Ви є тут

Формування стратегій управління продуктово-організаційними структурами видавничо-поліграфічних підприємств

Автор: 
Котляревський Ярослав Вікторович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U000777
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ОЦІНКА ФОРМУВАННЯ ТА ФУНКЦІОНУВАННЯ ПРОДУКТОВО-ОРГАНІЗАЦІЙНИХ СТРУКТУР ВИДАВНИЧО-ПОЛІГРАФІЧНИХ ПІДПРИЄМСТВ ТА ЇХ СТРАТЕГІЙ
2.1.Дослідження структури та ступеню диверсифікації продуктового портфелю ринкових структур видавничо-поліграфічних підприємств
Об'єктом дослідження в першому параграфі другого розділу дисертації виступають підприємства видавничо-поліграфічного комплексу в Україні. Логічним кроком в процесі дослідження ринку підприємств поліграфічної продукції є загальний аналіз сучасного стану та основних тенденцій його розвитку. Оскільки привабливість галузі є одним з чинників, що пливають на вибір стратегії підприємств. Як свідчить офіційна статистична інформація про розвиток ринків видавничо-поліграфічної продукції в Україні, на даний час для усіх його сегментів характерним є стрімкий розвиток. Згідно з даними ДАК "Укрполіграфвидав" загальний обсяг ринку поліграфічної продукції в Україні зростає щорічно на 15-20%.[132] Проте обмежуючим фактором при дослідженні загальних тенденцій розвитку ринку видавничо-поліграфічної продукції є відсутність достовірної статистичної інформації про його обсяги. Це обумовлено тим, що в українській видавничо-поліграфічній галузі працює велика кількість малих підприємств, які за своєю організаційно-правовою формою є суб'єктами підприємництва - фізичними особами про які відсутня повна та достовірна статистична інформація. Тому представлений в дисертаційному дослідженні аналіз сучасного стану, тенденцій розвитку ринку поліграфічної продукції базується на статистичних даних вибірки 62 підприємств, які є юридичними. На рис. 2.1 наведено інформацію щодо динаміки загального обсягу ринку видавничо-поліграфічної продукції в Україні протягом 1999 -2005 рр.
Рис 2.1 Динаміка загального обсягу ринку видавничо-поліграфічної продукції в Україні протягом 1999-2005 рр., млн. грн. [106]
Графік показує, що протягом 1999-2005рр. обсяг ринку видавничо-поліграфічної продукції в Україні постійно зростає. Так, якщо наприкінці 1999р. підприємствами видавничо-поліграфічної галузі було вироблено і реалізовано продукції на суму 156 млн. грн., то протягом 2005 р. загальний обсяг виробленої та реалізованої видавничо-поліграфічної продукції склав 447 млн. грн. Таким чином, протягом 1999-2005рр. підприємства видавничо-поліграфічної галузі України збільшили обсяги виробництва та реалізації видавничо-поліграфічної продукції в абсолютному вимірі більш, ніж в 3 рази. В таблиці 2.1 розраховано показники динаміку розвитку ринку видавничо-поліграфічної продукції в Україні. Як свідчить табл. 2.1 протягом 1999-2005 рр. обсяг ринку видавничо-поліграфічної продукції в Україні збільшився на 291 млн. грн.. Темп приросту обсягу ринку склав 185,6%. Протягом аналізує мого періоду обсяг ринку видавничо-поліграфічної продукції в середньому збільшувався щорічно на 48,5 млн. грн. При цьому середньорічний темп приросту становив 19,2%, що є високим показником.
Таблиця 2.1
Показники розвитку ринку видавничо-поліграфічної продукції
в Україні протягом 1999-2005 рр.[ 132]
Показники1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Обсяги ринку, млн. грн. 156189222288336396447Абсолютний приріст (базисний), млн. грн. -3366132180240291Абсолютний приріст (ланцюговий), млн. грн. -333366486051Темп приросту (базисний)%-21,242,384,6115,4153,8186,5Темп приросту (ланцюговий), %-21,217,529,716,717,912,9Середньорічний абсолютний приріст за весь період, млн. грн. 48,5Середньорічний темп приросту за весь період, %19,2
Отже, можемо зробити висновок, що даний ринок відноситься до типу ринків, що активно розвиваються і є перспективним та привабливим для входження та концентрації капіталу у майбутніх бізнес-періодах. Проте, на фоні зростання абсолютного розміру ринку видавничо-поліграфічної продукції в Україні відбувається певне уповільнення темпів приросту. (рис 2.2).
Рис 2.2. Динаміка темпів приросту обсягів ринку видавничо-поліграфічної продукції протягом 2000-2005 рр. (до попереднього року), %[132]
Як видно з рис 2.2, в 2002 р. темп приросту обсягів ринку видавничо-поліграфічної продукції був найвищим - 29,7% по відношенню до попереднього року. Однак, в 2005 р. цей показник знизився до 17,9% , в 2005 р. - до 12,9%. Поступове зниження темпів приросту обсягів ринку видавничо-поліграфічної продукції обумовлено тим, що даний ринок поступово насичується, а тому в прогнозному періоді суттєвого підвищення темпів його росту не очікуються. Експерти прогнозують, що в середньостроковій перспективі щорічний темп приросту ринку збережеться на рівні 10-15%.[132]
В даному дисертаційному дослідженні, при виборі стратегій управління фірмами важливого значення набуває аналіз діяльності видавничо-поліграфічних підприємств через структурне виокремлення окремих їх груп (підсегментів), які формуються учасниками ринку з відносно однорідними характеристиками.
Стан видавничо-поліграфічного ринку робить визначальний вплив на вибір оптимального розміру видавничо-поліграфічного підприємства. Підґрунтям для наміру стає зіставлення граничних витрат виробництва та граничного прибутку.[126] В умовах сформованих ринкових відносинах розмір фірм і корпорації визначається технічною та економічною доцільністю, а також розміром наявного капіталу і ємністю ринку збуту. Шляхом своєрідного "природного добору" сформувалася система, в якій у відносно оптимальній пропорції сполучаються крупні, середні і малі підприємства. Механізм такого добору діє постійно. Його основу складає виникнення нових малих підприємств. Частина з них розоряється, а частина витримує конкуренцію, збільшує реалізацію і піднімається в розряд середніх.
Насамперед на середні розміри виробничих підприємств істотний вплив спричинили процес роздержавлення, одним із результатів якого стало в багатьох випадках виникнення замість одного крупного декілька менших за розмірами підприємств. Одночасно з цим відбувається й протилежний процес укрупнення підприємств в результаті їх об'єднання в кор