Ви є тут

Інформація з обмеженим доступом як об'єкт цивільних прав

Автор: 
Кулініч Ольга Олексіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U002424
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЦИВІЛЬНО-ПРАВОВИЙ РЕЖИМ
ІНФОРМАЦІЇ З ОБМЕЖЕНИМ ДОСТУПОМ
2.1. Інформація з обмеженим доступом: поняття, ознаки, класифікація
Чинне законодавство України не містить критеріїв, що дозволяють однозначно
кваліфікувати ті чи інші відомості, які мають конфіденційний характер.
Розглядаючи інформацію з обмеженим доступом як вид інформації, виходимо з того,
що такі відомості в повному обсязі мають властивості інформації як субстанції,
як соціального і правового явища.
Інформація з обмеженим доступом – це відомі тільки визначеному колу осіб
відомості, дані і знання, що мають особливу цінність, щодо яких уживаються
заходи, спрямовані на обмеження вільного доступу третіх осіб, поширення яких
може заподіяти істотну шкоду зацікавленим особам.
Відповідно до Закону України „Про інформацію”, інформація з обмеженим доступом
за своїм правовим режимом поділяється на конфіденційну і таємну.
Конфіденційна інформація – це відомості, які перебувають у володінні,
користуванні або розпорядженні окремих фізичних чи юридичних осіб і поширюються
за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов.
Стосовно інформації, що є власністю держави і перебуває в користуванні органів
державної влади чи органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та
організацій усіх форм власності, з метою її збереження може бути відповідно до
закону встановлено обмежений доступ – надано статус конфіденційної. Порядок
обліку, зберігання і використання документів та інших носіїв інформації, що
містять зазначену інформацію, визначається Кабінетом Міністрів України.
Законодавством установлено обмеження щодо віднесення інформації до
конфіденційної, що є власністю держави і перебуває в користуванні органів
державної влади чи органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та
організацій усіх форм власності, а саме: про стан довкілля, якість харчових
продуктів і предметів побуту; про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища
та інші надзвичайні події, які сталися або можуть статися і загрожують безпеці
громадян; про стан здоров’я населення, його життєвий рівень, включаючи
харчування, одяг, житло, медичне обслуговування та соціальне забезпечення, а
також про соціально-демографічні показники, стан правопорядку, освіти і
культури населення; стосовно стану справ із правами і свободами людини і
громадянина, а також фактів їх порушень; про незаконні дії органів державної
влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб; інша
інформація, доступ до якої відповідно до законів України та міжнародних
договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, не може
бути обмеженим.
Фізичні особи, юридичні особи, які володіють інформацією професійного,
ділового, виробничого, банківського, комерційного та іншого характеру,
одержаною на власні кошти, або такою, яка є предметом їх інтересу і не порушує
передбаченої законом таємниці, самостійно визначають режим доступу до неї,
включаючи належність її до категорії конфіденційної та встановлюють для неї
систему (способи) захисту.
Виняток становить інформація комерційного та банківського характеру, а також
інформація, правовий режим якої встановлено Верховною Радою України за поданням
Кабінету Міністрів України (з питань статистики, екології, банківських
операцій, податків тощо), та інформація, приховування якої являє загрозу життю
і здоров’ю людей.
До таємної інформації належить інформація, що містить відомості, які становлять
державну та іншу передбачену законом таємницю, розголошення якої завдає шкоди
особі, суспільству і державі.
Віднесення інформації до категорії таємних відомостей, які становлять державну
таємницю, доступ до неї громадян здійснюється відповідно до порядку,
встановленого чинним законодавством.
Порядок обороту таємної інформації та її захисту визначається відповідними
державними органами за умови додержання вимог, встановлених Законом України
„Про інформацію”.
Порядок і терміни оприлюднення таємної інформації визначаються відповідним
законом.
Інформація з обмеженим доступом може бути поширена без згоди її власника, якщо
ця інформація має важливе значення для суспільства, тобто якщо вона є предметом
громадського інтересу і якщо право громадськості знати цю інформацію переважає
право власника на її захист.
У рамках дисертаційного дослідження становить інтерес поняття „конфіденційна
інформація”.
При розгляді даного питання необхідно визначити поняття „конфіденційна
інформація”. Лексичним значенням слова „конфіденційний” є таке поняття: „який
не підлягає розголосу, довірчий, таємний” [164] [116 [164] Словник української
мови в 11 т. – Т. IV (І – М). – К.: Наукова думка, 1973. – С. 273.]. На наш
погляд, конфіденційною інформацією може бути будь-яка інформація з обмеженим
доступом, не віднесена чинним законодавством до державної таємниці.
Конфіденційна інформація як вид інформації з обмеженим доступом, у свою чергу,
поєднує кілька груп відомостей з обмеженим доступом, які будуть визначені у
подальшому дослідженні.
Інформація з обмеженим доступом зокрема включає в Україні: інформацію, що
охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх
відносин, державної безпеки і охорони правопорядку, розголошення якої може
завдати шкоди національній безпеці України, та які визнані державною таємницею
і підлягають охороні державою, а також інформацію, яка не підлягає оприлюдненню
та поширенню в засобах масової інформації згідно з чинним законодавством.
Запровадження обмежень на поширення та доступ до конкретної інформації з
обмеженим доступом здійснюється шляхом надання документам та іншим матеріальним
носіям інформації з обмеженим до