Ви є тут

Між предметні зв'язки природничо - математичних і спеціальних дисциплін у підготовці вчителя фізики.

Автор: 
Рибак Світлана Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003018
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
РЕАЛІЗАЦІЯ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ ПРИРОДНИЧО-
МАТЕМАТИЧНИХ І СПЕЦІАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН У
ПІДГОТОВЦІ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИКИ
Модель МПЗ у підготовці вчителя фізики
В умовах реформування вищої освіти, у процесі якої переосмислюється традиційна
система освіти, вивчення стану досліджуваної проблеми показало наявність низки
суперечностей між інтенсивним розвитком інтеграційних процесів у науці,
техніці, зростанням вимог до особистості вчителя й рівнем відображення цих
процесів у змісті професійної підготовки вчителя фізики, що зумовлює
необхідність їх вирішення.
Основними державними документами, що визначають соціально-педагогічний аспект
(цілі, завдання, принципи) підготовки вчителя, зокрема і вчителя фізики, є:
державна програма “Освіта: Україна ХХІ століття” [65], “Національна доктрина
розвитку освіти” [146], державна програма “Вчитель” [66], державний стандарт
базової і повної середньої освіти [67], галузеві стандарти вищої освіти [57].
Серед науковців, які вивчають теоретичні проблеми підготовки і формування
особистості вчителя, треба відзначити О.А.Абдулліну [1], А.М.Бойко [27],
І.А.Зязюна [88], С.О.Сисоєву [179]. Підготовка вчителя фізики висвітлена в
працях Г.Ф.Бушка [31], С.П.Величко [34], В.Я.Ілляшенко [92], В.П.Сергієнко,
М.І.Шута [176], В.Ф.Савченко, О.Ф.Явоненко [208], Ю.К.Васильева [33], В.І.
Нечета [147]. Основним напрямом їх дослідження є методична система навчання
фізики. Напрямом нашого дослідження є підготовка вчителя фізики в умовах
міжпредметної взаємодії природничо-математичних і спеціальних дисциплін. Окремі
питання технологій підготовки вчителя, зокрема й вчителя фізики, досліджували
вчені П.С.Атаманчук [8], І.М.Богданова [26], С.У.Гончаренко [47], Р.С.Гуревич
[59], Н.Г.Ничкало [149], О.В.Сергєєв [173], С.О.Сисоєва [179], О.М.Пєхота [150]
та інші.
Проведений аналіз кваліфікаційної характеристики випускника „бакалавр фізики,
вчитель фізики середньої загальноосвітньої школи другого ступеня” дозволяє
визначити основну мету навчання, яку можна сформулювати так: підготовка
висококваліфікованих учителів фізики, які мають фундаментальні теоретичні й
методичні знання та здатні їх застосовувати в професійній діяльності.
Сформульована ціль навчання визначає зміст освіти і включає основні завдання
навчання. Відповідно до цілей і завдань підготовки вчителя фізики в сучасних
умовах актуальним є розроблення концептуальних засад модернізації змісту
професійної підготовки вчителів фізики, які невіддільні від сучасних
концептуальних засад підготовки до вчительської праці взагалі [48].
Концептуальними засадами професійної підготовки вчителя фізики повинна бути
фундаменталізація, гуманізація, гуманітаризація, ступеневість. Якісна
реалізація цих засад дозволить забезпечити відповідність професійної підготовки
його діяльності в школі [176, с.27]. Фундаментальна підготовка повинна стати
базою професійної підготовки вчителя.
Однією з можливих основ реалізації концептуальних засад професійної підготовки
вчителя, на нашу думку, є її інтегративна цілісність. Процес підготовки вчителя
в умовах педагогічної інтеграції на рівні МПЗ проектували і здійснювали з
урахуванням мотиваційно-ціннісного, змістового, діяльнісного, результативного і
соціального компонентів освітнього процесу, в якому він буде розвиватись, на
основі системного підходу [7, 21, 25, 190], що дозволить розглядати ступеневу
професійну підготовку як множину взаємопов’язаних структурних і функціональних
компонентів [174, с.10]. Розгляд освіти як цілісної системи забезпечує
формування систематизованих знань і вмінь, дає змогу знайти резерви для
вдосконалення й планування їх подальшого розвитку [129, с.145].
МПЗ, не порушуючи логіки окремих предметів, повинні складати цілісну систему
змісту, форм, методів і засобів їхньої реалізації; виконувати функції, що
забезпечать нову якість підготовки вчителя. У дидактичному плані МПЗ ми
розглядаємо не тільки як процес, форму, метод, засіб формування знань і вмінь,
а і як методологію цілісного процесу навчання, виховання й розвитку майбутнього
вчителя фізики. Тобто результатом навчально-виховного процесу вищої школи
повинна бути інтегральна підготовка студента до самостійної діяльності. Тільки
інтегративна цілісність підготовки вчителя може забезпечити формування таких
професійних якостей особистості майбутнього вчителя: інтегративне мислення;
креативний рівень професійної діяльності; здатність до прийняття
конструктивних, альтернативних рішень на основі діалогу; здатність прогнозувати
ситуацію в професійній сфері; відповідальність за результати професійної
діяльності, що є основою конкурентоздатності майбутнього вчителя на ринку
праці.
Реально захищеним у соціальному відношенні може бути тільки високо освічена
людина, здатна гнучко перебудовувати напрям і зміст своєї діяльності відповідно
до соціального замовлення.
Освітньо-професійна підготовка вчителя відповідно до галузевого стандарту вищої
освіти [57] є системою, що об’єднує відносно самостійні, але взаємозв’язані і
взаємозумовлені елементи:
гуманітарні, соціально-економічні і природничо-математичні дисципліни, що
забезпечують певний освітній рівень;
професійні та практичні (професійно орієнтовані) дисципліни, які разом із
попередніми забезпечують певний освітньо-кваліфікаційний рівень підготовки.
Кожний компонент загальної системи професійно-педагогічної підготовки вчителя
виконує специфічні завдання. Всі компоненти цієї підготовки повинні становити
інтегративну цілісність, яка володіє загальною метою (формування всебічно
розвиненої особистості вчителя), принципами, єдиною внутрішньою організацією.
Цільовий аспект змісту освіти пред