13].
Економічна криза, що охопила Україну на початку 90-х років, відбилася на роботі
підприємств усіх галузей промисловості, у тому числі і харчовій. Унаслідок
реформування економічного і політичного життя країни, були зруйновані
господарські зв'язки між регіонами, зменшилися обсяги продукції, що
випускається, знизилася її якість і, відповідно, конкурентоспроможність на
вітчизняному і світовому ринках. Низька купівельна спроможність населення і
наповнення ринку імпортними продовольчими товарами привели до зниження обсягів
реалізації вітчизняних продуктів, появі зайвих запасів готової продукції на
складах підприємств, надлишку їхніх виробничих потужностей і погіршенню
фінансово-економічного положення.
Однак, харчова промисловість – одна з перших серед інших галузей змогла
пристосуватися до ринкових умов господарювання, перебороти наслідки кризи і,
починаючи з 1999 року, досягти позитивних результатів своєї діяльності. За
даними 1999 року харчова промисловість займала 3-тє місце в структурі
промислового виробництва України (після чорної металургії й електроенергетики).
Але вже в 2000 р. харчова галузь за обсягами продукції, що випускається, вийшла
на другі позиції, уступаючи лише чорній металургії [60]. Галузева структура
промисловості з 1990 до 2003 року в Україні показана в табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Виробництво товарів основних галузей промисловості в Україні
(у відсотках до загального обсягу) [109, 146, 150]
Найменування
галузі
1990
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
Всього,
у т.ч. у галузях
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
100
Електроенергетика
3,2
11,5
11,0
12,6
12,6
16,5
16,2
12,1
14,1
13,2
11,3
Паливна промисловість
5,7
11,2
13,2
12,1
11,1
11,6
11,2
10,1
5,5
5,7
9,5
Металургія
12,1
21,2
23,4
23,0
24,2
24,5
26,0
29,8
20,6
20,5
21,8
Хімічна і нафтохімічна промисловість
5,5
6,4
7,0
6,7
5,9
5,7
5,4
5,9
6,9
6,6
6,8
Машинобудування і металообробка
30,5
16,9
16,0
14,9
15,8
15,1
14,1
13,4
11,5
12,1
13,1
Деревообробна і целюлозно-паперова промисловість
2,9
2,4
2,2
2,2
2,0
1,7
2,2
2,4
3,6
3,7
3,9
Промисловість будівельних матеріалів
3,4
4,0
3,9
3,3
3,3
3,3
3,1
2,7
3,1
3,1
2,9
Легка промисловість
10,8
4,4
2,8
2,1
1,8
1,5
1,6
1,6
1,6
1,6
1,3
Харчова промисловість
18,6
17,1
15,1
16,3
16,9
14,9
15,1
16,8
19,1
19,1
18,5
Інші галузі
7,3
4,9
5,4
6,8
6,4
5,2
5,1
5,2
10,9
10,4
9,0
Дані табл. 2.1 свідчать про те, що частка харчової промисловості в галузевій
структурі України за п'ять років (з 1990 до 1995 р.) знизилася на 3,6 %. У цей
період таке положення було характерно для більшості галузей через складну
економічну ситуацію в країні. З 1996 року простежується тенденція збільшення
обсягів виробництва в харчовій промисловості. У 2000 році в порівнянні з 1995-м
харчова промисловість збільшила випуск продукції більш ніж на 11 %, а в
порівнянні з 1999-м – на 26 % [60]. І харчова промисловість продовжує
нарощувати обсяги виробництва: у 2001 році в порівнянні з 2000 роком зростання
виробництва товарів склало 18%, у 2002 році в порівнянні з 2001 роком – 6%. Її
питома вага в структурі промислового виробництва в 2002 році склала 18%, а за
обсягом продукції, що випускається, у грошовому вираженні вона уступає лише
чорній металургії [28].
За питомою вагою в загальному обсязі виробництва в країні харчова промисловість
стабільно займає другі позиції [123]. У 2004 році обсяги її виробництва зросли
на 12,4%, подібна тенденція простежується практично у всіх її підгалузях.
Зокрема, відбулося нарощування обсягів виробництва молочної продукції (на
20,7%), круп та борошна (на 15,9%), напоїв (на 15,7%), а також м'ясних (на
15,3%), тютюнових (на 15,0%) та кондитерських (на 12,5%) виробів [147].
Протягом останніх років українськими виробниками продовольчих товарів була
переборена сформована в країні кризова ситуація. Чистий дохід (виручка) від
реалізації продукції підприємств харчової промисловості у 2002 році становив
близько 43 млрд. грн., фінансовий результат від виробничої діяльності до
оподаткування досяг майже 720 млн. грн., а чистий прибуток, що одержали
підприємства галузі, – 85,4 млн. грн. Але поряд з цим багато підприємств галузі
виявилося збитковими на загальну суму понад 35 млн. грн. [139]. В основному це
стосувалося державних підприємств, які через нестачу сировинних ресурсів та
фінансові труднощі не змогли забезпечити належне функціонування та витримувати
конку