Ви є тут

Маркетинг послуг на ринку складно-технічних товарів

Автор: 
Ткаченко Ганна Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U000599
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ СИСТЕМИ МАРКЕТИНГУ ПОСЛУГ НА РИНКУ СКЛАДНО-ТЕХНІЧНИХ ТОВАРІВ
2.1 Аналіз розвитку послуг на ринку складно-технічних товарів
Розвиток ринку товарів складно-технічного призначення сприяє розвитку ринку
послуг. Як вже відзначалося раніше, «економіка товарів» поступово
трансформується в «економіку послуг». Для підтвердження цієї тези зупинимося на
аналізі динаміки розвитку сфери послуг в Україні і в Донецькій області.
Статистичні дані діяльності підприємств сфери послуг в Україні свідчать про
стабільне зростання обсягу наданих послуг: у 2003 році він склав 119,7%
порівняно з обсягом 2002 року, тоді як за цей же період обсяг реалізованих
послуг склав 120,9%. При цьому середня чисельність працівників, зайнятих у
сфері послуг, зросла на 3,93% (табл.2.1).
Приблизно та сама тенденція спостерігається і в Донецькій області. Так,
порівняно з 2002 роком, у 2003 році обсяг наданих послуг склав тут 118,6%;
обсяг реалізованих послуг за цей же період зріс на 20,1%, а чисельність
працівників, зайнятих у сфері послуг, досягла 98%. Як бачимо, розвиток сфери
послуг у Донецькій області характеризується чітко вираженою пропорційністю, що
підтверджується темпами росту даної сфери.
Дані табл.2.1 відображають загальну тенденцію розвитку як промислових, так і
споживчих послуг.
Статистичні показники табл. 2.2 свідчать, що в 2003 році в Україні частка
споживчих послуг у загальному їх обсязі складала 28,9%, а в Донецькій області –
29,9%. При цьому обсяги послуг, наданих населенню, мають стійку тенденцію до
зростання: у 2003 році порівняно з 2002 роком в цілому по Україні вони склали
120,4%, а в Донецькій області темпи зростання досягли 31,%. Зростання
відбувалося за рахунок збільшення частки реалізації послуг населенню – ця
частка в межах України збільшується в середньому на 1% щорічно.
Таблиця 2.1
Діяльність підприємств сфери послуг у регіонах [ 94, с.319-320; 95, с.306-307]
Регіон
Обсяг наданих послуг, млн.грн.
Обсяг реалізованих послуг, млн.грн.
Середньосписочна чисельність штатних працівників, тис.чол.
2001
2002
2003
2003/
2002,
в %
2001
2002
2003
2003/
2002,
в %
На 01.01.
2003
На 01.01.
2004
2003/
2002,
Україна
37822
46400,5
55575,7
119,77
40166,9
46971,0
56790,6
120,91
1832
1904
103,93
Дніпропет-ровська обл.
2262,5
3299,9
3651,3
110,65
2346,6
2972,6
3327,2
111,93
125
139
111,20
Донецька обл.
3213,1
3448,4
4089,0
118,58
3008,4
3121,6
3747,4
120,05
198
194
97,98
Луганська обл.
1056,1
1333,4
1455,8
109,18
930,7
1071,3
1184,1
110,53
85
80
94,12
Запорізька обл.
994,7
1179,1
1314,4
111,47
978,8
1177,3
1330,3
113,00
79
84
106,33
Можна побачити стійке зростання споживання послуг і в розрахунку на одну
людину: в Україні – на 21,3%, а в Донецькій області – на 33,5% порівняно з 2002
роком.
Якщо розглядати обсяги послуг за видами економічної діяльності (табл.2.3), то
можна констатувати зростання, причому як в абсолютних, так і в відносних
показниках. Так, обсяг реалізованих послуг населенню з ремонту предметів
особистого користування й побуту порівняно з 2002 роком збільшився в 2003 році
на 4%, а частка послуг, реалізованих населенню, за даним показником знизилася
майже на 13%.
Що стосується технічного обслуговування та ремонту офісної і комп'ютерної
техніки, то обсяг цих реалізованих послуг збільшився порівняно з 2002 роком на
25,0%, а частка послуг, реалізованих населенню, збільшилася на 3,%, що свідчить
про зростання активності населення у сфері споживання цього виду послуг.
Тенденції зміни структури надання послуг свідчать про зростання як ремонту
предметів особистого користування, так і технічного обслуговування та ремонту
комп’ютерної техніки. Таким чином, аналіз даних щодо обсягів реалізованих
послуг населенню свідчать про неухильне зростання споживання послуг, що
супроводжують такі складно-технічні товари, як побутова й комп'ютерна техніка.
Це викликане поширенням попиту на побутову й комп'ютерну техніку в домашньому
господарстві. Відповідно до цієї тенденції відбувається насичення ринку
складно-технічними виробами, а це, у свою чергу, зумовлює зміну ринкових
пріоритетів: від товарної пропозиції до посилення пропозиції послуг, що
супроводжують дану групу товарів. Не випадково М.Дубініна відзначає: «Ринок
складної побутової техніки прийнято вважати насиченим ринком, на якому
завершився період переваги попиту над пропозиціями продукції ряду галузей
промисловості.
Таблиця 2.2
Обсяг послуг, наданих населенню, у регіонах [94, с.320; 95, с.306]
Регіон
Обсяг послуг, реалізованих населенню, млн.грн.
Частка послуг, реалізованих населенню, в загальному обсязі реалізованих послуг,
%
Обсяг реалізованих послуг у розрахунку на одну особу, грн.
2001
2002
2003
2003/
2002,
в %
2001
2002
2003
2001
2002
2003
2002/
2001,
Україна
11311,7
13589,6
16370,5
120,46
28,2
28,9
228,8
232
282
342
121,28
Дніпропетровська обл.
1011,8
955,6
1174,2
122,88
43,1
32,1
35,3
282
269
334
124,16
Донецька обл.
763,7
932,8
1228,7
131,72
25,4
29,9
32,8
157
194
259
133,50
Луганська обл.
265,3
326,1
407,1
124,84
28,5
30,4
34,4
103
129
164
127,13
Запорізька обл.
454,8
530,0
615,4
116,11
46,5
45,0
46,3
235
276
324
117,39
Таблиця 2.3
Обсяги послуг за видами економічної діяльності [ 94, с.321; 95, с.308-309].
Найме
нування послуг
Обсяг наданих послуг, млн.грн.
Обсяг реалізованих послуг, млн.грн.
Обсяг реалізованих послуг населенню, млн.грн.
Доля послуг, реалізованих населенню в загальному обсязі, %
2001
2002
2003
2003/
02, в %
2001
2002
2003
2003/
02, в %
2001
2002