Ви є тут

Теоретико-методичні основи формування знань про фізичне здоров'я в системі фізичного виховання у старшокласників

Автор: 
Долбишева Ніна Григорівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000893
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Вибір методів дослідження визначався з урахуванням поставлених завдань та вимог
до проведення педагогічного дослідження: ми використовували три групи методів:
теоретичного рівня (метод теоретичного вивчення й аналізу науково-методичної
літератури, метод аналізу документальних матеріалів);
методи практичного рівня (соціологічні методи, інформаційний метод, метод
контрольного тестування знань, метод педагогічного тестування фізичних
здібностей, метод функціональних проб, метод реєстрації рухової активності,
метод педагогічного спостереження та педагогічний експеримент);
методи математичної статистики.
Експериментальне дослідження за темою дисертаційної роботи здійснювалося
відповідно до педагогічних принципів теорії і методики фізичного виховання,
основ наукових досліджень, інформаційно-технічного забезпечення та
метрологічних основ контролю у фізичному вихованні.
Метод теоретичного вивчення й аналізу науково-методичних джерел
У процесі роботи науково-методична література вивчалась і аналізувалася за
такими напрямками: місце і значення фізичної культури в житті дітей старшого
шкільного віку [1, 59, 85, 97, 140, 200]; вікові особливості дітей старшого
шкільного віку [4, 29, 41, 60, 74, 179]; особливості тестування та контролю за
фізичним здоров’ям [8, 11, 40, 89, 139, 149, 161]; характеристика формування
знань з фізичної культури, методики викладання теоретичного матеріалу [10, 62,
76, 81, 172, 199]; мотивація до занять фізичною культурою і спортом [6, 20, 72,
86, 129, 212]; особливості організації і проведення самостійних занять з
фізичної культури [67, 68, 145, 170, 175].
2.1.2. Метод аналізу документальних матеріалів
У ході роботи було проаналізовано: Закон України “Про фізичну культуру та
спорт” (1993) [64], Цільову комплексну програму “Фізичне виховання – здоров’я
нації” (1998) [188], “Державні тести і нормативи оцінки фізичної
підготовленості населення України” (1996) [40], Постанову Кабінету Міністрів
України “Про загальну середню освіту” [135], програму для загальноосвітніх
навчальних закладів “Фізична культура 1–11 класи” (1998) [139], програму з
фізичної культури 1-11 класів “Основи здоров’я і фізична культура” (2001)
[140], регіональну програму “Основи здоров’я і фізична культура” (2002) [141].
Методи соціологічного дослідження
Анкетування – метод одержання інформації за допомогою письмових відповідей
респондентів на систему питань анкети [142].
Анкетування здійснювалось на підставі відкритих та закритих питань. Анкетне
опитування учнів 10–11 класів проводилось для оцінки рівня знань у галузі
фізичної культури, для визначення місця та значення фізичної культури в житті
юнаків і дівчат 15-17 років (додаток А). Опитування викладачів фізичної
культури загальноосвітніх шкіл – з метою одержання інформації про особливості
методики викладання теоретичного матеріалу в системі уроків відповідно до
програми (додаток Б). Для оцінки результатів анкетування використовувався метод
ранжування результатів [142].
Контрольне анкетування експериментальних класів дало можливість визначити
ефективність розробленої методики формування знань про фізичне здоров’я
(додаток В).
Інформаційний метод
Інформаційний метод, спрямований на формування загальних та спеціальних
(психолого-педагогічних, медико-біологічних і методичних з фізичної культури)
знань теоретичного, методичного і практичного рівня в системі шкільної освіти
старшокласників. За допомогою цього методу відбувається повідомлення основних
понять, компонентів, методів оцінки фізичного здоров’я [76, 99].
Інформаційний метод, в залежності від його використання, поділяється на
інформаційно-рецептивний для викладення теоретико-методичного матеріалу і
дослідницький для організації творчої діяльності в процесі практичних занять та
під час виконання самостійних робіт зі спеціального курсу “Фізичне здоров’я”.
Метод контрольного тестування знань
Контрольне тестування виступає як метод підсумкового контролю за
теоретико-методичними знаннями з питань фізичного здоров’я у старшокласників
[189].

2.1.6. Метод педагогічного тестування фізичних здібностей
Педагогічне тестування – метод виконання конкретної вправи для визначення рівня
розвитку фізичних здібностей [89]. Підбір рухових тестів здійснювався з
урахуванням обов’язкових навчальних нормативів з фізичної культури та державних
тестів оцінки рівня фізичної підготовленості населення України [40, 139].
Тестування проводилося на початку та наприкінці навчального року.
Нами було використано контрольні тести для оцінювання:
рівня розвитку швидкісних здібностей – біг 30 м (юн., дів.), за с;
рівня розвитку витривалості – біг 2000 м (юн., дів.), за хв;
спритності – човниковий біг 4х9 м (юн., дів.), за с;
рівня розвитку гнучкості – нахил тулуба вперед з положення сидячи (юн., дів.),
у см;
рівня розвитку силових здібностей – підтягування у висі (юн.) та підтягування у
висі лежачи на низькій перекладині висотою 90 см (дів.), кількість разів;
рівня розвитку швидкісно-силових здібностей – стрибок у довжину з місця (юн.,
дів.), у см.
2.1.7. Методи функціональних проб
Функціональна проба – метод оцінювання функціональних можливостей систем
організму людини [161].
Оцінювання функціональних можливостей серцево-судинної системи організму
здійснювалось через визначення “подвійного добутку” (індексу Робінсона) [78]:
І Робінсона = (умв. од.) (2.1.)
Оцінювання функціональних можливостей дихальної системи організму – за життєвим
індексом (ЖІ) [78]:
ЖІ = (мл/кг) (2.2)
Життєва ємність легень (ЖЄЛ) визначалася за допомогою спірометра. Виконувалися
два