Ви є тут

Фінансове управління вищими навчальними закладами І-ІІ рівня акредитації

Автор: 
Яришко Олена Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U001766
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Удосконалення механізму фінансового управління вищим навчальним закладом
Навчальний заклад як складна соціально-економічна система
відкритого типу
Так як фінансова стратегія є невід’ємною частиною загальної стратегії, то
необхідно більш детально розглянути основні категорії теорії стратегічного
управління.
До основних категорій теорії стратегічного управління належать: закони
управління; принципи управління; цілі стратегічного управління; стратегії;
політика; методи; методики, технології; структура управління. Управління
освітою належить до соціального управління. Якщо у загальній теорії
стратегічного управління категорії чітко визначені, то відносно стратегічного
управління навчального закладу вони фактично не мають чіткого визначення та
пристосування, але вони так чи інакше мають вплив на навчальний заклад як на
відкриту систему. Для того, щоб чіткіше проаналізувати ці категорії та
визначити їх взаємозв’язок, розглянемо навчальний заклад як відкриту систему,
що має вхід та вихід. По-перше, навчальний заклад це формальна складна
організація яка має статус юридичної особи, на вході є матеріальні, фінансові,
трудові, інформаційні та інші ресурси, на виході – продукція у вигляді освітніх
послуг, доход та велика соціальна відповідальність. Вона також складається з
керуючої та керованої підсистем. До керуючої системи зараховують ті складові
елементи, які забезпечують процес управління, тобто це функції менеджменту,
методи менеджменту, управлінські рішення. До керованої системи входять
елементи, які забезпечують процес всіх видів діяльності [66]. Таким чином,
навчальний заклад (як відкриту систему) можна зобразити як графічну модель
(рис.2.1):
ВХІД
викладацький потенціал, матеріальні, фінансові, інформаційні та інші ресурси

ОРГАНІЗАЦІЯ (навчальний заклад)

ВИХІД
освітні послуги, доход, соціальна відповідальність
Рис. 2.1. Графічна модель навчального закладу як організації
Виходячи з того, що навчальний заклад – відкрита система, на неї діють фактори
зовнішнього середовища і, перш за все, законодавча база, згідно з якою метою
освіти є різнобічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності
суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання
високих моральних якостей, формування громадян, здатних до світового
суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого,
культурного потенціалу народу, підвищення його освітнього рівня, забезпечення
народного господарства кваліфікованими фахівцями. Оскільки будь-який навчальний
заклад діє відповідно до законодавчої бази, то це буде місія (головна мета).
Вона відображає: зміст основної діяльності; принципи відносин із зовнішнім
середовищем; культуру, цінності організації[142]. Згідно з обраною місією
розробляються цілі організації. Цей процес має назву цілеутворення, або
цілепокладання, декомпозиція мети [142].
При формуванні системи цілей слід пам’ятати, що вони мають відповідати таким
основним вимогам: бути конкретними, результати їх здійснення повинні
вимірюватись; мати чітко визначений горизонт планування (згідно з ним
розрізняють довгострокові, фактичні та оперативні цілі); бути досяжними
(встановлення цілей, які не забезпечують ресурсом організації або здійснення
яких не відповідає зовнішнім умовам, може призвести до катастрофічних
наслідків).
Цілі мають бути побудовані на принципах взаємного доповнення. Вони можуть бути
короткостроковими та довгостроковими. Довгострокові цілі необхідні для
планування виробничих показників на 5 та більше років уперед, розробки
управлінських рішень, спрямованих на перспективу. Короткострокові цілі
скеровують напрями діяльності організації на отримання певних результатів
найближчим часом.
Відомі фахівці стратегічного управління А. Томсон та А. Стрікленд [137]
вважають, що визначення цілей необхідне для встановлення певного результату,
який менеджери вважають найбільш важливими для досягнення успіху організації.
На їх думку, найбільш привабливими для досягнення успіху є цілі стратегічні та
фінансові. Фінансові цілі – цілі, яких організація має досягти у фінансовій
сфері. Стратегічні цілі необхідно фокусувати на конкуренції та створенні
сильних конкурентних позицій у будь-якій сфері діяльності. Різновиди цих цілей,
пристосовані до навчального закладу, наведені в табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Різновиди цілей навчального закладу відповідно до певних завдань
Фінансові цілі
Стратегічні цілі
Більш швидке зростання доходів від усіх видів діяльності
Збільшення частки ринку
Більш швидке зростання грошових надходжень від освітньої діяльності
Підвищення якості освітніх послуг
Збільшення прибутку на вкладений капітал
Розширення та покращення номенклатури освітніх послуг
Встановлення оптимальних цін на освітні послуги
Зниження витрат виробництва порівняно з основними конкурентами
Збільшення прибутку грошових коштів
Збільшення можливостей зростання
Визнання стійкого фінансового становища навчального закладу
Повне задоволення потреб клієнтів
Більш диверсифікована база отримання прибутку
Підвищення репутації навчального закладу
Стабільний доход у періоди економічних спадів
Визнання навчального закладу лідером у галузі освітніх технологій та /або
інновацій
Максимізація доходу
Підвищення конкурентоспроможності за межами регіону
Забезпечення інвестиційної привабливості
Збільшення навчання “на замовлення”
У процесі визначення цілей постає проблема вибору серед них пріоритетних. Хоча
і фінансовим, і стратегічним належить найвищий пріоритет (досягнення ключових
результатів), труднощі виникають тоді, коли необх