Ви є тут

Формування та розвиток франчайзингових відносин підприємств

Автор: 
Мирончук Тетяна Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U004746
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЦЕСУ ВСТАНОВЛЕННЯ РОЗМІРУ ТА СТРУКТУРИ ФРАНЧАЙЗИНГОВОЇ
ВИНАГОРОДИ
2.1. Економічний зміст та види франчайзингових платежів
Відносини франчайзингу носять платний характер. Франчайзингова угода накладає
на франчайзі фінансові зобов’язання, які полягають в необхідності виплати на
користь франчайзера визначеної суми грошових коштів в обмін на отримуваний
франчайзинговий пакет. Саме присутність такої виплати не дозволяє ототожнювати
договір франчайзингу із договором про спільну діяльність, а процес утворення
франчайзингового підприємства - із процесом формування спільного підприємства.
Франчайзинговий пакет не є внеском (інвестицією) франчайзера у новостворюване
підприємство франчайзі. Він є специфічним товаром, що передається франчайзером
для франчайзі на визначений термін в обмін на визначеного розміру винагороду.
Таким чином, франчайзингову винагороду можна визначити як грошову виплату, що
здійснюється з боку франчайзі на користь франчайзера в обмін на право
користування об’єктами інтелектуальної власності, матеріальні цінності,
послуги, що надаються франчайзером відповідно до умов угоди франчайзингу.
Сплата франчайзингової винагороди здійснюється у вигляді франчайзингових
платежів.
У літературних джерелах [2, с.33; 4, с.571; 9, с.35; 23, с.24; 24, с.77; 41,
с.19; 59, с.34; 64, с.24; 79, с.229, 91, с.111; 136, с.41; 137, с.12; 138,
с.49] наголошується на існуванні двох видів франчайзингових платежів:
першопочатковий платіж (інша назва - одноразовий, паушальний, первісний,
вступний платіж (внесок)), який становить фіксовану суму і виплачується з боку
франчайзі на користь франчайзера при укладанні франчайзингового договору;
періодичні платежі (інша назва – роялті, періодичні відрахування, постійні
платежі) – періодичні виплати, які здійснюються протягом всього терміну дії
франчайзингового договору і можуть встановлюватися у вигляді відсотку від
виручки чи прибутку франчайзі, фіксованої суми періодичних відрахувань або у
інший спосіб за домовленістю сторін франчайзингових відносин.
Разом з тим, огляд літературних джерел дозволив виявити відсутність
уніфікованого підходу до визначення компонент, що формують першопочатковий та
періодичні платежі. У Додатку В наведено результати проведеного огляду підходів
окремих авторів до визначення складових компонент франчайзингових платежів.
Так, згідно з матеріалами публікацій О.Дєєва [9, с.35] та О.Кабакової [64,
с.24] і першопочатковий, і періодичні платежі є платою франчайзеру за право
користування його об’єктами інтелектуальної власності. У працях С.Сілінга,
О.Майлера, В.Колеснікова, Т.Єрошкіної [24, с.77] та А.Максименко [136, с.41]
першопочатковий внесок розглядається як разова оплата права ведення визначеної
підприємницької діяльності із використанням об’єктів інтелектуальної власності
франчайзера; роялті, в свою чергу, трактується як оплата управлінських та інших
послуг франчайзера. Особливої уваги заслуговує також підхід О.Щербини [79,
с.229], С.Шейна [91, с.111-115] та Д.Фостера [139] до тлумачення так званого
“наповнення” франчайзингових платежів, згідно з яким першопочатковий
франчайзинговий платіж включає в себе плату за право користування об’єктами
інтелектуальної власності франчайзера, а також за отримані матеріальні цінності
й послуги з боку франчайзера на етапі створення франчайзингового підприємства,
а періодичні платежі, в свою чергу, включають плату за користування об’єктами
інтелектуальної власності франчайзера (у вигляді участі у прибутках), а також
плату за матеріальні цінності та послуги, що надаються з боку франчайзера
протягом терміну дії франчайзингового договору.
Отже, аналіз літературних джерел дозволив виявити відсутність єдиного переліку
тих складових франчайзингового пакету, які оплачуються шляхом перерахування на
користь франчайзера першопочаткового внеску, а які – шляхом здійснення
періодичних відрахувань. Пояснюється це тим, що подібний розподіл
франчайзингової винагороди визначається внутрішньою політикою
компанії-франчайзера, а також домовленістю сторін франчайзингової угоди. Як вже
зазначалося, франчайзингові платежі є оплатою з боку франчайзі отриманого ним
франчайзингового пакету, місткість якого є різною для кожного конкретного
випадку франчайзингових взаємовідносин. Відповідно і компоненти, що формують
франчайзингову винагороду, для кожного окремого договору франчайзингу є
різними. Так, окремі франчайзингові договори не передбачають поставки
франчайзером матеріальних цінностей (обладнання, меблів, аксесуарів тощо) для
франчайзі, або ці цінності поставляються шляхом укладання сторонами
франчайзингових відносин окремих угод купівлі-продажу. Обсяг та характер
послуг, що надаються франчайзером згідно з договором франчайзингу, також
різняться в кожному окремому випадку франчайзингових відносин. Внутрішньою
політикою франчайзера, а також домовленістю сторін франчайзингової угоди
визначається і те, які компоненти франчайзингової винагороди і в якому розмірі
будуть сплачені у вигляді першопочаткового внеску, а які - у вигляді
періодичних платежів. На практиці трапляються випадки, коли має місце лише
першопочатковий платіж (це вимагає ретельного прогнозування обсягу і вартості
матеріальних цінностей і послуг, що надаватимуться франчайзером протягом всього
терміну дії договору) або лише періодичні платежі. Так, оплату франчайзингового
пакету у вигляді лише першопочаткового внеску здійснюють франчайзі компанії
“Нтон-груп” (Львів) [140, с.19]. Практика стягнення франчайзингової винагороди
у вигляді лише періодичних платежів використовується ВАТ “Торговий ді