Ви є тут

Педагогічний контроль розвитку координаційних здібностей дітей і підлітків

Автор: 
Скалій Тетяна Валеріївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U004516
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Для розв’язання поставлених завдань у педагогічному експерименті
використовувалися методи, які застосовуються в теорії і практиці фізичного
виховання та спорту, педагогіці, суміжних наукових дисциплінах психологічного
циклу [34, 52, 74, 109, 218]. Кожний етап мав певні особливості та вирішував
специфічні завдання для вирішення яких застосовувались наступні методи
дослідження:
1) теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури;
2) педагогічне тестування;
3) визначення шкали оцінок;
4) методи математико-статистичної обробки даних.
Теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури
На основі аналізу і узагальнення літературних джерел були визначені об’єкт,
предмет, сформовані мета і завдання дослідження.
Вивчення наукової літератури з теорії та методики фізичного виховання та
спорту, педагогіки і психології [115, 159, 247] дало можливість виділити
проблему вимірювання та оцінювання КЗ та застосування їх на практиці у
фізичному вихованні та спорті; проблему метрологічного забезпечення тестування;
визначити наукові завдання власних досліджень. Аналіз наукових джерел дозволив
розкрити зміст основних понять: КЗ і їх структура, тест, тестування, оціночні
шкали, інформативність, надійність. Також аналізувалися проблеми розробки і
впровадження нових технологій тестування КЗ у навчально-тренувальний процес.
У ході узагальнення даних науково-методичної літератури особлива увага
приділялася вивченню:
а) опублікованих результатів досліджень із питань оцінювання рівня розвитку КЗ
школярів, студентів, людей різного віку, спортсменів;
б) методичних розробок і статистичних матеріалів з визначення рівня розвитку КЗ
школярів в умовах загальноосвітньої середньої школи;
в) праць із питань використання методів математичної статистики в педагогічних
дослідженнях;
г) найбільш надійних та інформативних показників для оцінювання розвитку КЗ;
д) використання оціночних шкал для перекладу результатів тестування в оцінки.
Результати теоретичного аналізу допомогли нам при інтерпретації результатів,
отриманих у ході проведеного дослідження.
Загалом було опрацьовано 260 джерел, у тому числі 47 – іноземних.
2.1.2. Педагогічне тестування
Загальна інформація про тести
Значна увага вчених і практиків приділяється розробці і використанню
оптимальних методів оцінки рухових здібностей дітей шкільного віку.
В основу методики визначення рівня розвитку КЗ ми поклали спеціально підібрані
рухові (моторні) тести, що на сьогоднішній день, на думку багатьох науковців, є
основним методом діагностики рухових здібностей школярів [36, 115, 176]. Тест –
це завдання стандартної форми, яке дає змогу виміряти рівень розвитку певної
якості (або властивості) людини [53].
У комплексній програмі фізичного виховання учнів 1–11-х класів
загальноосвітньої школи і державному освітньому стандарті рекомендуються
наступні контрольні вправи і тести: швидкісні здібності визначаються бігом на
30, 60 і 100 м; КЗ – човниковим бігом 4х9 м, метанням тенісного м’яча в ціль;
швидкісно-силові здібності – стрибком у довжину з місця та вгору з місця;
витривалість – бігом на 600, 1000, 1500, 2000, 3000 м; гнучкість – нахилом
тулуба вперед з положення сидячи; силові здібності – підтягуванням, згинанням і
розгинанням рук в упорі лежачі, висом на зігнутих руках [62, 199].
На основі аналізу науково-методичних літературних джерел [63, 107, 133] ми
зробили висновок, що комплекс тестів оцінки стану фізичної підготовленості,
передбачений шкільної програмою, не повною мірою відображає рівень розвитку
деяких рухових здібностей. Наприклад, на нашу думку, тест "Човниковий біг 4х9
м" характеризує лише певний вид КЗ, а результат його виконання у вирішальній
мірі залежить від швидкості бігу, а не від усієї сукупності складних аферентних
та центральних механізмів, що відповідають за управління просторовими, часовими
і динамічними параметрами рухів та рухових дій.
В основу методики визначення рівня розвитку КЗ ми поклали контрольні вправи,
які були розроблені і запропоновані нами. Для визначення рівня розвитку окремих
видів КЗ дітей 7–17 років ми розробили технологію виконання 15 рухових тестів
(див. табл. 2.1).
Для контролю здібності до оцінки і регуляції просторово-часових і динамічних
параметрів рухів запропоновано 6 тестів:
Накидання кільця на стійку (1 варіант).
Накидання кільця на стійку (2 варіант).
Метання тенісного м’яча в ціль.
Стрибки на двох ногах руки за головою.
Стрибки на двох ногах руки за спиною.
Стрибки через бар’єри.
Для оцінки здібності до координованості рухів, а саме здібності до
пристосування і перебудови рухових дій запропоновано 5 тестів:
Стрибок з місця вперед та назад.
Стрибок вперед, назад, вправо, вліво.
Біг на 15 м обличчям та спиною вперед.
Човниковий біг 3ґ10 м обличчям та спиною вперед.
Ведення правою і лівою рукою баскетбольного м’яча на дистанції 30 м.
Для оцінки здібності до координованості рухів, а саме здібності до погодження
рухових дій розроблено 2 теста:
Ведення одночасно двох баскетбольних м’ячів двома руками на дистанції 30 м.
Ведення одночасно двох баскетбольних м’ячів двома руками на дистанції
човникового бігу 3х10 м.
Для оцінки здібності до орієнтації в просторі запропоновано 2 теста:
Ведення баскетбольного м’яча без зорового контролю на дистанції 10 м.
Ведення баскетбольного м’яча без зорового контролю на дистанції 30 м.
Послідовність виконання тестів в експериментальному дослідженні наведена в
таблиці 2.1.
Таблиця 2.1.
Структура рухових тестів для визначення розвитку КЗ
У дітей в віці 7– 17 років
Назва тесту
види Координаційних здібностей
Здібність до оцінки і