Ви є тут

Формування мотивації до занять фізичною підготовкою і спортом курсантів технічних військових навчальних закладів

Автор: 
Романчук Сергій Вікторович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003544
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ І МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Організація дослідження
Експериментальна робота в площині дисертації виконана в період з 2001 р. до
2005 р. В період з 2003 р. до 2005 р. дослідницька робота виконувалася у рамках
НДР Національного університету фізичного виховання і спорту України за темою
2.1.19 “Фізична підготовка слухачів і курсантів ВВНЗ МО України”, номер
державної реєстрації 0103U003022 та НДР Житомирського військового інституту
радіоелектроніки імені С.П.Корольова (шифр “Спортсмен”), за планом Спортивного
комітету Міністерства оборони України на 2000 – 2005 рр.
Організація дослідження передбачала кілька етапів.
На першому етапі (лютий – грудень 2001 року) були проведені пошук, вивчення й
аналіз літератури, а також – матеріалів та публікації за тематикою:
мотивація до занять фізичною підготовкою в Збройних Силах України і збройних
силах високорозвинених у військовому плані іноземних держав;
вплив рівня фізичної підготовленості на ефективність навчання, рівень
психологічних якостей, рівень фізичного здоров’я, спортивну підготовленість
курсантів ВНЗ;
взаємозв’язок вимог військово-професійної діяльності до фізичної
підготовленості військовослужбовців операторських спеціальностей;
вимоги до фізичної підготовленості в умовах переходу Збройних Сил незалежної
України на професійну основу;
досвід практичної роботи фахівців фізичної підготовки й спорту у ВНЗ МО
України.
Проведена на першому етапі дослідницька робота дозволила: виявити низку
істотних причин, що знижують ефективність фізичної підготовки курсантів ВНЗ,
перейти до пошуку ефективних шляхів формування мотивації курсантів до занять
фізичною підготовкою та спортом; визначити тему, мету, об'єкт і методи
дослідження, сформулювати завдання дослідження.
Другий етап (січень 2002 – травень 2003 рр.) включав попередній експеримент,
спрямований на дослідження мотивації курсантів до занять фізичними вправами, а
також – дійсного рівня фізичної та спортивної підготовленості, рівня
психофізичних якостей, стану фізичного здоров’я, взаємозв’язку фізичної
підготовленості та ефективності навчання курсантів. Для цього ми проаналізували
показники випускників 2003 року за весь період навчання (1998-2003 рр.) (п
=215).
З метою вивчення ставлення до організації фізичної підготовки у ВНЗ було
проведено анкетування курсантів ВНЗ (п = 181), командирів курсантських
підрозділів (п = 54), спеціалістів фізичної підготовки та спорту (п = 62),
спеціалістів операторського профілю (п = 39).
За допомогою методик А.А. Реана, В.А. Якуніна, В.І. Тропникова визначили групи
курсантів з вмотивованим та невмотивованим ставленням до занять фізичними
вправами [186]. Виконали порівняльний аналіз у цих групах курсантів (п = 331)
за показниками фізичної та спортивної підготовленості, рівня фізичного здоров’я
та психологічних якостей, ефективності навчання.
Експеримент дозволив встановити рівень фізичної підготовленості курсантів у
процесі військово-професійного навчання, виявити фактори, що обумовлюють рівень
мотивації до занять фізичною підготовкою, з’ясувати рівень впливу фізичних
якостей на військово-професійні якості курсантів технічних ВНЗ; визначити
теоретичну й практичну значимість дослідження, його наукову новизну.
Третій етап (травень – серпень 2003 р.) включав у себе дослідження, проведені з
метою визначення змісту авторської моделі формування мотивації курсантів
технічних ВНЗ до занять фізичною підготовкою та спортом, а також – визначення
контрольної (КГ) та експериментальної (ЕГ) груп для проведення педагогічного
експерименту.
Четвертий етап (вересень 2003 – червень 2005 рр.) склав основну частину
досліджень. Зокрема:
Проведено педагогічний експеримент, спрямований на практичну перевірку
авторської програми формування мотивації, що спонукає курсантів до занять ФП і
С (на четвертому та п’ятому курсах навчання у ВНЗ).
Було проаналізовано регулярність відвідування курсантами самостійних занять
фізичними вправами, встановлено рівень відвідування консультацій з дисципліни
“Фізичне виховання, підготовка і спорт”, та рівень фізичної та спортивної
підготовленості, рівень успішності навчання у ВНЗ, стан психофізичних якостей
курсантів КГ (п = 81) та ЕГ (п = 80).
Проведено анкетування випускників ВНЗ, які брали участь в експерименті, з метою
визначення ставлення до нововведень у систему ФП у ВНЗ, їх вплив на мотивацію,
що спонукає до занять фізичними вправами.
Це дозволило визначити методологію, теоретичну основу, структуру й обсяг
роботи. Крім того, на цьому етапі було проведено практичну перевірку авторської
програми в інших ВНЗ МО України, де підтвердилася її ефективність (додаток А).
П’ятий етап (2005 р.) передбачав заходи з підготовки дисертації до захисту.
2.2. Методи дослідження
Для одержання об'єктивних даних були використані наступні методи:
теоретичний аналіз і узагальнення літератури;
опитування (анкетування, бесіда);
педагогічні методи дослідження:
спостереження;
тестування;
експеримент;
методи психодіагностики;
методика якісної експрес-оцінки фізичного здоров’я;
методи математичної статистики.
2.2.1. Теоретичний аналіз і узагальнення літературних джерел
Використання цього методу дозволило одержати інформацію з досліджуваної
проблеми в ретроспективному плані. Основна увага приділялася наступним
питанням: взаємозв’язок вимог військово-професійної діяльності до фізичної
підготовленості військовослужбовців операторських спеціальностей; вивчення
ставлення курсантів до занять з фізичної підготовки та спорту, пошук методичних
підходів, що дозволяють розвинути потребу до систематичних занять фізичними
вправами, вивчення впливу рівня розвитку фізичних