Ви є тут

Організація профільного навчання в загальноосвітній школі в умовах регіону

Автор: 
Вольянська Світлана Євгенівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U000982
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
В ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ
2.1. Науково-методичне забезпечення організації профільного навчання в
загальноосвітній школі
Організація профільного навчання в загальноосвітній школі здійснюється у
контексті послідовного реформування і модернізації вітчизняної системи освіти
та українського суспільства в цілому. Однією з об’єктивних педагогічних умов
ефективної організації профільного навчання є, як свідчить проведене
дослідження, науково-методичне забезпечення навчально-виховного процесу. У
даному підрозділі здійснемо узагальнення регіонального досвіду
науково-методичного забезпечення організації профільного навчання в
загальноосвітній школі: інформування всіх учасників навчально-виховного процесу
щодо законодавчо-правової бази організації профільного навчання; особливості
розробки положень та внесення відповідних змін до статутів навчальних закладів;
узгодженого вибору навчальних планів, відповідних профілів; здійснення
допрофільної підготовки в основній ланці загальноосвітньої школи.
Науково-методичне забезпечення навчально-виховного процесу передбачає створення
умов для ознайомлення та засвоєння всіма учасниками навчально-виховного процесу
законодавчо-правових документів щодо організації профільного навчання. Для
цього в регіоні діє чітка схема інформування загальноосвітніх шкіл (схема 2.1,
с. 75).
Дослідження показало, що приведення до чинного законодавства
нормативно-правової бази в практиці організації профільного навчання в
загальноосвітній школі на рівні регіону передбачає: розробку нормативних
документів Головним управлінням освіти і науки Харківської обласної державної
адміністрації, внесення відповідних змін до статутів загальноосвітніх шкіл,
формування нормативного статусу профільних класів (або в їх межах – профільних
груп) на внутрішньо- та зовнішньошкільному рівнях з урахуванням
інфраструктури населених пунктів регіону та наявного попиту на ринку праці,
відповідних перспектив професій.

Схема 2.1
Інформування загальноосвітніх шкіл
щодо організації профільного навчання у старшій ланці
З метою створення неперервної системи спеціалізованої підготовки, орієнтованої
на індивідуальну освітню траєкторію учнів, вибір галузі професійної діяльності
та соціальний захист молоді, у Харківському регіоні розроблено перспективний
поетапний план переходу загальноосвітніх шкіл на профільне навчання упродовж
2003-2007 рр. [43, 44]. Під час розробки даного плану було враховано
особливості розвитку освітньо-наукової галузі в регіоні, наявний
науково-методичний, матеріальний і кадровий потенціал, збережено наступність
ланок на всіх рівнях навчально-виховного процесу.
Перехід загальноосвітніх шкіл Харківської області на профільне навчання в
старшій ланці здійснюється послідовно у три етапи.
На першому етапі (лютий-серпень 2003 р.) реалізовано такі завдання. Проведено
ряд організаційно-методичних заходів щодо забезпечення профілізації старшої
ланки загальноосвітньої школи. Так, Головним управлінням освіти і науки
Харківської обласної державної адміністрації (далі – ГУОН), Харківським
науково-методичним інститутом безперервної освіти (далі – ХОНМІБО), районними і
міськими відділами (управліннями) освіти для ознайомлення, вивчення й
запровадження в освітню практику основних положень Національної доктрини
розвитку освіти в Україні, Концепції профільного навчання в старшій школі та
інших документів організовано науково-практичні семінари для керівників шкіл,
учителів. Зокрема, постійно діє семінар для завідувачів та методистів районних
і міських методичних кабінетів “Інноваційні та новаторські форми роботи з
педагогічними кадрами в сільській місцевості”, “Шляхи впровадження безперервної
правової освіти у загальноосвітніх навчальних закладах області”,
“Моніторинговий, науково-методичний і організаційний супровід процесу
модернізації системи загальної середньої освіти в Україні”, “Шляхи активізації
учнів щодо професійного самовизначення в умовах загальноосвітніх навчальних
закладів”, проблеми профільного навчання обговорювалися на засіданнях круглих
столів Всеукраїнського семінару (“Проблеми інтеграції шкільної та позашкільної
освіти в умовах профілізації навчання”, “Дистанційне навчання як модель
профільного навчання”, “Профільне навчання та зовнішнє стандартизоване
тестування”, “Проблеми фінансування переходу на профільне навчання” та ін.),
проведені наради та співбесіди з керівниками загальноосвітніх шкіл з метою
ознайомлення з Регіональним перспективним планом переходу на 12-річний термін
навчання та планом заходів, спрямованих на профілізацію старшої ланки. Тематика
серпневих педагогічних конференцій, нарад, педагогічних рад та батьківських
зборів в районах міста й області також передбачає вивчення та аналіз конкретних
особливостей реалізації концептуальних основ профільного навчання в
загальноосвітній школі. Також проводяться: інструктивно-методичний семінар
“Формування варіативної складової робочого навчального плану”, практичний
семінар “Психологічний супровід профільного навчання”, Інтернет-конференції.
Регіональними планами науково-методичних та педагогічних заходів передбачено
науково-практичні семінари при районних педагогічних центрах викладачами кафедр
ХОНМІБО: “Особливості викладання навчального матеріалу курсу “Практичне право”,
“Методика використання математичних задач підвищеної складності в процесі
профільного навчання учнів”, “Актуальні питання соціально-економічного розвитку
України”. Центром експертизи та моніторингу ХОНМІБО здійснюються методичні