Ви є тут

Динаміка особистості героя у художній прозі Андре Жіда

Автор: 
Криворучко Світлана Костянтинівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
3406U004701
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДИНАМІКА ГЕРОЯ У ТВОРАХ АНДРЕ ЖІДА_____________________88
2.1. Концептуалізм тлумачення тексту________________________88
2.2. Формування сильної особистості у творі Андре Жіда «Їства
земні»_______________________________________________89
2.3. Волюнтаристський експеримент у повісті Андре Жіда
«Іммораліст»______________________________________________109
2.4. Інтерпретація невмотивованого злочину в соті Андре Жіда «Підземелля
Ватикану»_______________________________129
2.5. Мотиви запереченого кохання у повісті «Пасторальна симфонія» Андре
Жіда________________________145
2.6. Структурні симетрії у романі Андре Жіда
«Фальшивомонетники»____________________________________160
2.7. Компроміс сильної особистості у романі Андре Жіда
«Фальшивомонетники»____________________________________178
ВИСНОВКИ____________________________________________________193
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ
ЛІТЕРАТУРИ__________________________________________________204
Вступ
Актуальність теми дисертації “Динаміка особистості героя у художній прозі
Андре Жіда” зумовлена необхідністю дослідження творчості лауреата Нобелівської
премії 1947 року французького письменника А. Жіда (1869 — 1951), що стала
яскравою концентрацією домінантних ідей часу в різних сферах людської
діяльності У політиці, соціумі, мистецтві, культурі, духовності. У себе на
батьківщині, у Франції, А. Жід уже давно зарахований до класиків національної
словесності. У спадщині А. Жіда своєрідно відбилося становлення світових
культурних процесів та філософських пошуків межі ХІХ та першої половини ХХ
століття. Мистецькі твори автора відображують перехідні процеси, зміну художніх
моделей, світоглядних етичних та естетичних категорій письменника, що
умотивовує звернення до творчої спадщини А. Жіда.
Динаміка особистості героя у творах А. Жіда, у яких на перший план висунуто
відтінок вийнятковості з точки зору підкреслення того провідного місця, яке він
займає серед інших персонажів, виражається у специфіці творчих пошуків митця.
Динаміка особистості героя полягає в еволюційному аспекті, у якому автор
простежує ідеї самореалізації індивіда. Мистецькі погляди А.Жіда вибудовуються
на інтерпретації новітніх для того часу тенденцій культури, а творчість
письменника відіграє важливу роль у формуванні модерністського дискурсу завдяки
використанню новаторських художніх прийомів.
Актуальність дослідження визначається ще й тим, що в Україні твори А.Жіда
через політичні чинники не вивчалася з 1936 по 1986 роки. Але попри ідеологічні
та економічні зміни, твори А. Жіда і дотепер залишаються мало вивченими в нашій
країні, про що свідчить брак науково-критичної літератури, щодо аналізу творів
цього митця, йому не присвячено жодної монографії.
Визначення місця А.Жіда в історико-літературному процесі Франції, акцентуація
уваги на спадщині письменника, де гармонійно-доречно знаходять відображення
найгостріші моменти часу, умотивовує дослідницький інтерес. Простеження
поступового формування індивідуального стилю письменника, зорієнтованого
передусім на відродження національної класичної традиції, піднесення
особистості на перший план у творах, де витончено сконцентровано проблеми
психологічного, а іноді й соціального характеру, великою мірою зумовлюються
проміжним становищем творчості А. Жіда. В історії європейської літератури
надбання автора є явищами, що підсумовують розвиток класичного мистецтва та
відкривають шляхи до становлення мистецтва модерного. Твори А. Жіда мають
особливе значення для історії літератури як феномен, у якому втілюється концепт
“плинності”. У формуванні модерністського дискурсу, де втілюється новаторський
підхід митця, простежується проблема центрального місця особистості, навколо
якої постають головні філософські питання. Тому головною метою є вирішення
проблеми самореалізації особистості у творах письменника. Виявлення питання про
місце особистості героя в текстуальній дійсності, ким фактично є персонаж і
яким він може стати у розвитку подій твору, де межі його вільного вибору і
моральної відповідальності, сприятиме кращому розумінню творчості А. Жіда
зокрема, та сутності мистецтва взагалі.
А. Жіда жодною мірою не можна віднести до категорії популярних письменників,
оскільки інтелектуальність його творчості тягне за собою обмеженість читацького
кола. Але завдяки цьому твори французького майстра привертають увагу
читачів-“гурманів” та істориків літератури всього світу. У французькому
літературознавстві основною рисою художніх пошуків того часу вважається
відсутність єдиної загальної естетики, абсолютна творча анархія,
різноманітність, які у творчості письменника сприяли формуванню перехідних рис
від символізму до модернізму. Втілення змін, які відбувалися в літературі на
межі століть не без впливу ідей Ф. Ніцше, сприяло розвитку естетичних поглядів
автора не в наслідуванні традицій, релігії, а в абсолютному звільненні
особистості героя від усього, що його поневолює, коли сила духу знаходить
вираження в орієнтації на внутрішні емоції.
Українські дослідники Л. А. Єремєєв, С. Д. Павличко констатують знищення
поетики реалістичного роману на грунті релятивізму та суб’єктивізму в творах А.
Жіда, виявляють християнські ідеали письменника, які будуються на прагненні до
загальної справедливості та любові, знаходять у спадщині А.Жіда постійне
прагнення до оновлення через ознаки втрати персонажами психологічної цільності,
через постійне подолання етичних норм і поступове звільнення від
інтелектуальної та естетичної замкненості.
Утім, дослідження творів п