Ви є тут

Маркетинг підприємств молокопродуктового підкомплексу України на ринку Російської Федерації

Автор: 
Рябчик Алла Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U000774
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ МОЛОКОПРОДУКТОВОГО ПІДКОМПЛЕКСУ УКРАЇНИ НА РОСІЙСЬКОМУ РИНКУ
2.1. Оцінка організації маркетингової діяльності підприємств молокопродуктового підкомплексу України на ринку Російської Федерації
Відносини України з Російською Федерацією регулюються рядом двосторонніх договорів та багатосторонніх угод, укладених у рамках Співдружності Незалежних Держав. Як свідчить аналіз даних угод, економічні відносини у цілому забезпечені розвинутою правовою базою, що охоплює регулювання торгівлі, взаємного інвестування, зв'язків у найважливіших галузях економіки й агпромислового комплексу зокрема.
Російська Федерація є одним з основних торговельних партнерів агропромислового комплексу України та головним партнером з усіх країн СНД (додаток Г). В 2005 році зовнішньоторговельний обіг (ЗТО) агропромислової продукції з Росією склав 1874246 тис. дол. США, що становить 24,9 % від загального ЗТО і 70 % ЗТО з країнами СНД. Проте за 2000-2005 рр. спостерігається зменшення частки ЗТО з Росією від загального ЗТО продукції АПК України на 3,4 % та від ЗТО з країнами СНД - на 4,8 відсотки. Це свідчить в загальному про звуження торговельних відносин України з Росією та розширення зовнішньоекономічних зв'язків з іншими країнами світу (додаток Г, В). Порівняно з 2000 р., ЗТО з Російською Федерацією у 2005 р. збільшився в 2,6 рази внаслідок зростання цін на експорт/імпорт продукції та обсягів поставок продукції.
Експорт продукції АПК України до Росії в 2005 р. склав 1415618 тис. дол. США, що становить 30,3 % від загального експорту продукції та 70,4 % від експорту в Країни СНД (додаток Г). Географічна структура експорту продукції АПК у 2005 р. зображена на рис. 2.1.
Рисунок 2.1. Географічна структура експорту продукції агропромислового комплексу України в 2005 році
Динаміка торгівлі продукцією з Росією зображена на рис. 2.2. Внаслідок зростання цін та фізичного обсягу поставок продукції експорт в 2005 р. порівняно з 2000 р. зріс у 2,3 рази (загальний - в 3 рази). Середньорічний темп приросту становить 17,8 відсотки. Імпорт продукції з Росії в Україну в 2005 р. становив 16,0 % від загального імпорту продукції АПК та 68,7 % від імпорту продукції з країн СНД. В 2005 р., порівняно з 2000 р., він зріс в 4,3 рази, хоча загальний імпорт зріс майже у 3 рази. Отже, можна зробити висновок, що імпорт продукції з Росії в Україну зростає в 2 рази швидше, ніж експорт української продукції до Росії. Це загрожує для України не лише втратою потужного зовнішнього ринку збуту, але й може призвести до імпортної залежності від російської продукції.
Рисунок 2.2. Динаміка торгівлі продукцією підприємств агропромислового комплексу України з Росією за 2000-2005 рр.
З рис. 2.2 можна побачити, що експорт української продукції до Росії в 2005 р. в 3 рази перевищував імпорт російської продукції в Україну. Отже, на даний час Росія є важливим зовнішнім ринком збуту для вітчизняної продукції підприємств АПК. Крім того, Україну з Російською Федерацією пов'язує спільна історія, близькість розташування, схожість смаків споживачів, подібність системи збуту товарів тощо.
Слід відмітити, що за досліджуваний період (2000-2005 рр.) сальдо у торгівлі з Росією позитивне. Це означає, що експорт продукції АПК України все ж таки перевищує імпорт, незважаючи на те, що частка експорту продукції до Російської Федерації від загального експорту української продукції з кожним роком зменшується, а частка імпорту продукції з Росії в Україну від загального імпорту продукції в Україну, навпаки, - зростає (додаток Г). Структура експорту продукції підприємств АПК України до Російської Федерації зображена на рис. 2.3.
Рисунок 2.3. Структура експорту сільськогосподарської продукції до Російської Федерації за 2000-2005 роки
З даного рисунку видно, що з кожним роком зростає частка продукції рослинництва в загальному експорті продукції до Росії і, відповідно, частка продукції тваринництва, навпаки, зменшується. Зокрема, у 2000 р. частка продукції рослинництва в загальному експорті продукції до Росії на 7 % перевищувала частку продукції тваринництва, а в 2005 р. - уже майже на 16 відсотків. Крім того, експорт продукції рослинництва зростає більш швидкими темпами, ніж тваринництва, оскільки середньорічний темп приросту експортних поставок продукції рослинництва складає 19,7 %, а тваринництва - 15,5 відсотків (додаток Д). Проте, як свідчать дані додатку Д, питома вага експорту продукції тваринництва до Росії в загальному експорті продукції тваринництва більша, ніж експорту продукції рослинництва до Росії в загальному експорті продукції рослинництва (рис. 2.4).
Рисунок 2.4. Частка Росії в загальному експорті продукції підприємств агропромислового комплексу України у 2000 та 2005 роках
Отже, в загальному експорті вітчизняної продукції тваринництва частка Росії складала у 2000 р. 51,7 %, а в загальному експорті продукції рослинництва - 32,7 відсотки (додаток Д, рис. 2.4). В 2005 р. частка Росії в загальному експорті продукції тваринництва зросла до 57,4 %, а продукції рослинництва, навпаки, зменшилася до 22,6 відсотки. Це означає Російська Федерація є основним зовнішнім ринком збуту для вітчизняної продукції тваринництва. Щодо продукції рослинництва, то російський ринок можна назвати одним з важливих зовнішніх ринків збуту української продукції. Дані табл. 2.1 та додатку Д характеризують експорт продукції тваринництва до Росії відносно загального експорту вітчизняної продукції тваринництва. Наведені дані ще раз підтверджують орієнтацію молочної, масложирової та м'ясної промисловості на російський ринок і, відповідно, важливість російського ринку для реалізації вітчизняної продукції тваринництва. Він є практично основним для експорту найголовнішої продукції тваринництва, а саме: м'яса та субпродуктів, жирів і масла тваринного походження, ковбас, готових чи консервованих продуктів з м'яса та всієї молочної продукції. Слід відмітити, що у 2005 р. значно активізувал