Ви є тут

Ідентифікація та оцінка ланцюга пропозиції промислового підприємства

Автор: 
Якимишин Лілія Ярославівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000508
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ІДЕНТИФІКАЦІЯ ЛАНЦЮГА ПРОПОЗИЦІЇ ПРОМИСЛОВОГО ПІДПРИЄМСТВА НА РИНКУ СПОЖИВЧИХ ТОВАРІВ
2.1. Дослідження відносин та середовища постачання в ланцюгу пропозиції

Сучасне постачальницьке середовище потребує від підприємств комплексного і системного підходу до дослідження матеріальних та інформаційних потоків. Відомо, що переміщення сировини, матеріалів, напівфабрикатів і продуктів виходять за межі окремого підприємства і це вимагає налагодження зв'язків з іншими підприємствами. У цю взаємодію залучені постачальники, виробники, логістичні підприємства, торговельні посередники і клієнти. Отже, ланцюг охоплює усі підприємства, які беруть участь у доставці кінцевому клієнту продукту згідно з правилом "7В" (відповідний товар, відповідної кількості та якості, у відповідне місце, у відповідний час, відповідному клієнту за відповідну ціну). Розглядаючи утворений ланцюг поставок як мережу, що складається з підприємств, які взаємодіють, можна відзначити багато особливих аспектів логістики постачання, які виникають на стику субпостачальник-постачальник, постачальник-виробник, виробник-дистрибутор, дистрибутор-продавець. Застосовуючи системний підхід, можна зауважити, що те, що для одного підприємства є логістикою постачання (вхід системи), для іншого підприємства - логістика дистрибуції (вихід системи). Ефективне управління ланцюгом поставок потребує координації логістики постачання з логістикою дистрибуції. Постачання поєднує учасників ланцюга поставок і забезпечує створення постачальниками бажаної якості як самого продукту, так і якості обслуговування контрагента. Тому так важливо дослідити сутність та чинники таких локальних відносин в ланцюгу поставок, вплив яких може поширюватися на весь ланцюг.
Системний підхід - це один з основних аспектів сучасної логістики. Трактування і організування процесів постачання у формі логістичної системи дає змогу проаналізувати цю систему з точки зору її поведінки. Поведінка системи є результатом взаємодії усіх елементів системи, як між собою, так і з її оточенням (внутрішнє оточення - підприємство і зовнішнє оточення - ринок постачання). Розглядаючи визначення логістики, подане у [107, с.75], можна так охарактеризувати систему постачання. Система постачання - це організовані та інтегровані переміщення матеріалів і інформації, яка їх супроводжує, що спрямовані на досягнення найефективнішого перебігу процесів у ланцюгах постачання. Модель системи постачання показана на рис. 2.1.

Рис. 2.1. Модель системи матеріального постачання
Подана на рис.2.1 модель складається з п'яти основних елементів:
1. Вектор входу - матеріальні потоки.
2. Вектор виходу - матеріальні потоки (різні пункти приймання, виробниче підприємство/виробничий процес, торговельне підприємство/дистрибуція).
3. Трансформація вектора входу у вектор виходу.
4. Управління системою.
5. Матеріальні та інформаційні зв'язки між вищеназваними елементами і оточенням.
Істотну роль у функціонуванні системи відіграє вміння координувати процеси (дії), що уможливлює досягнення поставлених цілей. Використана у моделі орієнтація на переміщення становить сутність логістичного управління.
Логістичне управління стосовно системи постачання можна трактувати як спосіб мислення про взаємозв'язані види діяльності, а також їхнє інтегроване планування, контролювання, регулювання і синхронізацію. Розроблення концепції управління матеріалами і логістичного управління є спробою інтеграції окремих дій, уникнення бар'єрів між ними і впровадження синхронізованого управління усіма видами процесів, які реалізуються у ланцюгу поставок.
Зважаючи на таке трактування постачання, а також напрями його розвитку, можна виокремити кілька сфер дій, які є визначальними у формуванні концепції логістики постачання:
1. Формування структури продукту.
Прийняття рішень, які стосуються нормалізації та обмеження різноманітності матеріалів у виробничому процесі, визначення того, що буде предметом виробництва у своїй сфері, а що - предметом закупівлі (make or buy), а також зменшення комплексності логістики постачання (Modular Sourcing) - сутність логістичної концепції в постачанні.
2. Дослідження ринку постачання.
Вироблення диференційованої стратегії поведінки з постачальниками на підставі аналізу портфоліо. На практиці використовують такі аналізи портфоліо: портфоліо ринкової сили, що ґрунтується на аналізі ринкових позицій постачальників і покупців, а також портфоліо ризику, що полягає в аналізі впливу перешкод у постачанні на виробництво і збут.
3. Співпраця з постачальниками.
Налагодження стосунків між постачальником і споживачем від звичайних торговельних стосунків до стратегічного партнерства. Спрямованість на партнерство означає, зокрема, те, що постачальники передають свої технології і спеціалізовані знання споживачам, які використовують їх у виробничих процесах.
4. Внутрішня співпраця з організаційними одиницями підприємства.
Системний підхід потребує постійних інтеракцій між організаційними одиницями, які сприяють досягненню цілей усієї організації. У здійсненні постачання велику роль відіграє співпраця з транспортними, виробничими, маркетинговими і фінансовими підрозділами.
5. Застосування сучасних технологій і методів, які сприяють прийняттю раціональних рішень, що сприятимуть скороченню часу реалізації замовлень і збільшенню продуктивності активів. Для вироблення таких рішень необхідна інформація про повні витрати постачання. Можна використати метод АВС-рахунку витрат діяльності.
6. Оптимізація інформаційних потоків.
Використання інноваційних інформаційних технологій уможливлює переміщення інформації всередині підприємства і між учасниками ланцюга поставок. Реалізують ці технології комп'ютерні системи, які використовують такі інструменти і засоби, як: AI, EDI, EFT, e-mail, електронні каталоги,