Ви є тут

Конкурентоспроможність підприємства в системі маркетингу

Автор: 
Камишніков Роман Вікторович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U000492
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МАРКЕТИНГОВІ СКЛАДОВІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ФАРМАЦЕВТИЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ
2.1. Стан та проблеми розвитку фармацевтичного ринку України

У всіх розвинутих країнах світу фармацевтичний ринок є одним із найбільш важливих. Адже саме він робить можливим задоволення потреб людей в збереженні здоров'я, які в числі первинних є одними з найсуттєвіших.
Світові обсяги продажу фармпрепаратів у порівнянні з 1997 роком подвоїлись, досягнувши 550 млрд.дол. темпи росту цього показника в останнє десятиріччя складають 10-15 % на рік. Прогноз на 2008 рік - 700 млрд.дол. близько 40% споживання ліків приходиться на США, а майже половина вироблених ліків - на півтора десятка транснаціональних компаній (так звана "Велика Фарма") [129, с. 16]. Такі показники обумовлено, з однієї сторони, збільшенням попиту на лікарські засоби у зв'язку з глобальними проблемами старіння населення, гострою необхідністю наявності засобів захисту від негативних впливів навколишнього середовища, боротьби із хворобами, які являють собою суттєву небезпеку для всього людства. З іншої сторони ріст фармацевтичного ринку обумовлений його бізнесовою привабливістю, а звідси посиленням його фінансування, наявністю державних програм регулювання і розвитку.
Так, розмір прибутку у фармацевтиці досягає 25% проти 15% в середньому по товарам широкого споживання [129, с. 16].
Як і в інших розвинутих країнах світу фармацевтичний ринок України також бурхливо розвивається. Його сукупний обсяг в цінах товаровиробника в 2004 році оцінювався в 1,01 млрд.дол. США, що складає близько 20% сукупного обсягу такого ринку країн - колишніх республік СРСР. До кінця 2005 року цей показник досягнув 1,27 млрд.дол. США [85, с. 122].
Одним із показників, який визначає місце і значимість фармацевтичного ринку для кожної із країн є відношення його обсягів до річних обсягів валового внутрішнього продукту. В Україні цей показник складає 1,7% (проти 0,67% в Росії, 1,11% в Білорусії, 0,87% в Казахстані) [134, с. 11].
Потенційна можливість фармацевтичного ринку України за різними оцінками в 2-4 рази перевищує фактичні річні обсяги продажу лікарських засобів.
За даними Державного комітету статистики України обсяги фармацевтичної продукції на ринку України збільшились за період з 2001 р. по 2003 р. на 41,9% (див. табл. 2.1) [66, с. 243].
Таблиця 2.1
Показники виробництва фармацевтичної промисловості України за 2001 - 2003 р.р. (за даними Державного комітету статистики України)
Показникиод. виміру2001200220032003 до 2001, %1. Обсяги виробництва промислової продукціїмлн. грн.184300202700264300143,42. Обсяги виробництва фармацевтичної продукціїмлн. грн.1895,12023,82031,9107,23. Обсяги реалізації фармацевтичної продукції на внутрішньому ринку Українимлн. грн.3463,984074,84916,5141,94. Частка обсягу виробництва фармацевтичної продукції у загальних обсягах виробництва промислової продукції України%1,031,000,77-5. Частка обсягу продукції вітчизняного виробництва на внутрішньому фармацевтичному ринку України%47,044,135,3-
За вказаний період часу обсяги її вітчизняного виробництва також збільшились на 7,2%, хоча ці темпи поки що значно відстають від темпів росту обсягу виробництва промислової продукції України в цілому (за період з 2001 р. по 2003 р. останні зросли на 43,4%). В результаті цього частка обсягів виробництва фармацевтичної продукції в загальних обсягах виробництва промислової продукції України зменшилась із 1,03% до 0,77%, а частка обсягів продажу лікарських засобів вітчизняного виробництва на внутрішньому фармацевтичному ринку України зменшилась із 47,0% до 35,3%. До 2006 року прогнозувалось зменшення частки "вітчизняного" сегменту ринку до 18-20%.
Аналогічні тенденції спостерігаються по більшості країн СНД. Так, наприклад, в Росії місцеві компанії контролюють лише 16% ринку, в Білорусії і Казахстані - відповідно 10% і 6%. Причиною цього на думку експертів є відсутність інноваційного підходу до виробництва лікарських засобів.
Так із більше як 700 найменувань нових лікарських засобів лише трохи більше сотні - українського виробництва [134, с. 12].
Споживання лікарських засобів на душу населення в Україні в даний час складає 17,6 дол. США, що нижче ніж в Росії (20,2 дол.) і в Білорусії (19,9 дол.). Причиною цього є, на наш погляд, те, що за ліки в Україні платить лише хворий, що в зв'язку із рівнем його особистих доходів дає лише такі можливості. Разом з тим, середньорічні темпи приросту їх продаж на ринку України складають 20 - 25%.
Всього на Українському ринку в даний час працює приблизно 550 компаній. Лідерство на ринку лікарських засобів України утримують десять фармацевтичних компаній, ринкова частка яких складає 25%. При цьому 15,4% ринку приходиться на перші п'ять лідерів. Серед них Berlin-Chemic/Menarim Pharma GmbH (4% ринку), Aventis - 3,2%, ФФ "Дарниця" - 3,2%, Sanofi-Syntelabo - близько 2,5%, "KRKA" - 2,5% [134, с. 12].
Поки що впевнено почувають себе і вітчизняні товаровиробники. Їм в спадок від колишнього СРСР залишились значні виробничі потужності. Слід вказати на те, що виробнича база фармацевтичної промисловості України найпотужніша порівняно із іншими колишніми республіками СРСР, в тому числі і Росією.
За даними Міністерства охорони здоров'я України станом на 1 січня 2004 р. ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів мали 182 вітчизняних суб'єкти господарювання, серед яких найбільшими (серед 20 сильніших) товаровиробниками є ЗАТ "Фармацевтична фірма "Дарниця", АТ "Фармак", ВАТ "ФФ "Здоров'я" (м. Харків), ВАТ "Київмедпрепарат", ЗАТ "Борщагівський ХФЗ" та ЗАТ "Індар". Вказаними підприємствами продукувалось 54,7% лікарських засобів від їх загального обсягу (див. рис. 2.1.).
Рис. 2.1. Питома вага найпотужніших підприємств-виробників лікарських
засобів України за обсягами виробництва в 2003 р.