Ви є тут

Організаційно-економічний механізм логістичного управління системою пасажирського сервісу авіакомпанії

Автор: 
Карпунь Ольга Василівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U004550
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2.
ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ АВІАЦІЙНИХ ПАСАЖИРСЬКИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ТА МЕТОДІВ
ОРГАНІЗАЦІЇ ПАСАЖИРСЬКОГО СЕРВІСУ АВІАКОМПАНІЙ
2.1. Аналіз стану ринку авіаційних пасажирських перевезень та перспектив його
розвитку
Специфічна особливість ринку авіатранспортних послуг полягає в тому, що, на
відміну від ринків товарів, які мають матеріальну форму, тут угоди укладаються
на продукцію, яка ще не вироблена й буде споживатися одночасно з виробництвом.
Таким чином, авіатранспортні послуги в більшості випадків оплачуються до того
моменту, як вони будуть надані покупцеві, при цьому від моменту оплати до
початку їхнього виробництва й споживання проходить певний (у ряді випадків
досить тривалий) період. Протягом цього часу клієнтура повітряного транспорту
як би кредитує авіакомпанії. Така практика дозволяє авіакомпаніям одержувати
додатковий (схований) прибуток.
Дослідження ринку міжнародних повітряних перевезень показало, що він
характеризується високим ступенем концентрації виробництва: на частку 30
найбільших авіакомпаній світу припадає майже 3/4 обсягу перевезень, половина з
яких є найбільшими авіатранспортними монополіями [59, c.129]. Поряд з ними на
ринку діють яскраво виражені аутсайдери, у числі яких переважають авіакомпанії
країн, що розвиваються. На повітряному транспорті за останні десятиліття в
характері, структурі й механізмі ринкових відносин відбулися корінні зміни, які
обумовлені науково-технічним прогресом, високим рівнем концентрації виробництва
й капіталу, появою транснаціональних корпорацій. Своє відбиття ці зміни знайшли
у виникненні нових форм і методів конкурентної боротьби, вдосконалені системи
керування авіатранспортним виробництвом, розширенні й ускладненні зв'язків між
пропозицією та попитом. Аналіз факторів, що впливають на ринок авіаперевезень
[73, 74], доповнений та перероблений автором, представлений в табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Фактори, що впливають на обсяг авіаперевезень
Фактори
Стимулюючі ріст
Стримуючі ріст
1. Макроекономічні
* всесвітній та національний ріст економік;
* зростання обсягу зовнішньої торгівлі;
* розвиток туризму;
* ріст доходів населення;
* поява нових сегментів ринку;
* пом'якшення валютних обмежень;
* ріст населення;
* міграція населення.
* спад виробництва;
* девальвація валюти;
* ріст вартості подорожей;
* тарифне регулювання;
* митні бар’єри;
* торгові бар’єри;
* обмеження використання повітряного простору.
2. Мікроекономічні
* модернізація повітряних суден (ПС);
* ріст паливної ефективності ПС;
* здешевлення капіталу;
* зниження собівартості перевезень за рахунок модернізації ПС;
* покращання технологій перевезення та обслуговування;
* знижки та реклама.
* ріст цін для покриття витрат;
* експлуатаційні витрати перевищують інфляцію;
* витрати на контроль шуму та емісії;
* обмеженість інвестицій;
* обов’язкове страхування;
* недобросовісна конкуренція перевізників;
* ріс цін на паливо.
3.Експлуатаційні
* розширення мережі повітряних ліній (ПЛ);
* поява нових аеропортів;
* лібералізація ринку.
* обмежений доступ до ринку (сертифікація та ліцензування);
* перевантаження великих аеропортів;
* низька густина та пропускна здатність шляхів.
За останні 20 років спостерігається невпинне зростання обсягів перевезень [74,
81]. Частково цей ріст пояснюється зниженням витрат і цін на перевезення.
Стимулами для росту також є розширення обсягу послуг і світової торгівлі.
Збільшення кількості польотів також стимулює ріст обсягу перевезень. Звичайно,
авіакомпанії вводять нові рейси на вже існуючих ринках. Відкривається безліч
нових безпосадочних маршрутів. Ріст далеких маршрутів становить 88% від наявних
пасажирокілометрів, а коротких маршрутів - 75% (www.avia.ru). Прогнозування
ситуації на нових ринках вимагає особливих зусиль, однак історія свідчить, що
вони відіграють велику роль у забезпеченні росту.
В табл. 2.2 та на рис. 2.1 представлені прогнозні дані про динаміку обсягів
перевезень пасажирів між 12 основними регіонами світу [54], (www.avia.ru).
Темпи росту на найближчі 20 років, зроблені компанією Boeing коливаються від 2%
до 9%. В цілому, у найближчі два десятиліття очікується зростання обсягу
пасажирокілометрів на 4,8% у рік. Дещо відрізняються прогнози експертів
компанії Aіrbus, які передбачають зростання обсягів повітряних перевезень
протягом 20 років в 2,8 рази, а середньорічні темпи росту повітряних перевезень
у період до 2023 р. складуть 5,3%, причому в 2004-2013 р. вони будуть
збільшуватися в середньому на 6%, а в 2014-2023 р., імовірно, зменшаться до
4,6% (www.avia.ru).
Прогноз підкреслює важливу роль авіакомпаній з низькими тарифами: темпи їхнього
розвитку будуть значно стійкіше, ніж у конкуруючих з ними традиційних мережних
авіакомпаній. Середньорічне збільшення обсягів перевезень таких малобюджетних
авіакомпаній, як Southwest і JetBlue, може скласти понад 7%, у той час як у
традиційних перевізників воно очікується не більше 2% (www.avia.ru).
Таблиця 2.2
Обсяги повітряних перевезень по регіонах світу (млрд. виконаних
пасажиро-кілометрів)
1985
1990
1995
1996
1997
1998
1999
2004
2009
2014
2019
2000-2009 (% рік)
2000-2019 (% рік)
Центральна Америка - Центральна Америка
12,820
14,306
18,267
17,858
18,409
19,44
21,384
28,866
42,712
59,636
81,043
7,2
6,9
Центральна Америка - Європа
17,868
27,647
44,193
47,507
51,72
56,737
61,162
73,726
94,10
119,968
149,349
4,4
4,6
Центральна Америка - Північна Америка
43,339
63,714
71,097
72,625
73,441
77,901
80,238
99,782
124,761
153,407
188,591
4,5
4,4
Центральна Америка – Південна Америка
3,287
3,499
4,271
4,595
5,269
6,608
6,046
8,825
12,449
16,99
22,792
7,5
6,9
Регіон СНГ - Регіон СНГ
175,814
224,24
63,395
50,764
44,489
37,816